Werken in New York

Hallo,

Ik ben Ghalid en ik ben 22 jaar. Ik ben onlangs afgestudeerd Bedrijfseconomie en heb mijn afstudeerstage in Maleisie (Azie) volbracht. Na mijn afstuderen ben ik begonnen met werken als Business Analyst bij een Electronica bedrijf. Ik heb net 2 weken terug van mijn vakantie in New York, en het land en vooral de stad hebben mij doen besluiten wat ik het liefst doe. En dat is op zoek gaan naar uitdagingen. Altijd al wilde ik graag naar het buitenland om te werken. Ik zou dolgraag in Amerika en met name New York willen werken voor enkele jaren. Ik ben nu al enkele weken bezig met het zoeken naar een baan in New York via internet, maar ik heb gemerkt dat het heel moeilijk is om uberhaupt in contact te komen met de vele bedrijven die daar gevestigd zijn. Graag zou ik willen weten wat mijn mogelijkheden zijn en hoe ik het beste kan zoeken, en of, iemand andere suggesties heeft om een baan te bemachtigen in New York???

Alvast bedankt!

Groetjess

Hi Ghalid,

New York is ook een geweldige stad! Ik heb er ook altijd willen werken.

Ik kan je wel wat tips geven, wij krijgen namelijk ook weleens mensen die een baan willen in het buitenland. Dit is trouwens wel echt heel lastig.

Via het internet kun je het bijna wel vergeten. De meeste bedrijven willen je altijd eerst zien voordat ze iemand aannemen. Wat je dus het beste kunt doen, als dit mogelijk is natuurlijk, een week naar New York gaan om bij alle open sollicitaties binnen te stappen. Dan hebben ze namelijk een gezicht bij je en nemen ze je vaak sneller aan. Vanuit het buitenland is dit echt heel lastig.

Hoe het zit met je visum voor werken weet ik niet, maar ik denk dat je hier wel eerst een baan voor moet hebben. Dus als je bent aangenomen zal je wellicht nog terug moeten naar Nederland om dat allemaal te regelen.

Succes!

Groetjes,

Susanne

Abroad Internships

Ervaringen en stages in het buitenland.

Van buiten de VS werk zoeken is erg moeilijk. Evenals voor Amerikanen van buiten een stad.

Mijn vrouw is geboren en getogen Amerikaanse, maar ze kan vanuit North Carolina geen voet aan de grond krijgen, hoewel ze jarenlang met veel succes redelijk hoge posities heeft bekleed. Nu we op het punt staan om terug te verhuizen naar New York, heeft ze plotseling twee afspraken om langs te komen bij bedrijven die al open plaatsen hebben.

Voor een bedrijf is het aannemen van buitenlanders ook niet makkelijk: ze moeten kunnen aantonen dat jij zo bijzonder bent, dat ze echt niet zonder je kunnen. En dat is erg moeilijk met de huidige werkeloosheid. Bovendien is die procedure lang, duur en geeft geen zekerheid dat die zal lukken.

Meedoen met de groene kaart loterij (zoek op de website van het “State Department” (ministerie van buitenlandse zaken naar ‘diversity visa’ en doe mee. Via die website kan je gratis meedoen en val je niet ten prooi aan mensen die je (tegen betaling uiteraard) ‘wel even’ willen helpen (en ook zeggen dat ze je meer kans geven, da’s onzin en komt dicht in de buurt van volksverlakkerij).