Wonen in Mexico en werken voor een Nederlandse werkgever

Beste leden,

Wat dien je allemaal als werkgever te regelen voor een werknemer die je detacheert naar Mexico? De werknemer blijft wel op de loonlijst van het bedrijf in Nederland staan. Kunnen jullie mij aub wat informatie hierover geven>?

Alvast bedankt.

niemand die antwoord op mijn vraag kan geven?

Ik denk dat je werkgever in Nederland weinig kan doen vanuit Nederland. Normaal gesproken wordt de verblijfsvergunning hier in Mexico geregeld. De Nederlandse onderneming waarvoor je werkt moet een Mexicaanse vestiging of een Mexicaanse vertegenwoordiger hebben. Dit bedrijf moet de aanvraag indienen bij het INM, Instituto Nacional de Migracion ( www.inm.gob.mx ), in de plaats waar je gaat werken.
Indien je dus “vooruit” zou willen werken moet jij of je huidige werkgever contact opnemen met deze Mexicaanse vestiging. Zij zullen dan waarschijnlijk “gelegaliseerde” kopieen van je persoonlijke documenten en contracten nodig hebben en kunnen dan hier met de aanvraag beginnen zodat wanneer je aankomt de zaken in een paar dagen rond kunnen zijn.

Jaren geleden heb ik eens een verblijfsvergunning gekregen via de Mexicaanse ambassade in Den Haag maar ik geloof dat daar geen migratie papieren meer worden afgegeven.

Joep

Beste Vander,

bedankt voor jouw reactie. wij als werkgever hebben geen vestiging in Mexico. Het is de bedoeling dat deze werknemer zich daar gaat vestigen en zaken voor de werkgever gaat doen

Ik vraag mij af of dit officieel is toegestaan want als niet-Mexicaan (bedrijf of persoon) die activiteiten op Mexicaans grondgebied ontplooit anders dan louter toeristisch/bezoeker, moet je een Mexicaans rechtspersoon zijn of een Mexicaans rechtspersoon hebben die borg voor je werknemer kan staan. Dit kan een bedrijf zijn of universiteit,vrijwilligersorganisties, religieuse instelling, partner etc etc. Een buitenlandse rechtspersoon zal niet geaccepteerd worden door de INM omdat die niet bestaat voor de Mexicaanse wet.

Je kan natuurlijk als “toerist” aan de slag gaan om de zaak te verkennen maar dit is wettelijk uiteraard niet toegestaan en zou problemen kunnen geven op een zeker moment.

Joep

Ik heb mn FM3 toendertijd verkregen op basis van dat ik de mexicaanse markt aan het onderzoeken was voor een Nederlands bedrijf (Waar ik voor werkte toen ik nog in NL woonde). Dit bedrijf heeft het toen op hun briefpapier dit in het Spaans uitgelegd. (had toen de zelf voor de tekst gezorgd). Dit was voldoende. Zij hoefden niets bij de Mexicaanse ambassade of andere instanties te benaderen. Ik leverde dit samen met de andere papieren als kopie paspoort e.d. in en het werd zonder problemen geaccepteerd. Wellicht dat dit is gewijzigd, maar het was toen gewoon zo te doen zonder dat ze de INM moesten benaderen.

In de jaren daarna ben ik zo nu en dan op basis van dat ik voor een bedrijfje van mn vrouw werkte en zij heeft ook nooit contact met de INM genomen alleen een brief meegegeven dat ik nog steeds voor haar werkte, maar niet dat zij borg voor mij stond. (En andere jaren voor mn eigen bedrijf. (Afhankelijk welke papieren ik op dat moment als eerste kon vinden))
De laatste keer was het overigens helemaal niet meer nodig te laten zien waar ik werk.

Volgens mij is er geen land op de wereld wat toestaat dat je er werkt, en dus omzet/inkomsten hebt, maar de inkomsten- en loonbelasting in een lander land betaald. Een werkvisum is m.i. overal in combinatie met een werkgever o.i.d. Dat is zelfs bij vrijwilligerswerk meestal het geval.

Edit: dit ligt bij vertegenwoordiging en vooronderzoek wellicht anders in bepaalde landen.