Werken in Parijs

Hallo allemaal,
ik heb het voorrecht om stapeldol verliefd te zijn op een echte Fransman (de verliefdheid is overigens wederzijds :wink: ), hij is een geboren Parijsenaar. We zien elkaar nu in ieder geval één lang weekend in de maand, afwisselend ga ik naar Parijs of komt hij hier bij mij. Hartstikke leuk allemaal, maar op den duur wil je toch meer. En ik heb het gevoel dat ‘op den duur’ nu voor mij is aangebroken. Internet verkleint de afstand tussen ons wel, maar ik (we) willen meer. Hij is bezig met het leren van de Nederlandse taal en kan misschien van zijn bedrijf uit overgplaatst worden naar NL (maar dat kan eventueel pas na oktober). Zolang wil ik niet wachten! Aangezien mijn werk hier toch niet veel voorstelt wil ik graag naar hem in Parijs. Maar nu weet ik dat Fransen best koppig zijn wat taal betreft. Ik spreek vloeiend Nederlands, goed Engels maar mijn Frans is nog niet fantastisch (5 jaar HAVO en een beetje wat ik nu van mijn vriend heb opgestoken). Dat zal dus lastig worden, maar wie heeft er ervaring en vooral goede tips mbt werken in Frankrijk/Parijs en het leren van de taal daar ter plekke (woonruimte heb ik). Merci d’avance!

Ik heb altijd de indruk gehad dat de Fransen niet echt koppig zijn wat taal betreft, de meesten kunnen gewoon geen andere talen spreken, wat voor een (groot) deel ligt aan het (gebrekkige) talenonderwijs. Dit geven ze zelf ook grif toe trouwens. Sommigen willen wel Engels spreken tegen buitenlanders, maar hebben zo’n verschrikkelijk accent dat ze bijna onverstaanbaar worden. En nee, hier wil ik niet alle Fransen over 1 kam scheren noch hen beledigen of bespotten (ik heb zelf een Franse vriend en schoonfamilie), ik zeg alleen wat ik in al die jaren geobserveerd heb.

Gevolg: in Frankrijk zal je Frans moeten spreken, zeker om te werken. Tenzij je natuurlijk een marketingopleiding of iets dergelijks hebt en in een internationaal bedrijf binnengeraakt, dan kan de voertaal nog wel eens Engels zijn.

De beste manier om Frans te leren spreken heb jij trouwens al gevonden: een Franse vriend. Probeer altijd of toch zoveel mogelijk in het Frans te spreken tegen hem, en laat hem jou verbeteren en woorden herhalen ed. Geloof me, dit werkt beter dan elke (dure, zeker in Parijs) taalschool, zeker als je al een basis Frans kent. Ik kende 3 jaar geleden wel mijn grammaire, maar kon geen 2 zinnen aan elkaar breien zonder fouten. Nu ben ik zo goed als tweetalig Nederlands-Frans.

Veel succes iig !