Week nummer drie, anders dan anders.

(origineel bericht op be-more.nl)

Week nummer drie, anders dan anders.

Deze week begonnen met een Durban tour.

Dit was behoorlijk indrukwekkend vooral de grote contrasten tussen de straatblokken.

De ene straatblok was vol met restaurantjes en pubs de andere blok met straatkraampjes met eten en spulletjes voor de verkoop(zag er wel gezellig uit) en dan weer om de volgende hoek zaten de drugsdealers en was er (kinder) prostitutie.

Zo zat je in een township of een shag(waar wel een hele warme hechte sfeer hing, one big family en ze zorgen ook allemaal voor elkaar er zaten wel veel criminelen tussen, er was geen criminaliteit onderling tuurlijk zaten deze er maar deze criminelen trokken de stad in) en dan reed je langs de dure hotels, jachthaven en entertainmentindustrie.

Overal waar je ook reed lagen mensen op en in de straten dit was hun slaapplek en dan heb ik het niet perse over verslaafden maar ook gewoon mensen die nergens anders terecht kunnen waaronder ook moeders met kinderen. Bizar om te zien dat dit kan en gebeurt.

Wat me nog het meeste verontwaardigde(kan dat dan?, ja dat kan!) was het verhaal achter het mega grote super de luxe uit de toon vallend westers stadion wat speciaal voor de wk 2010 gebouwd moest worden. Dit staat pal naast het ‘oude’ stadion wat niet goed genoeg was voor de Fifa. Ze kwamen 20.000 plaatsen tekort volgens berekeningen en die uiteindelijk in het nieuwe stadion nooit gevuld zijn geweest! Alles moest hiervoor wijken dit wil zeggen dat er een hele township is weggevaagd voor de bouw van dit ding.

Zoveel mensen hun zelfgemaakte huisjes uitgejaagd en ergens anders letterlijk weggestopt 10km verderop ergens achter een industrie terrein aan het zicht onttrokken , veroorzaakt door hun eigen regering en een (vind ik) stinkende organisatie genoemd fifa.

Gestopt in huisjes die niet met eigenwaarde of met hun eigen verzamelde materiaal of eigen handen zijn gemaakt en nog kleiner zijn dan ze al hadden(3x4mtr voor gemiddeld 6tot 8 personen inclusief keuken en slaapgedeelte) geen water, elektriciteit of een wc. Ik wil geen vergelijking maken, maar ik vond het akelig veel op een concentratiekamp lijken. Weggepropt, vergeten en tot op het bot vernederd door hun eigen regering onder het toezicht van het rijke machtige europa. Dit alles zogenaamd tijdelijk, inmiddels 3 jaar geleden and nothing changed.

Heel veel mensen hadden hierdoor problemen met het behoud van hun baan die door de afstand onbereikbaar was geworden. De meeste kinderen konden hierdoor niet meer naar school want er was geen geld voor de bus en 10 kilometer lopen dat wil zeggen dat ze om 4uur inde nacht moesten vertrekken, heb ik het nog niet eens over de bijkomende gevaren daarvan. Onmogelijk dus!

Alle shags in de omgeving van het stadion zijn door grote dichte hekken eromheen te bouwen onttrokken aan het oog van de voetbaltoerist zodat toch echt het werkelijke Afrika vooral niet te zien was! En ook deze hoge dichte hekken staan er nog steeds.

Dit alles voor een potje voetbal waar salarissen in omgaan waar je een hele community weer mee kan opbouwen op een menselijke, respectvolle manier, en ik kan geen beschaafde woorden vinden voor een organisatie die zo rijk wordt over de rug van een ander en dit doet ten koste van alles!!! En denk maar niet dat de lokale bevolking hier ook maar een centje aan heeft kunnen verdienen want degene die zowiezo al hun spulletjes op de straat verkocht was het deze periode verboden dit te doen, hier stond een boete op als je het toch deed. Alles moest gekeurd zijn via de fifa en verkocht worden via de fifa, want hun zakken moesten verder gevuld worden. Zijn jullie ook al kotsmisselijk?!

Misschien toeval al denk ik het niet, maar heb me deze week niet goed gevoeld en ben 2 dagen thuisgebleven.

Gelukkig was het op het project verder niet al te druk en als er niet veel meldingen van cases zijn is dat eigenlijk een goed teken, om het toch nog een beetje positief af te sluiten.

Hey you guys c ya next week met waarschijnlijk weer een heel andere blog, ook voor mij elke dag een verrassing wat de dag weer brengt!

One love!

(origineel bericht op be-more.nl)