Ik ben een 3de jaars verpleegkundige student en wil als ik klaar ben met mijn opleiding voor een jaar naar Aruba om daar in het ziekenhuis te gaan werken.
Ik weet van school uit dat mij ticket word betaald en er word een appartementje voor 2 maanden betaald maar dan??
Kan iemand mij informatie geven over wat ik ongeveer zou gaan verdienen, of ik daar van rond kom op het eiland en of ik daar makkelijk een appartementje vind dat niet te duur is? verder vroeg ik mij af hoe de mensen daar zijn en hoe het werken in het ziekenhuis is?
Hou rekening dat je minder verdiend dan in NL,drukke baan hier in ZKH,huisvesting 800 tot 1000 Florin voor beetje appartement,het handig is als je je talen spreekt,Spaans,Papiamento,Engels.
Leven op Aruba is heerlijk,buiten leven totaal andere cultuur dan NL.
Prijzen supermarkt toch wel duurder over het algemeen.
Gr
Roland
zeer de vraag ook of MBO verpleegkundigen wel een baan krijgen. Aruba heeft een eigen MBO verpleegkunde opleiding en ik kan me voorstellen dat ābuitenlandseā (want zo worden Europese Nederlanders hier beschouwd) kandidaten geen werkvergunning krijgen. Je zou het beste eens bij het ziekenhuis zelf kunnen informeren, dat weet je het meteen.
Ik weet dit van school uit dus mbo verpleegkundige worden wel aangenomen op Aruba, Ook is het zo dat je in de praktijk in Nederland geen verschil ziet tussen een mbo en hbo verpleegkundige als je ten minste je stages in een ziekenhuis hebt gehad.
Ja hoor als MBO verpleegkundige word je gewoon aangenomen op het eiland.
Ik zelf was daar het levende bewijs van. en net als in NL hebben ze een tekort aan kundig personeel.
dus gewoon via ziekenhuis site of bemiddelingsbureau solliciteren als je klaar bent.
succes
Na een paar maanden hier gewoond te hebben moet ik u, beste chantalr1994, toch waarschuwen dat je best op voorhand u uiterst goed informeert over het ziekenhuis uw verblijfplaats en de contactpersoon die u de weg zal wijzen voor de eerste maanden.Uw taal pakket zal aanzienlijk aangerijkt moeten worden omdat al kan je misschien iets van Engels en Spaans toch ga je je zeer benadeeld voelen zonder het kennis van Papiamento. Dit rot taaltje is moeilijk onder de knie te krijgen want de leerboeken zijn schaars en om het zelf te leren kost t u veel moeite al ben je misschien van natuur goed in talen. Blijf zo ver mogelijk af van Sabana Basora en zeker San Nicolas.Al zal je veel over Baby Beach horen,je hoeft echt niet verder dan Mangel Halto te zoeken.Dit strand is niet zo ver, is kleiner en de vissen daar zijn meer spectaculair en er komen trouwens niet zoveel mensen daar zwemmen. Maar in San Nicolas hoef je echt niks te komen zoeken behalve als je afgezet,beroofd of verkracht wilt worden. Ook Santa Cruz biedt weinig zekerheid dat je er probleemloos zult kunnen rondhangen alhoewel het is al een stuk beter dan de twee bovenvermelde plaatsen.Een redelijke woning kan je al vanaf 1000 florin / mnd vinden en dan echt niks van chique maar daarvoor moet je wat geluk hebben.En al zal je een goedkopere aanbieding in de twee bovenvermelde plaatsen vinden,echt waar,dat is u eigen leven in gevaar brengen voor wat geld dat je kan besparen-niet doen.En zorg ervoor dat alle uw papieren voor het verblijf goed in orde zijn.Daar krijg je problemen die heel uw mooie zonnige ervaring kunnen verpesten.Auto rijden is een absolute must. Het klinkt misschien gruwelijk,maar aruba is āa land with a double faceā.Voor touristen en bezoekers is dat allemaal mooi en vrolijk, een rijk en gastvrij land maar als je hier voor langer komt wonen dan krijg je al die vrezelijke dingen te verdragen die aruba echt een derde-wereld-land maken niet beter dan somalie of ethiopie.
Michael Ik begrijp goed dat jijzelf gefrustreerd bent, maar om heel Aruba nu weg te zetten als een crimineel derde wereld land gaat veel en veel te ver. Overigens zullen verpleegkundigen in het HOH niet snel in San Nicolas huisvesting zoeken, dat kost veel te veel tijd voor transport, zeker met de huidige files op die weg. In het algemeen wordt er voor hen door het ziekenhuis op Noord woonruimte gezocht. Rondhangen in Santa Cruz zul je niet snel doen. Er is daar nl. helemaal niets te doen. Een paar fastfood restaurants en een drukke doorgaande weg. Het is bepaald geen geanimeerd uitgaanscentrum. Integendeel, laat staan dat het allemaal zo crimineel is daar.
Papiamento moeilijk? Juist niet. Het is een mengtaal van Spaans, Engels, Creools, Portugees en wat Nederlands met weinig grammatica en vaste regels. En weet je een woord niet: geen nood, dat vul je gewoon aan in een van de talen Engels, Spaans of Nederlands, al die talen worden hier in min of meerdere mate gesproken of begrepen. Er worden nogal wat cursussen aangeboden, door particuliere instituten maar ook van overheidswege. Je hoeft Papiamento niet vloeiend te spreken, als je maar laat blijken dat je het probeert, dat wordt ervaren als een teken van respect. In de boekhandels vindt je diverse cursussen voor zelfstudie, maar het snelst leer je toch gewoon in de praktijk van collegaās, Papiamento kranten (ook gratis online) lezen (met een woordenboek erbij) en naar het nieuws op radio of TV luisteren.