1 jaar werken Down Under

hallo iedereen,

Net geregistreerd hier op het forum, hoop dat ik hier lekker veel informatie vandaan kan halen.
Mijn huidige plannen zijn om in october voor 1 jaar naar Sydney, Australie te vertrekken, om daar op mijn opleidingsgebied (werktuigbouwkunde) werkzaam te worden. Ik ben bezig overeenkomst te krijgen met mijn werkgever, om een business sponsorship met mij aan te gaan. Mijn vragen zijn in eerste instantie:

1. Wat zijn de practische problemen waar je tegenaan kan lopen bij zo’n business sponsorship? denk aan Engels taalexamen, verwerkingstijd, plek van indienen van deze aanvragen, e.d.
  2. Wat zijn de problemen als ik wat verder in de sollicitatie kom? denk aan verzekeringen, belasting daar e.d.???

Dit is het voorlopig. Zou graag contact krijgen met iemand die zoiets al heeft ondernomen. Lees veel over backpackers, maar dat valt toch net iets anders…

Alvast bedankt!!!

Groetjes

Willem van de Ven

hey Willem,

Ik heb zelf dan wel geen werk visum, maar ben er wel over aan t nadenken geweest.
In principe regelt het bedrijf alles, en als jij wat moet doen, dan laten ze dat zeker weten.
Je visum applicatie gaat via het internet (snelste manier) www.immi.gov.au
Engels taal examen kan vrij lastig zijn, ligt er maar net aan wat jouw niveau van Engels momenteel is. Je kan speciale lessen volgens voor deze examens. Het hele traject incl. examen is niet goedkoop.

volgens mij moet je in OZ een verzekring afsluiten. En ja, je moet belasting gaan betalen in OZ, gezien je daar inkomsten hebt. Je moet hiervoor een Tax File Number aanvragen (te doen als je in OZ bent) en dan gaat dat vanzelf. je moet hier ook een bankrekening openen voor je loon.

Ik zou me eerder druk maken over hoe ik de boel in NL achterlaat, vooral als je niet van plan bent om te emigreren. De belastingdienst en de Gemeente en de ziektenkostenverzkeraars hebben alledrie geen idee nml wat te doen met mensen die voor jaren weg gaan…
Anyhow, have fun!
cheers, Karin

alvast bedankt voor deze antwoorden, was er al achter gekomen dat de verzekeraars dat idd niet snappen. Bij de een moest ik verzekerd blijven in ned, bij de andere moest ik het opzeggen :S…

Over dat engels examen, dat is dus een must? Niet dat je het niveau engels al aan kan tonen door bijvoorbeeld mijn afstuderen op het vwo, of mijn hbo diploma???

Gewoon nieuwsgierigheid, op welke manier/visum zit jij down under dan??

Dat Engelse examen is een must Tenzij je vrijgesteld wordt hiervan. (wat de eisen hiervoor zijn weet ik niet precies, maar als je je visum Obligations doorleest, staat dat wel ergens vermeld - regel dit met je werkgever!) Je gaat nml in het bedrijfsleven werken en ze moeten wel weten dat je fatsenlijk engels spreekt (anders gaat t niet werken natuurlijk voor dat bedrijf).

Ik zit down under op een WHV - het standaard verhaal… maar ik zit op 1 plaats (heb hier gestudeerd vorig jaar en ben eigenlijks blijven hangen). Heb geprobeerd om een work visum te krijgen maar had uiteindelijk geen sponsors(werkgever), dus dan wordt het lastig.
Cheers!

oke, bedankt!!!

Willem,

Vraagje, hoe heb je die werkgever in Australie gevonden vanuit hier.
Ik wil namelijk ook voor langere tijd naar OZ, maar liever niet met een working holiday maar een werkvisum en daar heb je een sponsorship van werkgever van daar nodig. Hoe heb je dat geregeld vanuit Nederland

Graag hoorik dat van je, lavast bedankt

Roland

hoi tonyroland,

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn afstudeeropdracht bij een internationaal concern heb uitgevoerd. Toen ik vervolgens informeerde naar de mogelijkheid om in australie te gaan werken, kreeg ik steun en positieve respons. Vervolgens heb ik via mijn stage een mailadres van personen daar in het bedrijf gekregen, en zo is het balletje aan het rollen gegaan… Sorry dat ik hiermee jou niet kan helpen…

Groetjes

Hallo

Dat is een interessant verhaal van jou. Zou direct willen vertrekken. Ben wel benieuwd of alles goed gegaan is. Je zal al wel in Australie zijn he?
Laat eens weten hoe het daar is!

Groetjes