Ik vertrek op 20 januari naar Venezuela om er 3 weekjes rond te trekken.
Ik vernam dat de netspanning daar 110 V betreft.
Aangezien ik graag de batterijen van ondermeer gsm en fototoestel zou opladen, vraag ik me af hoe ik dit moet aanpakken.
Ik veronderstel dat de 110 V niet voldoende zal zijn voor mijn transformators die voor 220V zijn gemaakt?
Moet ik dan een speciale transformator kopen die eventueel eerst 110 V naar 220 V brengt?
Heeft iemand daar ervaring mee?
En nog iets anders: zou de dual-band gsm die ik heb, werken in Venezuela, of heb ik een triband nodig?
Vaak kunnen de laders van (digitale) fototoestellen, mobiele telefoons, laptops etc een spanning aan tussen 90 en 240 volt. Als dit het geval is staat het op de stekker, of op het “kastje”.
Zo niet, dan kun in Nederland of Venezuela een transformator stekker kopen. Let wel op als je ze in Venezuela koopt of het een beetje veilig eruitziet, vaak zijn zulk soort apparaatjes Chinese “C” kwaliteit.
Mocht je telefoon niet werken, dan weet ik zeker dat je in Venezuela erg goedkoop een mobieltje kunt aanschaffen. Pre-paid, zodat men je kan bereiken.
In landen waar standaard 110V in de huizen is, kun je veelal ook ergens een 220V stopcontact vinden. Ga op zoek naar de aansluiting voor de airco of wasmachine, die draaien vaak wel op 220V en is er een speciale 220V groep voor gecreëerd.