Wonen op Jersey (of Guernsey)

Hoihoi,

Ik vroeg me af of hier ook mensen zijn die wonen op een van de Britse Kanaaleilanden.
Ik ben al een paar keer op Jersey geweest en ben dol op het eiland, mijn vriend en zijn familie wonen er ook. Toch ben ik heel erg benieuwd of er ook Nederlanders zijn die er wonen, wat mis je aan nederland/ de nederlandse cultuur? Wat zijn de verschillen? Ervaar je het eiland erg anders nu je er woont, in plaats van het alleen bezoekt? Aan mijn vriend kan ik het niet vragen, hij is er geboren en getogen!

Groetjes

Beste Thirza,
Ik woon niet op Jersey, maar ik ga hier binnenkort misschien wel naartoe emigreren. Aangezien jouw vriend daar vandaan komt, vroeg ik mij af of hij misschien wat meer weet over de gezondheidszorg daar? Zou ik daar een paar vragen over mogen stellen? Ik hoor het graag :slight_smile:

Ja natuurlijk, ik zal het hem vragen :slight_smile: In welke Parish ga je misschien wonen?

Dat weet ik eigenlijk nog niet. Maar ik vraag me vooral af hoe het zorgsysteem daar werkt. Bijvoorbeeld: hoeveel kost een zorgverzekering maandelijks, kan iedereen zich verzekeren (ook als je chronisch ziek bent), is elk medicijn te verkrijgen in de apotheken op het eiland, hoe goed is de kwaliteit in het ziekenhuis (en zijn daar veel poli’s of is het erg basic?), moet je voor complexere aandoeningen naar ziekenhuizen in de U.K.? Zulke dingen…:slight_smile:

Ik kan je alvast vertellen wat ik weet, meestal krijg je daar de zorgverzekering bij je werk. Over chronisch ziek zijn zou ik zo niks durven te zeggen. Ik weet wel dat je er moet betalen voor de huisarts (30-40 euro), maar dat ziekenhuizen gratis zijn. De kwaliteit van de medische zorg is er zover ik weet erg hoog (van horen zeggen) en korte wachttijden. Zover ik weet hoef je voor complexere aandoeningen niet naar de Engeland oid, dat heb ik in ieder geval nog nooit eerder gehoord!

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag, ik weet wel dat als je op gov.je kijkt je meestal wel veel info kan vinden.

Groetjes

Dank je wel! Ik heb inderdaad al op gov.je gekeken en er ook al veel over gelezen. Daar o.a. dat je de eerste 6/12 maanden zelf voor huisartsbezoeken etc. moet betalen (spoedbehandeling in het ziekenhuis is dan gratis) en dat je na deze periode een Health Card krijgt (die geeft dan korting op de zorg). Om die reden kan het dus interessant zijn om een zorgverzekering af te sluiten, staat er ook op de website. Maar verder zeggen ze daar dus niks over. Vandaar mijn bovenstaande vragen. En ik heb wel eens met iemand gesproken die zei dat de zorg op zich goed is, maar niet te vergelijken is met de zorg in bijv. Nederland en dat je voor complexere ziekten naar Engeland moet afreizen. Maar misschien zou je dat nog aan je vriend kunnen vragen? Dank voor de moeite en je tijd in ieder geval!