hallo ben ik weer even, met een vraag over loon.
mijn man heeft werk aangeboden gekregen en de verdiensten zijn 700 euro, iets waar wij van schrokken als je weet wat je in nederland verdient.
volgens die werkgever van een nederlands bedrijf overgens is daar met een gezin heel goed van te leven, we zijn met zijn vieren.
nu hebben wij eigenlijk geen idee wat de uitgaven daar zijn, en dan ga ik niet uit van het luxe leven als je daar opvakantie bent maar gewoon naar de turkse maatstaven.
een huur kost daar al gauw 500 turkse lire wat voor ons natuurlijk heel weinig is vergeleken in nederland maar is dat daar ook zo, en wat kosten de boodschappen daar gemiddeld en niet te vergeten de vaste lasten.
kan iemand mij daar alsjeblieft een voorbeeld van geven zodat wij hier vanuit nederland een beter beeld voor ogen hebben met wat we moeten doen, wat betreft wonen e.d.
wij hoeven niet te leven in luxe maar gewoon rond komen moet natuurlijk wel kunnenn niet dat je elke lire moet omdraaien.
oke dat is duidelijke taal dan kan dat niet, ik hoop echt dat erdan een ander aanbod van werk komt, we willen echt graag die kant uit,maar natuurlijk niet in de problemen.
heb dan toch een vraag aan Hans ,
ik kan me indenken met 4 personen dat dan 700 euro te weinig zal zijn ,
maar dat u zegt 2000 en ik neem aan dat je dan ook bedoelt euro"s …
dat dat ook nog krap is …
Ik hoor toch ook van families met kinderen die van minder dan 2000 euro’s rond kunnen komen .
Waar is uw bedrag dan op gebaseerd als ik evt. vragen mag ?
Want ik ben zelf ook aan het nadenken over tegaan emigreren maar als dit soort bedragen zijn om van rond temoeten komen , schrikt het mij wel een beetje af !!
Ik weet dat de huurprijs klopt, maar electriciteit 200 euro? Dat is nog hoger dan in Nederland. Ik betaal in mijn vrijstaande huis in Yalikavak rond de 40 tot 50 lira per maand. In de winter met 3 personen 3 weken met de airco regelmatig aan i.v.m. de warmte was ik 70 lira extra kwijt.
Op de markt is het zowiezo goedkoop boodschappen doen. Je moet je adresjes gaan zoeken.
700 euro is wel weinig, maar 2000 teveel. Ik ga er ook voor een half jaar wonen en ga het zeker met 1300 redden.
Succes
Ineke
Hoi Corina,
Ik weet niet waar je ongeveer wilt gaan wonen, maar bij ons in Demirtas heb je woningen rond de 180/200 ytl. voor elektrisch ben ik met 4 personen ongeveer 130 per maand kwijt, dit is in dec, jan, feb iets meer ivm stookkosten. water ong 26 ytl voor 2 maanden. gas voor te koken 45 voor ± 4 maanden, wij kunnen met zijn 4en met ongeveer 500 euro rondkomen, maar reken dan geen auto, tandartskosten, en als er eens 1 echt naar t ziekenhuis moet of zo.1 jaar huis verzekering, voor diefstal, brand vandalisme, waterschade enz ben ik per jaar 180 euro kwijt.
verblijfsvergunning voor mij rond de 800 ytl, voor de kleinste 400 en de 2 schoolgaande kids niks, want dat zijn leerlingen. dit alles per jaar. 60ytl toeristenbelasting per jaar aan de gemeente.
Als ik nog meer kan bedenken laat ik t weten, eten is op de markt goedkoop, olie is duur, rijst, bloem, melk zijn redelijk aan de dure kant.
groetjes Carine
Tja ik dacht ook zoiets als jou , want anders is het wel net de nederlandse prijzen , en me schoonfamilie betaald ook niet 200 euro aan gas licht .
Maar ik ben blij dat jij reageert hierop , want ik ben van plan om daar tegaan emigreren , maar met 2000 euro ga ik niet thuis komen in Turkije
groetjes anita
nou ik moet zeggen dat ik erg blij ben met je mailtje, en dat de prijzen heel erg laag zijn.
zo wordt het voorons toch even iets makkelijker, want we zagen het al heel somber in wat de finaciele kant betreft.
De verblijfs vergunning heb je dat in turkije gedaan? want wat wij vanuit hier te horen krijgen, is dat het per persoon in nederland tussen de 650 en 800 euro kost p.p om daar heen te komen en daar schrokken wij ook best van, wij dachten voor 4 personen kunnen wij dat 1.2.3 niet betalen.
ik heb zlef ook 2 schoolgaande kinderen teminst dat denk ik, de oudste is 16 jaar en ik heb gehoort dat die in turkije niet meer leerplichtig is klopt dat.
In die 500 euro zit daar ook kleding bij en de extra dingetjes die je nodig hebt.
je zou dus met een kliene 1000 euro wel goed kunnen rond komen?
Nogmaals ik ben erg blij met je mailtje, dit geeft ons zeker weer moed, want we willen toch wel erg graag die kant uit.
nog even een vraagje over de woning, die is ongeveer 200ytl wat mag ik dan ongeveer verwachten voor woning, want ik kijk op turkse en andere makelaars sites voor een woning en dan is een huis of flatje toch snel 500 ytl en dan heb je niet veel en zit je echt midden in de stad, hutje mutje op elkaar.
Nou weer heel wat vraagjes maar je kan beter alles vragen dan niet voorbereid die kant uit gaan toch, het is zowie zo een hele onderneming met kinderen, als we met zijn tweeen waren dan had ons dat allemaal niet zo veel uit gemaakt.
mag ik nog vragen waar je man werkt , die van mij heeft daar nog 2 solicitaties lopen bij HCN nederlands bedrijf in antalya en siemens in instanbul waar hij nog steeds geen antwoord van heeft:-(.
ik hoop dat je nog een paar antwoorden voor ons hebt:-)
Waar ik woon is ongeveer 16 km voorbij Alanya, dus niet in een stad, dan scheelt t al een stuk met huurprijzen. Een vriend van me is in Manavgat aan t bouwen, zo’n appartementen geval, hij gaat rond de 300 ytl vragen. Mijn buren betalen 180 ytl, hebben een woning gewoon met woonkamer, keuken wc beneden, 3 slaapkamers boven en een dakterras over de volledige woning. Zelfs zonnepanelen op t dak voor warm water.
Wij hebben ons volledig ingericht, had een goed inkomen via mijn man. Maar nu liggen wij in scheiding, en moeten we het met 500 euro per maand doen.
Mijn dochter is 14 en zou nu naar lise gaan, of ze met 16 niet meer kunnen weet ik echt niet.
Ga geen ikamet in Nederland halen. Ik was ook eerst naar Rotterdam gegaan, vanwege verplicht half jaar visum om kinderen op school te kunnen inschrijven. koste 50 euro per persoon, en moest toch na 3 maanden een ikamet kopen. Gewoon daar doen. Met school overleggen, inschrijven,inschrijfverklaring vragen, en dan om ikamet, leerlingen hoeven dan niet te betalen. Wel is t belangrijk om studieverklaring van Nederland mee te nemen, liefst in t turks, want ze sturen je naar t ministerie van onderwijs in turkije om de schoolinschrijving te kunnen voltooien. Maar dit was bij mij pas na 8 maanden of zo.Dat gaat dan van school uit.
Ik weet niet wat je onder extra dingetjes verstaat. Je hebt daar toch al minder nodig, tenzij je natuurlijk je levensstandaard van hier aan wilt houden. (misschien de kids) Maar voor ons viel dit weg, je hoeft daar niet aan hypes mee te doen, leeft je eigen leven, en elk seizoen nieuwe kleren??? Nee, zo leeft dat bij ons niet. Rond de 10ytl heb je een broek, ongeacht voor wie, rond de 5 een t-shirt. En tuurlijk kun je duurder kopen. Maar kids op school hebben uniform, dus kleren maken de man gaat hier gewoon niet op.
Ik zie t vaak als een stap terug in tijd, voelt niet aan als een stap terug doen. We zijn veel vlugger tevreden, ook omdat de maatschappij je niet dwingt tot dure uitgaven, wat in Nederland wel zo is, naar mijn gevoel dan.
Als je nog wat wilt weten hoor ik t wel,
groetjes en sucses
bedankt voor je snelle reaktie we weten even wat meer en zoals je het beschrijft vinden we het prima, al die luxe die hier is en die we hebben hoeft van ons niet.
alleen al het relaxte leven daar, trekt ons al, niet dat gehaast en gestress als hier bij ons.
als me nog iets te binnen schiet stuur ik nog even een mailtje.
Ik weet niet of je de reacties nog steeds leest maar de bedragen die bovenstaand worden
genoemd kloppen helemaal niet, ik heb net zelf 4 maaden in Turkije gewoont bij mijn vriend.
In de omgeving van Kusadasi betaal je tussen de 300 en de 600 lira aan huur, maar dat ligt er natuurlijk aan de grootte van het huis/appartement, voor gas& elektrisch betalen wij maar tussen de 20 en de 25 lira in de maand en we maken er toch heel veel gebruik van.
700 lira is omgerekend ongeveer 1300 lira, je kan er van rondkomen maar het zal wel krap zijn
Waarom zouden de prijzen niet kunnen kloppen? Misschien ligt t aan de streek,
maar ik ben heel duidelijk dat ik niet in Alanya zelf woon, en mijn buren echt
maar 180 ytl betalen.Die hebben 3 slaapkamers en 3 verdiepingen. zoals in heel de
straat bij ons. Misschien heb je wel meer moeten betalen omdat t hoogseizoen was?
Ik betaal 100 euro, maar mijn woning is nog iets groter dan die van de buren.
Corina, er zijn altijd haken en ogen aan de "stap"het is maar gewoon hoe je erzelf
tegenover staat. Ik wens je gewoon veel sucses, en ik kan alleen maar over mijn eigen
ervaringen praten. Ik ga je niet zitten pushen van doen doen doen. Ik heb ook wel eens tegenslag gehad. Maar dat had ook gewoon in Nederland kunnen gebeuren.
groetjes
bedankt voor al die reakties, ik neem gewoon alles mee het is gewoon niet duur daar allemaal, ik voel me echt niet gepushd vind het leuk dat ik zoveel reakties krijg en mensen mij proberen te helpen,die kant uit gaan willen we zowiezo erg graag en gaat ook zeker gebeuren.