Zwarte lijst van luchtvaartmaatschappijen: hoe onveilig zijn ze eigenlijk?

Stort je meteen neer als jouw vliegtuig op de zwarte lijst staat?
De vliegticketexperts van Melookyoubook buigen zich over deze EU-blacklist.

Lees hier het hele artikel.

Ik ken natuurlijk niet alle vliegmaatschappijen die erop staan, maar ik vlieg zelf veel met Cebupacifiair uit Filippijnen. Alle maatschappijen die in filippijnen geregistreerd zijn ztaan op de lijst, omdat de controle op vliegtuigen niet volgens de europes richtlijnen zou zijn. Nou weet ik zelf dat er niks mis is met cebupacific, ik schat 80% van hun toestellen zijn vrij nieuw, dus geen oude gammelbakken. Wat Cebu betreft grote onzin, dat ze op die lijst staan. En cebupacific vliegt trouwens niet eens op europa ,alleen in Azie, dus alleen symboolpolitiek om hun te weren uit het europese luchtruim. www.cebupacificair.com >>>>>>

Als het onzin is, waarom staan ze dan wel op die lijst? Ik neem aan dat ze dus bij steekproefen dusdanig slecht hebben gescoord dat ze op die lijst terecht zijn gekomen.

Nee, hoor. ALLE Filippijnse vliegmaatschappijen staan op de zwarte lijst . OOK de nationale carrier van Filippijnen zelf, Philippine airlines sttat op de zwarte lijst.

Hun vliegen evenwel zonder problemen naar Amerika omdat daar die lijst weer niet geld.
Philippine airlines heeft plannen om in de toekomst weer op europa te vliegen, dan hebben ze dus een probleem, en moeten ze eerst van die lijst af zien te komen.

Maar er is niks mis met al deze Filippijnse maatschappijen, tis puur een politieke beslissing van europa, die wil het onderhoud van vliegtuigen volgens de europes regels.
Nou landen die dat dus niet doen komen hun maatscappijen dus gewoon op die zwarte lijst, ondanks dat sommigen zoals Cebupacific gewoon allemaal nieuwe toestellen hebben.

Het is deels een administratieve kwestie. Voldoe jij als Aziatische maatschappij niet aan Europese richtlijnen (met de nodige papieren) dan sta je op de lijst. Onveilig? Alle Indonesische maatschappijen staan op de lijst, en vliegen daar is stikker veiliger dan over de weg of per boot.

Verder sluit ik me aan bij de post hierboven, ik ben de afgelopen weken verschillende keren met Cebu Air Pacific gevlogen en ik ben erg tevreden over hen.

Nou ja ik denk dat een maatschappij als Cebupacific ook baalt als een stekker, wanner je zoals hen met vrijwel uitsluitens nieuwe toestellen vliegt, en dan toch op een zwarte lijst staat en mensen denken dat het een onveilige maatshcappij betreft.

Weet niet of ze er veel last van hebben ,maar ik kom toch regelmatig mensen tegen die vragen wat voor gevolgen dat heeft voor hun reisverzeringen en levensverzekring als je met een maatschappij vliegt die op de zwarte lijst staan.

Nou ben ik geen jurist, dus ik weet het antwoord niet. Maar zoals bekend doen veel verzekeringen een poging wanner er een claim komt om er onder uit te komen. Die zwarte lijst zou hun wel helpen bij een eventuele rechtszaak.

In het geval van Filippijnen zit het probleem niet bij de maatscappijen zelf.
Het is de Philipine Aviation Authority die vliegtuigen moet inspecteren, die het niet niet helemaal volgens de europese regeltje doen.

Het antwoord is simpel: je bent niet verzekerd.