Hallo allemaal,
Wij gaan van 14 februari t/m juni backpacken in Indonesië en Zuid-Oost Azië.
Ons plan was om te starten in Jakarta (daar vliegen we ook heen), we hebben daar 2 nachten in een hotel geboekt, om vervolgens te willen doorreizen naar Bogor, Bandung en het oosten van Java. Om vervolgens naar Bali en een van de Gili eilanden te gaan.
Nu is de situatie zo dat Jakarta nu negatief in het nieuws is door de extreme moessonregens en overstromingen wat een gedeelte van de stad plat heeft gelegd? We kunnen in ieder geval verschillende dingen vinden over hoofdwegen die niet meer toegankelijk zijn (modderstromen) water van 2 meter hoog; gebouwen die gesloten zijn; weinig tot geen vervoer mogelijk 100.000 mensen zonder woning, 26 doden e.d. Best heftig allemaal.
Wij houden het nieuws nu in de gaten. Maar overwegen om onze reis om te gooien. En Indonesië pas in mei aan te doen (dan moeten we wel allerlei vluchten extra gaan boeken e.d…) Weet iemand hoe de situatie nu is? Hoe de situatie over 3 weken zal zijn? En heeft iemand tips voor ons? Wat raad je ons aan? Wel gewoon door gaan reizen in Indonesië (naar het hotel in Jakarta, of Jakarta overslaan?) Of Indonesië even laten (het is immers zozo regenseizoen, daar zullen meer gebieden last van hebben?) en verschuiven in ons schema. We vinden het erg lastig en ik kan er nog maar weinig over vinden op internet.
We hopen op reacties, misschien van mensen die hetzelfde plan ook hebben/hadden?
Groetjes!
Ik ken niet de huidige situatie in Jakarta maar weet wel dat het vaker gebeurd dat bepaalde delen van Jakarta onderstromen. Ik ken wel de situatie op Midden Java. Het heeft inderdaad hard geregend op Java in de afgelopen periode maar van overstromingen is daar geen sprake. Hou er rekening mee dat Java van oost naar west ongeveer 1200 km lang is. Ook in Nederland, Limburg bijvoorbeeld, kampen we met overstromingen. Een overstroming in Limburg is voor een toerist toch ook geen reden om niet naar Parijs te gaan?
Nieuws uit Indonesie wordt vaak opgeblazen, is mijn ervaring. Je kan de krant uit Jakarta lezen op internet op http://www.thejakartapost.com/. Krant is in het Engels. Jakarta heeft elk jaar last van overstromingen en dat is dit jaar niet anders. Dit jaar is het alleen erger dan de andere jaren.
Even een stukje van internet gehaald.
`JAKARTA - Enkele plekken in Jakarta staan na dagen van overstromingen nog altijd onder water. Het gaat hierbij onder meer om delen van de wijk Pluit in het uiterste nooden van de stad. Op sommige plekken staat het water nog altijd twee meter hoog. Ook plekken als Bandengan en Teluk Gong staan nog blank.
Pluit Junction, een groot winkelcentrum in de wijk, is nog onbereikbaar omdat er in de straten in de directe omgeving co’n 50 centimeter water staat. Inwoners van onder meer Kampung Pulo in West Jatinegara zijn ondergebracht in noodopvang omdat ook zij vooralsnog niet naar huis kunnen vanwege de aanhoudende overstromingen.
In Bidara Cina, in oost Jakarta, staat het water ook nog tussen de 1,50 en 2 meter hoog in de straten. Veel doorgaande wegen zijn ook nog compleet onbruikbaar. Volgens de regionale politie zijn er nog 22 doorgaande wegen afgesloten bijvoorbeeld. Deze wegen liggen verspreid over alle delen van Jakarta.`
Alles lijkt mij geen reden om niet naar Indonesie te gaan. Het lijkt me wel een reden om zo kort mogelijk in Jakarta te blijven of meteen door te reizen naar Bogor of Bandung. Wij vermijden Jakarta sowieso altijd zoveel mogelijk. Het is een enorm grote, drukke en warme stad met veel verkeer, lawaai en luchtvervuiling.
N.B. de moesson op Java loopt gelijk met de moesson op Bali. De moessonperiode is meestal ergens in maart voorbij. Dan begint de droge periode. Je hebt dan nog steeds kans op een buitje maar veel minder kans dan in de moessonperiode.
Groeten,
Vincent
Ik zou Jakarta gewoon lekker overslaan. Het zal in ieder geval weinig invloed hebben op jullie Indonesie reis want vele toeristen slaan jakarta sowieso over. Kijk of jullie de hotelovernachtingen kunnen annuleren en bijv direct door gaan naar Bogor of Bandung
Bali zit ook midden in de regentijd met overstromingen. Water stond in onze straat ca 40 cm hoog.
Alleen omdat men met bouwen de beek had volgesmeten (zo was idd ) met beton !! Afval wordt opgehaald.
Niemand die daar op heeft gelet, en nu zitten zij die lager ,wonen heeeeel erg nat ,met de gebakken peren.