Welke slaapzaak voor kamperen Alaska / Canada?

Vanaf eind april tot en met augustus ben ik van plan om samen met een vriend rond te gaan trekken in Canada en Alaska. Veel plekken waar we heen willen hebben we al uitgezocht en we zijn dan ook nu bezig met een aantal praktische zaken.
Onze reis zal beginnen in Calgary, vandaar gaan we naar Vancouver en Vancouver Island. Daarna meer naar het Noorden naar Alaska en vervolgens weer terug.
De grote afstanden zullen we met een auto afleggen, maar we zullen natuurlijk ook regelmatig voor 1 of 2 weken een nationaal park in gaan om daar te backpacken, kajakken enzo. Overnachten zullen we voornamelijk in een tent doen, om de kosten te drukken.

Nu heb ik alleen een hele praktische vraag, wat voor een slaapzak raden jullie me aan. We zullen dus begin mei en juni vooral in Alberta en British Columbia vertoeven en eind juni en juli ergens ook in Alaska. Nu kan ik erg slecht vinden op internet wat de nacht temperaturen daar doen rond die tijd. Natuurlijk zijn er mooie gemiddelde waarden te vinden, maar daar heb ik natuurlijk niks aan als het soms ook 10 graden bijvoorbeeld kouder kan worden.
Parken waar we onder andere heen gaan in Alaska:

• Denali national park (backpacken)
  • galcier bays (kajakken)

Dus ik vroeg me af welke slaapzak met welke comfort temperatuur jullie me aanraden? Zijn er mensen die ervaring hebben in dit gebied rond die tijd?

Als je eind april aankomt, kan het nog best koud zijn (zeker 's nachts nog kans op stevige vorst!) In Calgary even langs gaan bij de MEC (Mountain Equipment Coop), waar men je kan helpen aan een goede slaapzak. Ze hebben veel keuze uit hun huismerk en uiteraard ook merken als Columbia, North Face, Asteryx, etc. Hun huismerk is ook zeer degelijk spul, mocht je daar twijfels over hebben.

Wel even lid worden als je daar iets wilt kopen. Kost je 5 dollar inleg en dan ben je lid zolang je wilt. Mocht je erg gesteld zijn op je 5 dollar (je bent Nederlander of niet), dan kun je je lidmaatschap aan het einde van de vakantie opzeggen en krijg je je inleg terug.

1 like

Ok, dat is een goede tip om even langs gaan bij de MEC, ziet er uit als een vrij uitgebreide zaak voor spullen nodig op onze reis.

Voor Alberta hebben we dus in ieder geval een goede slaapzak nodig als we daar buiten slapen, maar we kunnen daar ook veel overnachten bij familie, dus mocht het dan nog erg koud zijn, dan hoeven we dan niet perse in een tent te slapen. De parken in Alberta zullen we waarschijnlijk aan het einde van de reis doen, dus eind juli en begin Augustus. Begin mei, wanneer we in British Columbia zijn, is het daar denk ik niet super koud meer? Tenminste het is een wat gematigder klimaat naar wat ik begrepen heb.

Weet jij, of iemand anders, wat de temperaturen in de nacht zijn in juni/juli in Alaska zijn? En dan met name in de nationale parken (bijv Denali national park) en de Glacier bays?

Je zou www.wunderground.com eens kunnen proberen of www.weather.com

Die eerste site kende ik nog niet, dus wel een mooie toevoeging. Echter hier kan je vooral seizoen gemiddelden vinden. Aan de hand hiervan is het lastig in te schatten hoe dit in de praktijk kan zijn. Dus eigenlijk hoop ik op iemand met praktijkervaring in die regio.

We zitten zelf te denken aan een slaapzak met een comfort temperatuur van 0 graden. Dit zou dan voldoende moeten zijn voor British Columbia, Yukon, Alaska en op het einde van de reis in Alberta. Wat denken jullie, kunnen we het hier mee redden of is dit juist veel te weinig of echt overdone?

Alvast bedankt.

De laatste keer dat ik in een slaapzak sliep is 40 jaar geleden :wink: Ik vind het wel dapper van jullie. Wij zijn in 48 staten geweest maar helaas nog niet naar Alaska. Komt nog maar dan met een cruise -lol-
Anyway, ik zit op nogal wat forums en hier is een site waar je het eea uit zou kunnen halen. Stel anders je vraag op dit forum: http://www.tripadvisor.com/SearchForums?scope=2&ff=349&geo=28923&q=tent+camping+in+july&returnTo=__2F__&sub-search.x=15&sub-search.y=7
Yeehaw

1 like

Dat ziet er uit als een mooie uitgebreide site. Daar ga ik morgen eens rustig rond surfen en de vraag ook eens stellen. Mocht hier nog iemand met praktijkervaring langskomen dan ben ik natuurlijk nog erg benieuwd:)!

Hallo Marcel,

Heb 2 vakanties gekampeerd in Alaska, waaronder ook Denali. Dit was denk ik 2 de week augustus. Heb een slaapzak van Perry Sport, merk Wildebeast waarop staat tot -15 of -18. Met pyama is het redelijk tot goed te doen. Het weer was helder en denk een graad of 5 tot 10 's nachts.
Nadeel is wel dat een kampvuur verboden is in Denali dus je gaat vrij koud de slaapzak in!!
Denk dat een goed isolerend matje minstens zo belangrijk is als de slaapzak. Heb ik Wrangell gekampeerd vlak naast een gletsjer en elke keer als je buiten je matje kwam voelde je de kou in je lichaam trekken.
Je kunt mss ook een extra binnenhoes meenemen scheelt toch gauw een graad of 4.
Moet er wel bij vertellen dat ik een beetje een ‘koukleum’ ben.
Glacier Bay ben ik helaas nog niet geweest.

Groet Erik

Schepjedebij bedankt voor je reactie! Dan bedoel je neem ik aan 5 a 10 graden boven nul?