Welk navigatiesysteem gebruiken in Costa Rica?

Nog 1,5 week en dan vertrekken we naar Costa Rica!
We hebben een auto gehuurd en willen dus lekker gaan rondtrekken. Een goede kaart hebben we al in ons bezit, maar een navigatiesysteem lijkt ons toch ook wel handig. We vinden het huren van zo’n ding via het autoverhuurbedrijf veel te duur, dus zijn op zoek naar alternatieven. Heeft iemand een tip voor een goede app of een ander alternatief? We hebben iig een iPhone bij ons, maar willen niet via internet navigeren omdat dit te duur zal zijn.

Alle tips zijn dus welkom!
Alvast bedankt!

Waze! Instellen op WiFi in je hotel en dan rijden. Wij hebben het eigenlijk nauwelijks gebruikt, vond Google maps toch makkelijker onderweg, we wisten namelijk niet altijd al de eindbestemming. En goedkoop 4g met een nieuw aan te schaffen datakaartje kan ook een idee voor je zijn, ga naar een winkeltje met het Kolbi logo en dat is zo geregeld.
Groetjes,
Jose

Waze is ideaal, geeft ook politiecontroles en files aan. Alleen in te stellen op een adres met WIFI.Daarna functioneert de telefoon als GPS.
Wil je onderweg veranderenj dan moet je wel een WIFI opzoeken.
Voor een echte GPS : Garmin.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Dank voor de tip! Ik zie qua apps ook wat kaarten van CR die je kunt installeren. Iemand daar toevallig ook ervaring mee? Voordeel daarvan is namelijk dat je volgens mij onderweg wel kunt wijzigen zonder wifi.

Hi Renata,
Ik heb nooit een goeie app gevonden. In Costa Rica kennen ze geen straat+huisnummer zoals bij ons, daarom ben je afhankelijk van points of interest. Bij Waze en Google Maps staat praktisch ieder hotel en park erin.
Groetjes,
Jose

Waze en Google maps zijn eigenlijk de enige goede navigatiesystemen op een smartphone of tablet.
Er zijn nog wel andere apps en de ervaring die ik met die andere apps heb opgedaan was dat ik zomaar ineens een bananenplantage ingestuurd werd of plotseling rechts af, een dorp in moest slaan. Gelukkig kende ik de weg, ben gewoon doorgereden, maar anders was ik hopeloos verdwaald.
Of koop voor een paar tientjes een 2de handse Garminop bv Marktplaats en dan een kaartje van Costa Rica uploaden op het sd kaartje en klaar is kees.

Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

Mapfactor is ook wel een aardige app.

Wij hadden Primo op onze android gsm. Heeft ons overal gebracht.

Voor diegenen die met een smartphone naar Costa Rica komen en een SIM kaartje willen kopen in Costa Rica:

In Costa Rica zijn er drie maatschappijen waar je een SIM kaartje kunt kopen.

Zij gebruiken de volgende frequenties:

ICE/Kolbi – GSM 1800 – UTMS 850 (ICE/Kölbi heeft de beste dekking in Costa Rica.)
Claro – GSM 1800 – UTMS 2100
Movistar – GSM 1800 – UTMS 850/2100

GSM zal het met jouw Europees toestel wel doen, alleen bellen, zonder internet en de dekking is niet overal optimaal,
en 3G, dus met de internet optie, alleen als jouw telefoon ook de UTMS 850 band kan ontvangen.

Wil je meer weten over de dekking van de telefoonmaatschappijen in Costa Rica? Kijk dan hier: KLIK HIER

En met dezeapp voor Android (is er ook voor Apple) kun je meten en weten wat jouw signaalsterkte is.

Voor Primo heb je geen sim kaart nodig. Alleen een toestel met gps (en dat heeft (bijna) iedere smartphone tegenwoordig)

Nee, voor apps heb je geen simkaart nodig.
Mijn verhaal is bedoeld voor mensen die toch internet willen hebben op hun smartphone in Costa Rica. (voor Whatsapp e.d.)

Dank voor alle reacties.
Ik denk dat wij toch voor Waze zullen gaan, maar misschien switchen we ter plekke nog wel.

Nog een andere vraag…zijn er bepaalde wegen/plaatsen die we beter kunnen vermijden mbt criminele activiteiten (veel overvallen bijvoorbeeld)?

Als je midden in de nacht in de achterbuurten van San José rijdt met de ramen open, heb je kans dat je er overvallen wordt.
Maar buiten de stad is het overal veilig rijden. Er zijn geen trajecten waar boze rovers jullie opwachten. (Of je moet met een kist vol goudstaven rondrijden, want dan is de kans dat je overvallen wordt wel een stuk groter)
In Costa Rica gebeuren er natuurlijk ook vervelende dingen, maar dat gebeurt in Nederland ook.

En er is over veiligheid het volgende geschreven: **KLIK HIER

**Veel plezier in Costa Rica

Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

Een andere handige app is HERE kan zowel online als offline gebruikt worden, gps signaal is genoeg.
Helaas worden toeristen zo vaak onterecht bang gemaakt, dat Costa Rica onveilig zou zijn. CR is net zo veilig als Nederland, verplaats je altijd overdag want er ontbreekt straatverlichting. laat nooit waardevolle spullen achter in je auto ( dat kun je ook niet in je eigen dorp doen ) Loop niet te koop met je camera`s , sierraden dan vraag je om problemen. Laat je spullen niet onbeheerd op het strand achter. Reis gewoon verstandig en je zult zien dat een Tico je heel graag wil helpen.

Wij hebben je laatste optie geprobeerd. Op de Garmin op een sd kaartje die map openen. Maar daarbij kunnen niet alle coördinaten ingetoetst worden. Klopt dat? Ojochal bestaat bijvoorbeeld niet? :wink: Of is er bij ons bij het downloaden iets niet goed gegaan en zouden alle coördinaten / plaatsen erin moeten staan? Of is er nog een andere praktische tip?
Dank je wel :slight_smile:

Wij gaan in juli en waren van plan Navfree te gebruiken. Hier in Europa werkte dat al goed. Jordanië niet want op de kaart stond alles in het arabisch :wink:

Thuis kaart van CR downloaden op smartphone. Iemand hier ervaringen mee?

Wij zijn er inmiddels al achter wat het probleem was. Je hebt verschillende notaties in coordinaten. Dat maakt uit wat je kan noteren of waar je uitkomt. :-). Nu lijkt het goed te zijn.