Wij hebben afgelopen oktober/november 3 weken door Costa Rica gereden met onze huurauto.
Omdat dit zo goed is bevallen, zijn we voor dit jaar eigenlijk opzoek naar een land met vergelijkbare omstandigheden.
We zoeken een land met veel mooie natuur(parken) en waar het makkelijk/veilig is om zelf een auto te huren en daar mee te rijden.
We hebben gekeken naar de westkust van Amerika, maar omdat dit toch wel erg prijzig is, gaat onze voorkeur waarschijnlijk uit naar één van de andere landen van midden Amerika.
Heeft er iemand ervaring met bijvoorbeeld het huren van een auto in Belize, Gautemala, El Salvador, Honduras, Nigaragua?
(Alle landentips zijn welkom, ook als deze landen compleet ergens anders gelegen zijn!)
Groeten Aniek
Belize zou dan mijn voorkeur zijn, je kunt er fantatstisch snorkelen. De andere landen zijn niet echt veilig om er rond te reizen in een huurauto.
Overigens is Costa Rica de moeite waard om niet één maal, twee-maal maar meerdere malen te bezoeken. En dan niet de grote plaatsen als La Fortuna, Monteverde en Manuel Antonio, Tortuguero, maar het echte binnenland in, daar waar de grote reisgidsen maar weinig over vertellen, maar waar je het authentieke Costa Rica nog kunt ontdekken, zonder tientallen andere toeristen voor en achter je die op het zelfde pad lopen.
Hola,
Nicaragua is een veilig land om te zijn en te reizen en daarnaast ook goedkoop. Je kunt er ook makkelijk auto’s huren en de wegen zijn in goede staat. Nicaragua is nog een van de landen met betrekkelijk weinig invloed van Amerika en is absoluut uniek qua natuur en cultuur vergeleken met de buurlanden. Zo heb je in het Pacifische gedeelte veel (surfers)stranden, vulkanen, Ometepe Island en de koloniale steden. In het noorden o.a. de mistbossen, canyon, cacao- en koffieplantages. In het oosten de Caribe, zoals Pearl Lagoon, Corn Islands en de Pearl Keys. In het zuid-oosten Río San Juan, waar rivieren de wegen zijn en waar ook de jungle is. Je maakt makkelijk contact met lokale mensen waar je het community leven kan ervaren. Ook is er de mogelijkheid om inheemse communities te bezoeken, zoals de Miskito’s, Garifuna, etc.
Geen massatoerisme of elke keer entree fees betalen. De reisafstanden tussen plekken zijn ook veel korter dan bijv. in Costa Rica. In de meeste gevallen ben je in zo’n 2 of 3 uur al op de plek van bestemming.
Guatemala, El Salvador en Honduras zijn op dit moment niet erg veilig. Belize kan ik ook aanraden, vanwege veiligheid en duiken, een nadeel is dat het een erg duur land is en ook weer vrij veramerikaniseerd. Ik zou zeggen, verdiep je in de landen en dan kun je een keuze maken.
Saludos,
Sole
Bedankt voor jullie reacties!
Ik had me al een beetje ingelezen in de omliggende landen, maar er was niet echt ‘dat gevoel’ dat ik had toen ik over Costa Rica las en hoorde. Al heeft Nigaragua wel mijn voorkeur van deze landen. Mijn zusje is er geweest 5 maanden terug en die heeft het daar super gehad.
Costa Rica komen we zeker nog een keer terug, want zelfs de grotere plekken zoals Monteverde en Tortuguero hebben we niet gezien.
We zoeken nog even verder naar onze volgende bestemming!