Achtergrond, ik kom samen met mijn vrouw waarschijnlijk eind dit jaar/begin volgend jaar naar Bangalore.
Vragen
Mijn werkgever zal voor mij een werkvergunninig regelen, mijn vrouw (fashion achtergrond) wil ook graag werken in Bangalore (nog geen werkgever daar), kan zij mee liften of dat van mij, moeten we daar een aparte procedure voor opstarten ect
Cost of Living, waar moeten we op rekenen aan kosten, vanuit gaande; een veilige woonomgeving ect
Medical insurance, hoe is dat geregeld in Bangalore
Misschien nog wat handige tips?
Alleen wat ‘indirekte’ ervaringen, 2 jaar terug bij expats in Pune gelogeerd.
[ul]
[li]Werkvergunning is individueel. I.h.a. moet de Indiase werkgever bewijzen dat ie deze capaciteiten niet van een local kan krijgen maar voor partners van expats gelden naar ik begrijp wat makkelijker regels, ze hebben immers al een verblijfsvergunning.[/li][li]Kosten hangt echt af van de wijk en hoeveel luxe je wilt. De expat-appartementengebouwen met eigen bewakers of ‘gated communities’ met villa, beiden met gezamenlijke sportclub en zwembad, is toch wel waar de meesten op zullen mikken. En tevens vermoedelijk een huis met ook ruimte voor inwonend personeel, dat is zeer gangbaar daar. Reken net als in NL op 30-40% van je salaris aan huisvestingskosten inclusief elektra en water en je komt een heel eind…[/li][li]Het is aan te raden om ziektekostenverzekering te sluiten ja, want de private hospitals zijn goed doch naar lokale maatstaven peperduur. Veel Indiase werkgevers hebben één of ander collectief kontrakt dus beter daar eerst naar informeren.[/li][/ul]
Sukses,