werken in australie

Hallo, ik ben Amber, nieuw op dit forum. Ik wil graag werken in Australie en ik heb al een adres waar ik eventueel zou kunnen gaan werken. Maar voordat ik daar kan gaan werken stuit ik op een hoop bureaucratie en een papierwinkel waar je absoluut niet goed van word. Ik vraag me af of iemand ervaring heeft met het aanvragen van een werkvisum en de hiermee gepaard gaande aanvraag bij de immigratiedienst door de werkgever. Verder zou het leuk zijn als er ook iemand is die ervaring heeft met de AECOP. Dit is de registratie board voor fysiotherapeuten in Australie. Voordat ik daar kan gaan werken schijn ik een aantal examens te moeten gaan doen om mijn beroep te mogen uitoefenen. Ervaringen hiermee zijn van harte welkom. Ik vraag me af hoe lang alles gaat duren en of het erg moeilijk is om alles voor elkaar te krijgen. Daarnaast las ik ergens dat (para)medische mensen een borstfoto en een doktersverklaring moeten hebben als je in een medische instelling gaat werken, geldt dit ook voor vaste werknemers? En hoe zit het met dat mega bedrag dat je moet kunnen aantonen, wordt daar ooit naar gevraagd?? Is het een probleem als je iemand anders dan bijv. je ouders garant laat staan?
Groetjes Amber:)

Hoi Amber,

Wat toevallig dat ik jouw bericht lees, want ik ben ook bezig om uit te zoeken hoe ik als fysiotherapeut aan het werk kan in Australie. Ik heb dan helaas nog geen adres… Jij nog tips? Ik vroeg me af of je al verder bent gekomen met alle papieren en moeilijke zaken :wink: Ik kan je dan jammer genoeg niet verder helpen met je vragen, maar ik ben wel erg benieuwd, aangezien ikzelf even geen idee heb hoe ik het aan moet pakken!

Groetjes, Nienke

Hoi Nienke,

Ik heb het Australie idee maar laten varen, ze maken je het ontzettend moeilijk om daar aan de slag te gaan. Op zich wel vreemd aangezien ze daar een chronisch tekort hebben aan therapeuten. Als je daar wilt werken moet je je laten registreren bij de AECOP, een soort van BIG registratie. Maar als je vanuit het buitenland komt moet je een aantal examens afleggen omdat het niveau daar hoger ligt. Je moet een mondeling en schriftelijk examen engels doen, een schriftelijk examen fysiotherapie en 3 eindpatienten (acuut, subchronisch en chronisch). Deze examens alleen al kosten je 2500 euro. Daarnaast raden ze een stage van 6 weken aan onder supervisie. Probleem is dat de meeste praktijken deze niet kunnen bieden, ook is het niet toegestaan loon te ontvangen voor deze stage. Dus de eerste 6 weken moet je al zelf voorzien met je geld. Dit maakt het allemaal erg duur en bijna onmogelijk. Daarnaast zijn de examens fysiotherapie erg moeilijk en als je ze niet haalt moet je alles opnieuw gaan betalen, en dan echt de volle mep. Dan komt de immigratiedienst er ook nog bij. Er moet bewezen worden dat er een plek voor je is, wil je een echt werkvisum krijgen. Dit is ook een hoop gedoe en ik ben niet zo ver gekomen om te zien hoeveel dat weer gat kosten. Je zou eventueel wel heen kunnen op een work and travel visa dat is een stuk gemakkelijker, maar dan mag je maximaal maar 3 maanden bij dezelfde werkgever werken. Ik ben gestopt met mijn pogingen en moet wel zeggen dat ik dit erg jammer vind. Maar ik heb nu een baan gevonden in Oostenrijk voor 7 maanden en dit is een stuk makkelijker binnen komen. Heel veel succes met je pogingen, het kost een hoop inzet. Mocht je het ook teveel vinden, heel misschien komt er nog een plekje vrij in Oostenrijk, als je geinteresseerd bent laat het me dan even weten, dan zal ik even voor je navragen.
Groetjes Amber

Hallo Allemaal,

Ik ben nog fysiotherapie studente, en zou graag voor mijn buitenlandstage naar Australie gaan. Hoe zijn jullie op zoek gegaan naar contactpersonen daar? En heeft iemand tips/trucs of misschien een lijntje uitliggen waar ik gebruik van zou mogen maken?

Gr. Lisanne