Ga misschien binnen aankomende maanden naar een Oostblok land om te wintersporten. Ben erg benieuwd naar het sfeertje en teminste keer wat anders dan Oostenrijk.
Maar hekel tegen één ding. Hoe zit het eigenlijk met de medische zorg daar ?
Want heb wel eens een verhaal gehoord van iemand die in Griekenland was en zijn knie goed verpest had. De doktoren wouden heel graag hem opereren (geld natuurlijk) Maar aangezien ze een beetje achterlopen wou hij dat niet met veel protest. De dokter in Nederlands was dol blij dat hij deze keus had gemaakt omdat ze daar iets lomper te werk gingen wat tot meer blessures kon lijden in de toekomst.
Nu met deze gedachten lijkt het me niet zo heel leuk om wat op te lopen in een land met iets mindere moderne techniek/kunde.
Beste RoadTrack, het Oostblok bestaat niet (meer)!
Hier in Hongarije kun je niet wintersporten, maar de medische zorg is anders dan in bijvoorbeeld Nederland, ik zou niet kunnen zeggen beter of slechter.
De ziekenhuizen zien er niet zo prachtig uit als in NL, wel schoon, erg vies eten, de meeste familie zorgt voor de patient, geen bestek ed, geen papier op de WC, geen handdoek bij de wastafels/badkamers.
Maar ook geen wachttijden, een MRI scan voor ongeveer 350 euro, met de allernieuwste apparatuur, een panorama foto van de gebit voor 20 euro, enzovoort. Er is tijd voor de patient, zorgzaam en kundig.
De artsen hebben dezelfde kwaliteit als in het Westen.
Zorg maar gewoon dat je het niet hoeft te ervaren!
Prettige vakantie,
Sandra
Hm, wilde je Tsjechië tot het Oostblok rekenen?
Zo ja, in Tsjechië was de medische zorg naar mijn mening goed.
Tijdens het skiën in Spindleruv Mlyn (Tsjechië dus), kreeg ik een ongelukje doordat er iemand tegen mij opbotste en ik op een wel erg rare manier viel. Ik bleef zitten op die piste en er kwamen veel mensen naar me toe, tien minuten later kwam er zo’n sneeuwscooter met ‘banaan’ erachter. Hier legde ze me uiterst voorzichtig in en onderaan de piste stond een ambulance klaar; deze bracht mij naar het ziekenhuis een paar km verderop. In het ziekenhuis werd ik geholpen door een zuster die weinig Engels sprak, maar de dokter die ik later kreeg was een zeer vriendelijke man met perfect Engels. Hij maakte foto’s en mijn kniebanden bleken te zijn gescheurd. Anyway, de zorg was er prima. Ik kreeg krukken, zalf, een ice-pack en een aantal zwachtels die ik er elke avond zelf weer omheen moest doen.
Kortom: Naar Tsjechië zou je dus wel kunnen gaan, maar de pistes vond ik niet zo geweldig. Overigens ben ik verder ook geen wintersport-fanaat.
Ik wou met een organisatie gaan en der bleek te spraken te zijn van Slowakije of Servië.
Laatste valt zowiezo denk ik wel af voor mij.
Maar goed. Ongeluk zit in een klein hoekje zeggen ze wel eens. Als het toch gebeurt wil ik
niet in één of ander vage ziekenhuis belanden.
Graag gedaan hoor!
Ik denk dat Slowakije wel een beetje te vergelijken is met Tsjechië. Ik heb gehoord dat skiën in Servië ook leuk is, maar ik ben er nog nooit geweest dus ik weet ook niet hoe de medische zorg daar is.
Ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje, maar goed. De bevolking daar (in welk Oost-Europees land dan ook) zal ongetwijfeld ook eens naar het ziekenhuis gaan en zij (het merendeel althans) lopen ook gewoon gezond rond, de medische hulp zal anders zijn maar dat wil niet zeggen dat het slechter is dan in Nederland.