Wonen in Vietnam

Hoi.

Binnen enkele jaren ga ik op pensioen en wil in het buitenland verblijven ( belgie is te koud en te duur ) Ik ben al wat jaren naar Thailand geweest en gedacht daar te gaan wonen,maar ik overweeg ook Vietnam. Kan er iemand mij echt helpend advies geven over Vietnam. Kan ik als buitenlander daar een huis kopen op eigen naam. Wat zijn de levenskosten/maand voor een normaal, niet buitensporig leven.Is er een goede ziekte verzekering daar af te sluiten en zijn de ziekenhuizen goed en bekwaam. Is er veel corruptie, in die mate dat je niks kan verkrijgen zonder eerst de mafia te moeten betalen. Kan je en moet je een ( zware ) moto verzekering hebben. Ik ben niet van plan om daar te werken, kan ik een pensioen verblijf visa verkrijgen en hoe werkt dat en wat kost dat. Alle info is welkom. Alvast bedankt en hopend op een respons. Groetjes, Motordokter

1 like

Hoi,

Dit zijn vrij moeilijke vragen waar je 123 niet kan krijgen.

Vietnam is niet te vergelijken met Thailand. Een huis op je eigen naam is nog niet mogelijk voor een buitenlander. (ook niet voor een vietnamees overzee)
Corrupte is enorm, maar als je normaal niet opvallend leeft, heb je in principe weinig mee te maken.
Gezondheid zorg is onder de maat, wel zijn er prive goeie klinieken waar je wat flink meer moet betalen dan de staatsziekenhuis. Met andere woorden, als je een goeie gezondheid heb, is het ok, maar als dat niet het geval is, zal ik niet daar gaan leven. Zeer belangrijk punt om dat na te denken.
Een voorbeeld is dat de doktoren enorm corrupt zijn. Als je geen geld heb, wordt je gewoon niet verholpen, ook als je bijna aan sterven ligt.

levenskosten/maand zal voor jou rond 400 euro, dan heb je een redelijk leven inclusief de huur.
Verzekeringen maatschappijen zijn niet te vertwouwen, veel corruptie en mistanden. In Vietnam geldt alles : cash…cash en cash.

Als je daar meer dan 3 maanden woont, kun je daar een moto kopen en natuurlijk een rijbewijs halen. (moet wel examen doen, nowja aanwezig zijn op die dag, de rest regelt je ook weer met cash) als je snap wat ik bedoel.:slight_smile:

Ik stel voor als je daar van plan te gaan wonen, zal ik flink aantal maanden daar gaan als vakantieganger en het verkennen. Visa kun je laten verlengen.

Ik heb een paar vrienden die ook die kant ook gegaan. Ik zal meer info vragen.
Er zijn heel wat buitenlanders die in Vn gaan wonen op pensioentijd. Meestal hebben ze daar een vietnamese vrouw.

kort gezegd : gezondheid moet redelijk zijn.
met 400 euro per maand moet het nu kunnen. (kan niet zeggen over de toekomst)
Cash is belangrijk in Vn, verzekering is nog niet wettelijk geregeld, dus niet vertwouwen.

Mvgs

Hoi Traunuoc.

Bedankt voor jr nuttige info. Ik zal zeker eerst eens als toerist de zaak gaan bekijken en daarna zien we wel. Toch bedankt.

Groetjes, Motordokter

Hallo M,

Ik heb eigenlijk hetzelfde als jij, maar heb me al in verdiept.
Ik ga namelijk over 5 jaar me vestigen in Viet Nam en van mijn vervroegt pensioen genieten.
Wij dan halverwege de 50.

Wat ik tot zover weet en van hieruit je vragen kan beantwoorden.

Huis kopen op naam
Op dit moment niet mogenlijk; wel voor 49% en 51% op naam van een viewtnamees staatsburger.
Is dit wijs om dit te doen???

ziektekostenverzekering
Je hoeft geen verzekering daar af te sluiten; je wordt pensionada en betaald gewoon je premie in Nederland met een extra toeslag. Je bent dus verzekerd voor een behandeling tegen een prijs die in Nederland geld. Kost de behandeling meer dan de nederlandse dan moet je of bijbetalen of je kan er een verzekering bijpakken ( reisverzekering bijv. ).

levensonderhoud.
Omdat je niets kan kopen om voor 100% eigenaar te zijn, zul je moeten huren.
Deze markt is voor 100% in handen van investeerders en de staat.

Dit betekend eigenlijk dat je voor een 2 kamer flatje in Saigon op huur moet rekenen voor 400 dollar minimaal. Dit is beneden nederlandse standaard.
Voor een wat luxer flatje, 2 kamer reken op 600 a 700 dollar per maand, inclusief bewaking.
Kijk even op de site van de makelaars; prijs is ook voor Hanoi, Nha Trang, Dalat, Hoi An, Hue enz.
Ga je verder het binnenland in dan is de huurprijs lager.

Voor het eten en drinken reken per dag op VND 50000 per dag is dus 1.500.000 VND per maand ( =50 euro ).
Dit als je alles via markten koopt en thuis klaar maakt. Ga je lunchen en dineren op straat wordt het wat hoger natuurlijk.

Alles heb ik voor mezelf uitgerekend en met wat europese luxe kom ik op 1000 a 1200 dollar per maand. Tegen de huidige prijzen. Dit is voor mij wel het minimum omdat we wat meer gewend zijn naar europese standaard.

Ik heb er ook vrienden die van 250 dollar/maand. hypotheek, brommer, verzekeringen, kinderonderhoud ( kon zo snel niet zo snel een synoniem verzinnen ) eten/drinken enz hebben.
Maar de huur tikt door voor niet vietnamesen door.

Visa.
Nee, je kan geen pensioenvisa krijgen op dit moment.
Dit betekend dus dat je een visum voor 3 maanden kan krijgen als tourist en dus ook je huurcontract niet langer dan 3 maanden kan duren.
Ik heb dit probleem ook aangekaard en de oplossing was dat mijn vrouw, die is verpleegster, 10 uur in een internationale kliniek op de loonlijst komt en dan krijgen we een visum voor 1 jaar.
De werkgever moer die dan wel aanvragen en de instanties moeten die dan goedkeuren.

Rijbewijs
Traunuoc heeft gelijk dat je wanneer je een verblijf kan aantonen langer dan 3 maanden je een rijbewijs kan krijgen.
Gezien het bovenstaande krijg je als tourist geen visum langer dan 3 maanden en dus ook geen rijbewijs. Ook al geef je geld.
Lees gewoon even de kranten van Viet Nam en dan zie je de straffen voor corruptie van ambtenaren. Deze durven het niet allemaal meer om geld aan te nemen.

Al met al is het een gedoe.

Traunuoc schreef al dat er buitenlanders wonen met een vietnamese vrouw.
Die zijn dan eigenaar van 51% van het huis en kunnen daarom iets kopen.

Ik wil even reageren op de opmerking over corruptie.

Ik kom al jaren in Viet Nam en in de eerste jaren kon je gewoon waarnemen; bijv. een bekeuring werd onder de tafel geschikt voor een fractie van het bedrag.
Op corruptie van ambtenaren zijn de straffen zo hoog geworden ( zie de kranten ) dat ze het niet meer doen. Straffen van 10 of 20 jaar zijn niets; ook voor een politieman.

Het belangrijkste om iets te bereiken in Viet Nam is via een een netwerk ter plaatse; liefst van wat invloedrijke mensen.

Het advies van Traunouc is dus reel.
Ga op vakantie naar Viet Nam en probeer een netwerkje op te bouwen en ga van daaruit bekijken wat je mogelijkheden zijn.

gr.
Ton.

Hoi Ton.

Bedankt voor jou bericht en info. Ik denk dat ik toch een ander land zal uitkiezen om definitief te verblijven, welke weet ik op dit moment nog niet.Ik heb nog tijd om verder te zoeken. Toch bedankt voor jou info en tijd.

Groeten, Motordokter