Ik ben studente en moet een werk maken over werken als verpleegkundige in Ierland. Nu heb ik al talloze sites bezocht mbt de ziekteverzekering doch raak ik er maar niet uit.
Stel: Ik wil samen met mijn dochter emigreren naar Ierland en mijn werkgever heeft geen collectieve verzekering. Ik wil wel verzekerd zijn voor een ziekenhuisopname en bezoeken aan de huisarts, alsook de tandarts. Hoe kom ik nu exact te weten wat ik moet betalen?
Kan iemand mij helpen want ik zie door het bos de bomen niet meer…
Ik neem aan dat je daar ook kunt berekenen hoeveel je kwijt zou zijn voor hetgeen dat je zou willen. Ik kan je helaas geen preciese informatie geven, omdat ik er niet in thuis ben (en ik woon ook niet in Ierland helaas) Maar ik denk dat je met die sites en anders met google al een heel eind komt
Laat het zeker weten als ik nog ergens mee kan helpen of als ik wat dingen moet vertalen van EN naar NL of andersom
Hallo Lien,
Ik woon al jaren in Ierland. De gezondheidszorg is hier duur en in vergelijking met Belgie van een heel laag niveau.
Een vriend van me heeft hier een ongeval gehad en omdat hij geen verzekering had, hebben ze hem gewoon op de voorraadkamer voor geneesmiddelen gedropt. Daar een bed geplaats en hupla, leer maar leven met het feit dat je op een kamertje ligt waar om de 40 minuten iemand binnenloopt voor geneesmiddelen, spuiten…Etc ongeacht dag of nacht … En dan kreeg ie voor 4 dagen verblijf nog een rekening voorgeschoteld van 350 euro.
Als je problemen hebt met je tanden ben je hier helemaal de zak. Een Ierse vriendin van mij had voor een behoorlijk simpele ingreep bijna 2500 euro moeten betalen. Ik heb dezelfde ingreep moeten ondergaan in Belgie en dat heeft mij in total 375 euro gekost waar ik dan ook nog eens 60 % van kreeg teruggebetaald. Ik moet binnenkort naar de tandarts en ik ga hiervoor een vlucht boeken richting belgie.
Alles inbegrepen (vlucht , transport, betaling aan tandarts) is het in Belgie nog een stuk goedkoper can you imagine.
Ook voor verpleegkundigen zijn de voorwaarden hier vaak heel slecht. Ze werken vaak als contractor en krijgen dan geen pensioen, vakantiedagen of ziektedagen uitbetaald.
Zoiets kunnen wij ons in Belgie niet voorstellen. Enkel als je als zelfstandige verpleegkundige werkt kan dit…De lonen liggen hier wel een stuk hoger maar das niet in verhouding
Ik woon en werk hier graag maar bijna alle sociale voorzieningen zijn simpelweg minderwaardig aan de belgische norm.
Maar tis wel een feit dat wij in Belgie op dat vlak in een paradijs wonen.