Over 2 weken gaan we naar Nicaragua. Nu hebben we er heel erg veel zin in en zat ik een route te plannen. Ook keek ik op het weerbericht en zag heel erg veel regen.
Woont iemand in Nicaragua en kan je mij zeggen of het noord westen ietsje beter is dan het zuid westen…?
Ik heb gekeken op weer in san carlos, granada, Leon en overal erg veel regen voorspelt.
Iemand een tip waar het mss ietsje beter kan zijn?
Een rare vraag maar wellicht is iemand bekent en kunnen we de route aanpassen.
Alvast bedankt!
Liek
Nicaragua heeft maar 1 standaard weerbericht: heel veel zon en in het regenseizoen veel zon en/of bewolking en op sommige dagen af en toe heftige regenbuien die maar van korte duur zijn en na zo’n bui klaart het weer helemaal op.
Voor het zuid-westen van Nicaragua geldt:
nov-april = droogseizoen = heel veel zon en bijna geen bewolking en regen
mei-okt = regenseizoen = veel zon maar ook bewolking en op sommige dagen korte maar heftige regenbuien, vaak ook met onweer en daarna schijnt de zon weer. De maanden jun-aug is weer een drogere periode in het regenseizoen.
Dus in het regenseizoen kun je prima reizen, zul je de korte regenbuitjes lekker verfrissend vinden en wordt alles mooi groen. Het is echt onzin dat weersvoorspellingen zeggen dat het elke dag alleen maar regent, want dat is niet zo.
In het noorden is van Nicaragua is het wat koeler en valt er gemiddeld vaker iets meer regen dan het zuid-westen, dit geldt ook voor Río San Juan wat in het oosten ligt. De Caribische kust (oosten) valt de meeste regen, de beste periode om hier te zijn qua zon is maart en april, maar ook geldt hier dat in de andere maanden de zon ook veel schijnt en dat regenbuien vaak slechts van korte duur zijn.
Je kunt dus alle maanden van het jaar Nicaragua bezoeken.
Dat stelt mij gerust. Ik schrok nogal toen ik een weercijfer 4 zag met regenbuien en onweer. Mogelijk wel regenbuien dus maar tussen de zonneschijn door.
Veel zin om dit mooie land te zien!
Groetjes,
Liek
Net zoals jij maak ik me een beetje zorgen als je de cijfers en vooruitzichten bekijkt. Ook met de reacties van ‘maak je niet druk’ ben ik toch benieuwd hoe het uiteindelijk was. Kan je dat laten weten?
Nederlandse weerberichten over Nicaragua zijn absoluut niet betrouwbaar! Deze kloppen zelden. Het weer en klimaat in Nicaragua is niet zoals in Nederland. Het weer in Nicaragua is niet wisselvallig, het regent/onweert nooit hele dagen. Nicaragua heeft een tropisch klimaat, je kunt dus altijd warmte en zon verwachten met soms een korte, heftige bui (met onweer) of bewolking, maar het zal niet koud worden of alleen maar regenen. Bovendien is juni-aug weer een droge periode in het regenseizoen, de regen zal dan echt minimaal zijn. Geen zorgen om te maken
Wij hebben de afgelopen 3 weken in Nicaragua gereist. Oa ometepe eiland, rivas, kust san juan del sur, granada, managua etc. Alleen maar super weer! Een enkele dag in de namiddag of sochtens vroeg een keiharde regenbui van een half/uurtje maar dan weer bijna of geheel strakblauwe lucht. De meeste dagen zelfs helemaal geen regen. Ongeveer zo’n 30+ graden dus top weer! Geniet er van!
Super! Echt zin in! Nog een vraag waar ik nu pas aan dacht. Moeten we rekening houden met bepaalde kleding? Mag je gewoon korte broek en hempje aan? Kan dat niet echt terug vinden.
Uiteraard nemen we ook een trui en lange broek mee.