Hoe ik in de Trotter heb gelezen,
komt de zon in Indonesië op rond 06u en onder rond 18u
De schemering duurt ook blijkbaar niet lang, dus het is meteen donker.
Kan iemand dit verklaren?
Want als hier de zon ondergaat dan schemert het nog vrij lang
En de zon gaat hier niet zo snel onder…
Wij gaan in december voor 5 weken rondtrekken in Java, Bali en Lombok.
Wanneer komt de zon dan op? en gaat die onder?
En hoe lang regent het per dag? IKs het dan ook de hele dag bewolkt?
Groetjes,
Simona & Marc:zon02:
Hallo,
Je komt denk ik het verste met wat sites over geografie. En kijk uit je (waarschijnlijke) eigen ervaring maar eens naar zonsopgang en -ondergang in Middellandse Zee-gebied: die zijn ook al een stuk korter dan hier waar we verder van de evenaar en de kreeftskeerkring zitten.
Het gebeuren in Indonesië geldt, kortweg, voor alle tropische landen; dus waar men dicht bij de evenaar zit en de zon dus meer ‘recht erboven’ schijnt inplaats van onder een vrij schuine hoek zoals bij ons. En dat betekent ook dat de tijden in de loop van het jaar nauwelijks verschillen; formeel staat de zon in December ten zuiden van Indonesie (steenbokskeerkring op 21-12) en in juni ten noorden (kreeftskeerkring) maar het verschil merk je nauwelijks, in ieder geval niet in de tijden van opgang en ondergang. Wel, enigszins, in de ‘richting’ - in juni heb je voor korte tijd tijdens/na zonsopgang de Noorderzon.
Aan de weerspratronen voor deze 3 gebieden kan ik je niet echt helpen, sorry…
Groetjes & tempo doeloe gewenst,
<Erik> & [Sandya]
Net als in Nederland is het weer de laatste jaren behoorlijk in de war. Het is nu einde Mei (Java), volop droog seizoen en regent het bijna elke dag, vaak niet zo een beetje ook. Nou is dit op zich niet bijzonder want een echt droog zeizoen kennen Java en Bali niet, ook in de droge tijd kan het regenen, maar zoals het nu is is niet normaal. een ander verschijnsel dat ik de laatste drie jaar waarneem zijn de grijze dagen, de hele dag zit het potdicht, vaak zonder regen. Nou worden er in het Indonesiche Den Bilt geen uren zonneschijn geteld, want men heeft een hekel aan de zon (zoals Nederlanders een hekel aan regen hebben). Volgens mij komen we hier zwaar tekort. Ik mis de dagen waarop de bewolking zich langzaam opstapelt om daarna in een regenbui te ontaarden en dan schijnt de zon weer.
:zon02:
Jullie kunnen t.z.t de Indonesische site BMG (Meteorologische Dienst) raadplegen.
Weet niet of ze ook een engelse deel hebben , maar dat kan je mss vinden in de Engelstalige kranten zoals Jakarta Post.
Verschillende Indonesische kranten en TV geven dagelijks hun weerberichten programma.
Hier de site van BMG.
Heb je ideeen hoe ze de regen , temperatuur etc voorspellen.
Als er vragen zijn over de Bahasa Indonesia kan je op dit forum ook plaatsen.
Silahkan
http://www.bmg.go.id