In augustus dit jaar studeer ik af en ik wil daarna graag voor een aantal maanden in het buitenland gaan werken. Ik doe de HBO opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en zou graag betaald werk vinden in deze sector.
Ik heb geen duidelijke voorkeur voor een land dus ik sta open voor alles.
Heeft er iemand tips of ervaring met het werken in het buitenland?
Alle info is welkom.
Ik denk dat je het best kunt zoeken binnen Europa, de landen waar je als Nederlander legaal mag werken zonder gedoe van werkvisum enzo. Maar ook een land waarvan je de taal goed genoeg spreekt om echt op professioneel niveau te kunnen spreken en verstaan. Of doe eerst een taalcursus om dat op te vijzelen.
Voordat ik stage ging lopen in Engeland, dacht ik dat ik wel een aardig mondje Engels sprak na 6 jaar VWO en (toen) 2 jaar intensief Engels op de HEAO. Maar dat viel nog vies tegen, moest flink aanpoten in het begin.
Maar vergeet niet dat heel Europa kampt met crisis… de lokale beroepsbevolking zoekt ook werk. Dus dan moet jij wel heel wat extra te bieden hebben willen ze een buitenlander verkiezen boven hun eigen mensen. Of je moet een land zoeken waar ze juist zitten te springen om mensen die werk kunnen verrichten wat jij kan (daar heb ik niet zo’n scherp beeld bij), of je moet misschien genoegen nemen met een stagevergoeding in plaats van volledig loon, of genoegen nemen met werk op lager niveau maar wel in jouw richting.
Bedankt voor je informatie! Ik denk inderdaad dat het lastig is om nu werk te vinden in het buitenland vanwege de crisis.
Ben flink aan het nadenken wat ik wil en wat ik het beste kan doen.
Het zou makkelijker zijn als ik geld genoeg had om vrijwilligers werk te gaan doen maar dat is helaas niet het geval.
Ik ga nog even verder nadenken… Thanks!