Wie heeft er ervaring met werken en wonen in Boekarest? Ik heb een baan aangeboden gekregen om te komen werken in Roemenië en ben wel benieuwd wat de algemene ervaringen zijn. Ik weet nog niet of ik uberhaupt ga en wil me wat meer info verschaffen. Daarnaast heb ik ook nog de optie om naar Praag, Sofia (Bulgarije) en Duitsland te gaan… dus het wordt een moeilijke keuze.
Hallo Foofah,
Ik kan helaas je vraag niet beantwoorden over het wonen en werken in Roemenië. Wat ik wel weet is dat Boekarest een mooie stad is en dat je je niet zult vervelen! Ik zelf zou graag een baan in de IT willen in de stad Boekarest. Als ik zou moeten kiezen tussen de steden die je aangeeft zou ik alleen kiezen tussen Praag en Boekarest. Ben dus een beetje jaloers op je :biggrin:
Mijn ervaring met Roemenië is dat ik een roemense partner heb gehad en daardoor de cultuur heb mogen ervaren in Iasi, een stad noordelijker tegen Moldavië aan.
Ik hoop dat er andere mensen zijn hier op het forum die je wat meer kunnen vertellen over het leven en werken in een grote stad als Boekarest.
Succes met je keuze.
Mvgr,
Jan-Willem
Hi Foofah
“Zeg” me wat zijn je vragen en ik ga antwoorden in de maten van mijn kennis in de ITwereld (0!) en de rest zullen we nog zien.
Ik ben in Roemenië geboren en ik heb familie in Boekarest ook.
So, wilt je iets vragen, “the pleasure is mine”.
Groetjes
Sopirla
Jaaaa maar als jij geboren bent in Roemenië heb je waarschijnlijk al een positieve houding tegenover Roemenië en Boekarest ![]()
Maar goed, ik zal wat op een rijtje zetten.
Volgens de recruiter ga ik zo’n 800 euro verdienen per maand en krijg ik een 200 euro huur bonus op mijn salaris, dus ontvang ik zo’n 1000 euro. Met de huurprijzen daar, is dat te doen?
Hoe is het wonen in Boekarest? En waar kan ik online zien wat er te huur is?
Is Boekarest een goedkope stad om in te leven? Of alleen in bepaalde delen van Boekarest?
Hoe zien de Roemenen de rest van Europa en de “buitenlanders”?
En ik zou eigenlijk graag wat contact willen maken met Nederlanders die al in Boekarest wonen.
Woon jij nu in Roemenië dan Sopirla? Of ergens anders?
Hi Foofah
Ik woon al 21 jaar in België, maar ik ga regelmatig terug, zoals bv.dit jaar.
Nu direct kan ik je “vertellen” dat de Roemenen, in het algemeen, gastvrij zijn, vooral met de buitenlanders. Waarom is het zo? Waarschijnlijk omdat ze willen dat de buitenlanders een goed gevoel krijgen over het land en de inwoners, ze moeten zich thuis voelen.
Wat de rest van de vragen betreft, moet ik mijn neef contacteren en de vragen stellen.
Dus, niet panikeren als je binnen 1/2 uur niets meer van mij hoort !
De “real-estate” sites ga ik ze opzoeken op internet en daarna stuur ik ze naar je.
Groetjes
Sopirla:zon02:
Hi Foofah
Geen dank, “the pleasure is mine”!
Als je op internet zoekt “real-estate”, gaat je even bezig zijn; er zijn, als ik me niet vergis, 1 bladzijde of 10…
Het is beter dat je zoekt, want je kent (vermoed ik) je toekomstige adres en dan zoek je, ook via internet, iets niet ver van je werk.
Praag is duurder dan Roemenië, om maar te zwijgen over Duitsland; maar misschien wordt je loon in verhouding berekend…
Boekarest is groot en zoals alle grote steden, het bestaat een mooie kant en een minder fraaie…er valt veel te bezoeken en binnenkort de eerste terrassen.
Op “you tube” gaat je veel vinden over “Romania” en “Bucuresti” en op de site van “Roemenië Forum”, heb ik veel video’s geplaatst (zie archief).
Roemenië is een mooi land en tussen de laatste goedkope bestemmingen van Europa. Maar niet voor lang meer…
Tot de volgende mail en veel succes met het speurwerk !
Groetjes
Sopirla:zon02:
Hi Foofah
Ik heb een site ontdekt betreffende Vlamingen in de wereld.
De site is http://www.viw.be/
Groetjes
Sopirla
Boekarest is een stinkend grote stad met teveel verkeer. Het uitgaansleven is wel redelijk, maar alleen in de oude binnenstad. Boekarest heeft mooie gebouwen, maar haalt het niet bij Praag of Wenen. Je auto parkeren is één grote ellende, en als je bij een bloc parkeert heb je grote kans op beschadigingen. De inwoners van Boekarest zijn niet zó sociaal… Praag is een betere keuze als je je normaal wilt verplaatsen en schone lucht wilt inademen…
Sterkte!
Ik ben ondertussen al in Sofia in Bulgarije belandt. Boekarest ging dus niet door. ![]()
Succes! (en vooral met de taal… :dag: