We durven niet meer op vakantie...

We durven niet meer op vakantie naar moslimlanden - 17/05/2011

http://www.wereldwijzer.nl/Assets/Images_Upload/2011/05/16/A10TURKIJE4NB.jpg.369.jpg

Vakantiegangers keren zich massaal af van de moslimlanden rond de Middellandse Zee. Niet alleen Tunesië (- 38,2 procent) en Egypte (- 27,3 procent) krijgen minder Belgen op bezoek deze zomer, zelfs Turkije verliest zwaar. Grote winnaars zijn Spanje en Griekenland.

De revoluties in Tunesië en Egypte spelen de reissector parten. Eind april waren 2,9 procent minder reizen geboekt bij de touroperators aangesloten bij ABTO, de vereniging van Belgische touroperators. Vooral de moslimlanden aan de Middellandse Zee verliezen reislustigen. En zelfs landen waar geen onlusten waren, delen in de klappen. Turkije, bijvoorbeeld, verliest 7,5 procent reizigers en is voor het eerst in jaren niet de populairste bestemming voor vliegtuigreizigers.

Spanje neemt die fakkel weer over, na jaren van achteruitgang. Bijna één pakketreis op de zes gaat daarheen. Vooral de zonnigste streken van Spanje boeken succes: de Costa del Sol wint een kwart aan reizigers en ook de Canarische Eilanden doen het heel goed: Gran Canaria wint 15 procent, Tenerife 19 procent.

Griekenland wint procentueel nog meer dan Spanje: 16,6 procent. Ook Malta (+12,3 procent), Portugal (+12,3) en Kroatië (+ 8,2) krijgen vakantiegangers bij door de revoluties in de Arabische landen.

Weinig last minutes

‘De reizigers wachten af’, constateert voorzitter Claude Perignon van beroepsorganisatie ABTO. ‘Maar ook het goede weer speelt ons parten. Wie denkt nu aan een reis naar het zonnige Zuiden op momenten dat hun tuin de warmste plek van Europa is?’

Perignon sluit niet uit dat de boekingsachterstand tegen deze zomer alsnog goedgemaakt is. Nogal wat reizigers lijken te mikken op een goedkope last minute. ‘Maar het is niet zeker dat ze die zullen vinden, zeker niet in volle seizoen.’

Toch niet in Turkije, want de Duitsers en Britten aarzelen daarentegen niet met hun vakantieplanning, zodat veel hotels daar al volgeboekt zullen zijn. Maar in Egypte en zeker Tunesië zullen wellicht wél koopjes te doen zijn. De Fransen lijken massaal uit Tunesië weg te blijven, waardoor hotels daar leeg dreigen te staan en dus mogelijk met forse koopjes op de proppen komen.

Hoge brandstofprijzen

De verre reizen kreunen dan weer onder de hoge brandstofprijzen, waardoor die reizen veel duurder worden en 4,5 procent boekingen verliezen. Achttien procent minder Belgen plannen een zomertrip naar de Verenigde Staten, 6,9 procent naar Mexico en 3,7 procent naar Thailand. Cuba zit dan weer plots in de lift, met een groei van 11,7 procent.

Ook in de citytrips treden opvallende verschuivingen op. De voorbije jaren waren de Spaanse steden daarin wat minder in trek, maar deze zomer trekt bijna een derde meer Belgen naar Barcelona en 16,1 procent meer naar Boedapest.

Istanbul is plots weer uit de gratie (- 29,4 procent). Ook Londen (- 11,3) en Parijs (- 9,6) zijn we even beu.

BartMoerman

Grappig.

Ik ga in december naar Egypte, en ik overweeg om in oktober naar Istanbul te gaan. Persoonlijk laat ik me niet zo snel gek maken door de media. In Nederland kunnen er ook dingen mis gaan (al verwacht ik hier geen aardbeving of vulkaanuitbarsting.

Uiteraard zijn er ook landen waar ik op dit moment niet snel in mijn eentje naar toe zou reizen, Syrie is er een van. Heel erg jammer, want ik vind Syrie een prachtig land waar ik graag nogmaals heen zou gaan!

Bedankt voor het compliment. Binnenkort komt een van mijn foto’s in het openbaar vervoer museum in Doetichem te hangen.

Plannen voor een expositie met alleen mijn werk heb ik (nog) niet.