Hallo! Ik ben van plan volgend jaar maart een half jaar door India te gaan trekken. Van maart t/m augustus dus. Nu is mijn vraag… vooral ivm de moesson, en ook qua warmte natuurlijk, wat zou je me aanraden? Ik wilde in eerste instantie zuid-india doen, maar begreep dat de moesson daar het heftigst is. Ook zou ik wel een stuk van Nepal mee willen pikken, en evt. een stukje China. Iemand die hier ervaring mee heeft in deze maanden? En een eventuele route die je aan kunt raden? Alvast bedankt! Het uitdenken van tevoren is al leuk;)
Groetjes, Esther
vooral ivm de moesson, en ook qua warmte natuurlijk, wat zou je me aanraden?
een half jaartje later? Je pakt echt precies de heetste / natste periode! Of is dit geen advies waar je op zit te wachten?
Nee, dat is voor mij helaas niet echt een optie. Ik onderbreek mn studie, dus moet eerst een half jaartje fulltime werken om het te bekostigen. En om nou over meer dan een jaar pas te gaan… dat duurt dan wel weer erg lang hoor. Vandaar…
ok; voor het grootste deel van India geldt; beste reistijd oktober tot maart. De westkust schijnt behoorlijk nat te zijn. Misschien is het interessant om een beetje aan het einde van het regenseizoen Kerala op te zoeken, aangezien het daar dan lekker groen is, vanalles in bloei.
Zelf ging ik van Chennai door het binnenland naar Mumai, hele maand augustus. Toen heb ik bijna geen regen gehad. Rond Chennai blijft het vrij lang droog, maar dan is het wel de heetste periode!
In het noorden (grofweg mumbai - jaisalmer - delhi - chandigarh) ben ik in december / januari geweest, kan dus alleen aangeven wat er in de Lonely Planet staat aan regen / warmte. Of heb je die (of een andere) al?
Gert Jan
Dankjewel Gert Jan! Ik ga de lonely planet inderdaad nog aanschaffen. In ieder geval bedankt voor je reactie:D
Ben een halfjaar van april tot november in India geweest, ook niet bepaald de beste tijd qua klimaat. Een aantal keren was het inderdaad erg warm. Aan de hand van waar ik ben geweest kan ik een beeld schetsen wat je kan verwachten.
In het begin was het in het noorden midden op de dag behoorlijk heet, maar nog dragelijk.
In juni was het in Delhi erg heet en ook erg vochtig, maar in het uiterste noorden van India aangenaam.
In Juli begint de moesson in de laagvlaktes van het noorden. Het is dan wel plakkerig, maar niet overdreven warm.
In Augustus hebben de zwaarste moessons het zuiden verlaten. Het is dan nog wel vochtig en het kan nog steeds behoorlijk regenen. Wel is alles erg groen en kan het zijn dat een geplande bestemming misschien nog niet bereikbaar is. Echt problemen vanwege het weer hoef je niet te verwachten.
In augustus
Dankjewel voor je reactie! Ik laat me er ook maar lekker niet door tegenhouden. En als jij ook al zegt dat het wel te doen is… :D. Komt helemaal goed. Bedankt!
Beste Esther,
Je zou eens op www.landenreizen.nl kunnen kijken, zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.
Groetjes,
Vanessa
Laat je zeker niet tegenhouden door die moessons en de warmte. Ik ben één keer in India geweest en dat was ook in juli/augustus. OK, af en toe een heftige bui en je kunt een keer meemaken dat ergens de straten blank staan, maar dat is zeker niet de regel. En voor sommige bergregio’s en nationale parken is het dan juist wel de beste tijd. Ik denk niet dat die mousson zo bepalend zal zijn voor het genot van de reis.