Hallo,
Heel binnenkort gaan mijn man en ik naar Israel voor minimaal (hopelijk) een jaar. Het lijkt ons heerlijk om in ieder geval een aantal maanden op een wijngaard te werken.
Wie kan mij ideeen, adressen, namen, ervaringen geven van werken op een wijngaard in Israel?
Alvast bedankt!
Groet,
Mirjam
Hai Mirjam,
Ik zie dat je dit al een tijdje geleden gepost hebt en nog geen reactie gekregen hebt. Ik denk dat er hierover weinig bekend is, tenzij je natuurlijk zelf ondertussen al wat informatie verkregen hebt. Ik zelf heb me verdiept in het kunnen werken op een agrarisch bedrijfin Israel en het enige wat ik je aan kan rijken is het volgende;
Kijk op www.wwoof.org.il (willing workers on organic farms)
Dit is een wereldwijde organisatie die per land ook weer een kleinere organisatie heeft en mensen die willen werken op een biologisch agrarisch bedrijf doorverwijst naar deze bedrijven/boerderijen.(je betaald wel een bedrag per land om aan de contacinformatie te komen, voor israel is dit 20 euro)
Ik weet niet of er ook druiven verbouwd worden, dat zou je zelf even uit moeten zoeken. In elk geval kun je op de site meer informatie vinden, ook wat uitgebreider wat wwoof nu precies is .
Je zou eventueel misschien ook het volgende mailadres kunnen mailen; [EMAIL=“kpc@volunteer.co.il”]kpc@volunteer.co.il.
Dit is het emailadres van het kibbutz programm center, vaak wordt er ook landbouw bedreven op de kibbutzim. Misschien kunnen zij je adressen geven van wijngaarden. Het enige is, en ik weet helemaal of je dit zoekt, dat beiden draaien op vrijwilligerswerk. Voor voedsel en onderkomen werk je(vaak samen met andere volunteers van over de hele wereld, maar dat hoeft niet, in de wwoof lijst staan ook boerderijen die bestaan uit een familie.)
Hoop dat je er iets aan hebt,
Groet, Maaike