Wie staan er op een passagierslijst?

In het licht van de vliegtuigramp in Tripoli wil ik graag het volgende opmerken.

Er wordt in de media over gesproken dat er een verschil is tussen de lijst met passagiers die hebben ingecheckt en de lijst met passagiers die daadwerkelijk aan boord zijn gegaan van een vliegtuig, waarbij er vanuit wordt gegaan dat de lijst van passagiers aan boord overeenkomt met de lijst van passagiers die hun boarding pass hebben laten checken bij de gate.
Ik zou willen opmerken dat de passagiers die hun boarding pass hebben laten zien bij de gate niet allemaal aan boord van een vliegtuig hoeven te zitten.
Neem nou bijvoorbeeld Schiphol. Bij veel gates is het zo dat er na de controle van de boarding pass nog een wachtruimte is, vaak met toiletten. Als een passagier door welke reden dan ook maar bijvoorbeeld in de toiletten achterblijft en niet daadwerkelijk in het vliegtuig instapt, staat zo’n passagier WEL op de lijst van passagiers die geboard zijn.

Is er, vlak voor vertrek van het vliegtuig bijvoorbeeld een check van die wachtruimte en toiletten om te kijken of er nog mensen zijn achtergebleven? Kan het dan ook voorkomen dat men een passagier met een schoonmaker verwart?

Volgens mij moeten luchtvaartmaatschappijen een extra check inbouwen.
Bijvoorbeeld op de volgende manier: elke passagier krijgt een kaartje met een streepjescode, bijvoorbeeld op het moment dat de boarding pass gecheckt wordt. Bij de ingang van het daadwerkelijke vliegtuig moet dan een lezer ingebouwd zijn. Elke passagier moet zijn kaartje voor dit oog houden. Zelfs als een passagier heel even weer uit het vliegtuig stapt om bijvoorbeeld een krant van de kar op de brug/slurf te pakken, moet deze weer uitchecken en vervolgens inchecken met het kaartje bij de lezer.

De gegevens moeten vlak voor departure worden verstuurd naar een computer op de grond. Zo is altijd duidelijk wie er precies aan boord waren van een vliegtuig.
Voor treinen en bussen zijn dit soort maatregelen veel minder belangrijk, omdat bij een crash over het algemeen de lichamen nog redelijk identificeerbaar zijn, maar vliegtuigen kunnen exploderen, van grote hoogte op de grond vallen of in een diepe zee vallen, en dan is het raden naar wie er allemaal aan boord zaten.

Barcodes gaan wel heel erg ver. Geef dan iedereen meteen een sensor mee, dat als iemand dreigt de vlucht te missen, dat diegene dan meteen gelokaliseerd kan worden op de luchthaven…

Ik ben wel voorstander van een simpelere gate: je gaat er doorheen en loopt meteen de “slurf” in naar het vliegtuig. Montréal doet het bijvoorbeeld zo. Kan er ook niemand in een hoekje achterblijven.

De boarding pass check/registratie vlak voor de slurf is inderdaad wel een van de eenvoudigste oplossingen…
maar op Schiphol gebeurt die controle dus zeer ruim voor de ingang voor de slurf…
Ik snap trouwens niet waarom je een barcode verder vindt gaan dan een sensor. Ik bedoelde dus een tijdelijke barcode… niet eentje die permanent je hele leven bij jou hoort…

NB op elke boarding pass staat al een soort van barcode, die wordt dus gecheckt ruim voor de ingang van de slurf. Ze hoeven alleen nog maar te zorgen dat het kaartje dat je van die boarding pass overhoudt na die check nog steeds dezelfde informatie bevat en dat kan dan bij de ingang van het vliegtuig gecheckt worden.
Sensoren zijn weer een extra gadget, een boarding pass hebben de mensen al.

Sorry voor de onduidelijkheid, het sensorenverhaal was een stukje sarcasme. :slight_smile: