Zuid-Afrikaanse olifant doodt Amerikaanse toeriste

:SOUTHAFRI Dat olifanten gevaarlijk kunnen zijn weet waarschijnlijk iedereen wel. Alleen hoe gevaarlijk ze daadwerkelijk kunnen zijn ondervond een Amerikaanse toeriste in een Zuid-Afrikaans privéreservaat vorige week.

De vrouw werd door een olifant omver gelopen en vertrapt. Ze overleefde de aanval niet. De vrouw was samen met twee Schotse toeristen en een gids op safari op het landgoed van een wildboerderij in Vaalswater.

De safarigangers ontdekte een groep olifanten en beloten de wilde beesten te voet te benaderen. Waarschijnlijk was er een jong olifantje in de groep aanwezig en wilde zijn moeder hem beschermen. De gids heeft nog aktie ondernomen om de Amerikaanse te beschermen, maar dat was een vruchtloze onderneming.

Bron: Telegraaf Reiskrant

Hoe liep het met die 2 Schotse af…?

Die hebben het op een lopen hebben gezet. Ze schijnen nog steeds op zoek naar ze te zijn :wink:

Wat ook nog wel eens een aanvalsreactie oproept bij het dicht benaderen van olifanten (niet het benaderen op zich, behalve met jong dan) is het klikken van de sluiter van de camera. Als er ooit op een olifant geschoten is geweest associeert hij dit klikgeluid met het spannen van een geweer…
Bij digitale camera’s het geluid dus uitzetten.

Lijkt me toch best pijnlijk zo’n olifant die over je heen loopt…:nod:
Heb er nog geen ervaring mee…:slywink:

Stoere jongens die olifanten, lopen zo over je heen :smiley:

Krijg je bij de wildparken ook een boekje met gedragsregels voor de dieren (wat moet je doen als er een olifant op je af komt), of moet je dit zelf uitvinden?

Nooit iets gehad. Misschien als je er om vraagt wel hoor dat zou kunnen!Anders in een boekenwinkel wat rondsnuffelen.

Wat je moet doen als een olifant op je afkomt vraag je. Als je in een stilstaande auto zit en niet op tijd weg kunt komen (een olifant haalt op zijn gemakkie 40+km/u hoor!) de motor afzetten want t geluid irriteert hem én de ramen dicht. Lijkt angstig- en is het ook…- maar het werkt echt! Hij zal op het laatste moment zijn agressie op iets bekends afreageren. Een boom of zo, maar niet op de onbekende schim (zien slecht) van de wagen. Als je te voet bent moet je zorgen bendenwinds te komen(regel is om dat van te voren al te zijn voordat je ze benaderd) en dan stil blijven staan, geen geluid maken…

Maar over het algemeen heb je weinig te vrezen van olifanten hoor.Let meer op voor nijlpaarden he want dat zijn afrika’s grootste mensenkillers…(op de malariamuskiet en de mens na dan…)

Thanks. Dat van die citrusvruchten was ook een goede tip. Het lijkt wel of er steeds meer verhalen komen over boze olifanten; bijna iedereen die er de laatste jaren is geweest, heeft wel een anekdote, of zou het allemaal overdreven zijn.

Nog ruim 6 weken en ik kan het zelf gaan bekijken…

Veel verhalen zijn m.i. cowboyverhalen die lekker gemakkelijk geboren worden rond het kampvuur onder de afrikaanse sterrenhemel…
Maar uiteraard, daar de olifantenpopulatie nu heel wat groter is vergeleken met 10 + jaar geleden , is de kans op een confrontatie met een agressieve olifant ook meegegroeit. Maar in principe is de olifant een erg intelligent en verdraagzaam dier. UIt plezier iets vernielen of iemand zonder reden aanvallen is door de mens uitgevonden, en niet door de dieren en zeer zeker niet door olifanten. Van moeder’s die hun jong beschermen als ze zich bedreigd voelen is te voorzien dat ze een aanval in kunnen zetten en verder zal t alleen een enkele eenzame ouwe bul zijn die óf in het verleden te veel opgefokt is geworden - door de mens …-of dat ie gefrustreerd omdat ie niet meer de krachtige jonge bink is van vroeger en nu veracht door de wijfjes.(bullen lopen trouwens altijd alleen en dat zijn niet allmeaal ouwe gefrustreerde hoor…). Maar zelfs dan meestal omdat ‘jij’ dan wel iets doet wat je niet moet doen! Het gevaar is, in mijn ogen dus, altijd te voorkomen.

ja, dat vermoedde ik al. Maar veel mensen doen natuurlijk uit onwetendheid dingen die ze niet zouden moeten doen. Als je door het Kruger rijdt en er komt er ééntje jou kant op lopen, wat doe je dan? Lekker kijken zou ik zeggen, maar wat als ie wel erg lang blijft staan en je moet eigenlijk verder…Gas geven lijkt me geen goed idee, of valt dat wel mee?