Goedemiddag,
Zijn er ook forum leden die wonen in de omgeving van Pipa?
Ik zou graag meer info willen over de mogelijkheden in deze omgeving.
Ronald
Goedemiddag,
Zijn er ook forum leden die wonen in de omgeving van Pipa?
Ik zou graag meer info willen over de mogelijkheden in deze omgeving.
Ronald
Volgens mij heb je daar al vragen op het andere forum over gesteld, of over Tibau do Sul, maar echt duidelijk wat je nu wilt is het niet.
Met “mogelijkheden” bedoel je onroerend goed, en de mogelijkheden daar geld mee te verdienen?
Ik woon daar niet, dus specifieke vragen over die omgeving kan ik niet beantwoorden.
Maar in het algemeen: Brazilie gaat economisch helemaal niet goed, en in toeristisch opzicht is het ook geen vetpot. De WK voetbal hebben niet veel meer opgeleverd dan overbodige stadions, en de aanstaande OS zullen niet veel beter zijn (en zijn erg ver weg van Pipa).
Ik weet ook niet of Pipa etc nog wel zo in trek is, maar dat weten anderen misschien beter. Ik meen te weten dat de grote stroom daar niet meer heen gaat.
Dus, als je het idee had een (strand)huis te kopen en die te verhuren voor harde euro´s: het kan maar succes is allesbehalve gegarandeerd.
Wat ik me ook afvraag is of er wel Nederlanders echt wonen, afgezien van een paar die-hards. Spreek je behoorlijk Portugees? dat heb je echt nodig in dit land.
Ik ken er hier een paar, maar de meesten daarvan staan op het punt om terug te gaan, misschien wel een goede indicatie dat Brazilie niet zo gemakkelijk is.
Als je het over wonen hebt, dan heb je het over langdurig verblijf en dat vereist dus een visum. Ik kan je persoonlijke situatie natuurlijk niet inschatten, maar zonder getrouwd te zijn met een Braziliaanse wordt het toch een stuk lastiger.
Belangrijk voor buitenlanders is om in een beetje veilige omgeving te gaan wonen. Hier heb je inderdaad plaatselijke kennis voor nodig, maar over het algemeen: de betere wijken zijn de duurdere wijken.
Onroerend goed kopen is een ander bekend struikelblok. Ga vooral niet af op wat de makelaar of zelfs notaris je vertelt, want dat hoeft niet waar te zijn.
Goedemiddag,
Bedankt voor uw reactie, het klopt dat ik dit op meerdere forums heb gezet, probeer zoveel mogelijk allerlei info te vergaren. Mijn idee is om een appartement op een resort aan te schaffen en deze te verhuren, aan toeristen, totdat we er zelf in gaan wonen, over +/- 7 jaar. Maar kijken tevens of er andere mogelijkheden zijn, welke?, ja dat zijn we dus nu aan het onderzoeken. We hopen dan ook door alle info te vergaren op ideeen te komen. We zijn bekend met het Brazilliaanse systeem en denken, we gaan al ruim 16 jaar die kant op, maar voornamelijk richting Recife, Porto de Gallinhas.
Ronald
Misschien goed om eens te lezen:
Neem er een flinke zak zout bij. Vooral bij de positieve verhalen, zoals de bewering dat onroerend goed in het NO van Brazilie weer booming is etc, vanwegen de “strong middle class”. Niets is minder waar, de middenklasse in Brazile begint al bij 2x minimum (ca 1500 reais) en daar kan je echt geen huis van kopen in zo´n resort.
Neem de verhalen van kleine investeerders die hun geld zijn kwijtgeraakt aan (buitenlandse) projectontwikkelaars vooral ter harte. Dat heeft helemaal niets te maken met het Braziliaanse systeem en denken, dat heeft te maken met de wet creatief gebruiken, corruptie en witwassen etc.
Mijn oordeel is dat de huizenmarkt redelijk op instorten staat, nadat het in een jaar of 10 tot idiote hoogtes is opgedreven. Dat wil zeggen: op de plekken waar je dat redelijk makkelijk kwijt kon aan mensen met voldoende geld (toeristen die een worst werd voorgehouden zoals rendement op de investering, expats ed). Logisch is, als de vraagprijs nu laag genoeg is om interessant te zijn, det er “iets” aan de hand is.
Als je je verblijf/wonen zou willen bekostigen uit de huur van je appartement, dan wordt dat best lastig. Mijn levensonderhoud loopt in de richting van de 10 mille tegenwoordig. En ik woon goedkoop. Ok, Europese levensstijl, maar dat blijf je houden.
Goedemiddag, graag had ik vernomen of u de stap hebt genomen om in pipa iets te kopen?
ik heb hier ook interesse in en zou graag wat info delen. groetjes, Kathleen