Wonen/werken in Vietnam (Hanoi). Tips?!

Hallo Anorak, super om je informatie te lezen. Na jaren van twijfel, gesprekken met ouders en mijn (oprecht) geliefde (die in VN woont) heb ik de knoop doorgehakt en wil ik verhuizen naar Vietnam/Tp HCM.
Weet jij hoe het is om werk te vinden als Nederlander? Ik ben bezig mijn Engels te perfectioneren. Nu werk ik in de verzekeringsbranche (acceptatie schadeverzekeringen).
In november ben ik slechts een week in Saigon…

Hallo KR1275,

Leuk dat je deze beslissing hebt genomen. Vietnam is een land met veel gezichten, en kan vreselijk mooi zijn. Hou wel in de gaten, en wees je goed bewust dat je allereerst in een “wij” cultuur terecht komt. Ik zou zeggen, steek je energie in het leren van Vietnamees. Veel beter dan je Engels bij te spijkeren. De meeste mensen hier spreken geen Engels. Dan werk, dat zal niet makkelijk worden. Per 1 november gaat er een nieuwe, “aangepaste” immigratie regels worden aangescherpt. Vietnam heeft veel illegale werknemers. Als ze je daarmee pakken is Vietnam definitief einde. Deportatie hier is een zware straf en reken er op, ze zijn scherp. Er zulen vast wel mogelijkheden zijn, kwestie van goed oriënteren. Je zou kontakt op kunnen nemen met het Consulaat in Ho Chi Minh, of je gezicht laten zien op een meeting van de DBAV 1 keer per maand, Dutch Business Assosiciation Vietnam. Op dat laatste kun je ook googlen en er een mailtje aan wagen.

Er zijn hier de grote verzekeraars als Allianz en Prudential, maar of je dan tegen een lokaal salaris aan hetw erk zou willen betwijfel ik.

Goed om je heen kijken als je hier bent, en eens gaan mailen met consulaat en DBAV.

Heel veel succes !

Hallo KR1275,

Interessant om te lezen, we zitten volgens mij in hetzelfde schuitje. Wat leuk dat je ook een geliefde hebt gevonden uit Vietnam. Mijn vriendin is recent 3 weken in Nederland geweest en het gevoel was nog steeds hetzelfde als een maand of 6 terug toen ik in Vietnam was. Heb er heel lang over nagedacht omdat het een behoorlijke stap is maar ik heb nu concrete plannen om rond feb 2014 naar HCMC te gaan. Zij is nog met een master studie bezig die ze af wilt ronden voordat ze er serieus over na gaat denken om een toekomst uit te stippelen in Nederland (wat uiteraard ook zeker niet eenvoudig is).

Leuk om hier misschien wat ervaringen uit te wisselen en wie weet wat je voor elkaar kunt betekenen.

Zie dat Anorak ook weer actief is, beschikt over goede informatie, doe er je voordeel mee;-). Anorak, alles nog goed daar in Vietnam? Hoorde dat het regenseizoen weer flink is losgebarsten?

Hallo Hardventure,
Ik lees mee, als er vragen zijn reageer ik meestal wel. Alles prima hier, dankje. Ja het kan met tijden flink plensen hier en in Saigon zoals gewoonlijk straten die blank staan, geen weer om de motor mee uit te nemen voor de lol. Voor de rest lekker warm. Heb wat andere winkels ontdekt in district 7, waarvan 1 een uitstekende slager. Ik verhuis zelf binnenkort naar Saigon. Dit vanwege het werk. Moet dus voorlopig afscheid nemen van het zwembad. Dus af en toe in het weekend terug naar ons eigen huis.

Succes met de komende reis, dan zit je buiten het regenseizoen, iets aangenamer.

Anorak, bedankt voor je bericht. Als ik meer vragen heb, stel ik ze graag. Niets liever dan om de ervaringen te horen van iemand die de passie deelt, maar ook met beide benen op de grond staat.
In november ben ik in Saigon (dis 7). Lijkt me interessant om eens wat ervaringen, valkuilen, regelingen e.d. te delen.

Bedankt!

Vriendelijke groet,

Richard

Hallo KR1275,

Geef maar een gil als je de datums hebt. We kunnen wel ergens afspreken in district 7. En als er nog vragen zijn, shoot!