Wat is jouw favoriete wintersport land?

Ik vraag me af wat jouw favoriete land is voor wintersport?

Stem hierboven en geef eventueel hieronder jouw argumentatie.

http://skigebiedengids.nl/wp-content/uploads/arosa_skigebied.jpg

Oostenrijk is mijn favoriete wintersportbestemming, maar de keuze was niet makkelijk.

• Veelzijdige skigebieden. Smalle pistes tussen de bomen, maar ook brede pistes op de gletschers.
  • Oostenrijkse sfeer. Eten in houten hutjes en de Duits-/Oostenrijkse Apreski (dus niet die Hollandse carnaval, die ontlopen wij zo veel mogelijk).
  • Veel keus.
  • Niet zo lang rijden vanuit Nederland.
  • Moderne liften.
  • Goede accommodaties.

Maar Italië is ook geweldig.

• Prachtige natuur.
  • Als je in één van de gebieden rond het Sella-massief zit, kun je mooie tochten maken.
    Maar ook een paar minpunten:
  • Een stukje verder rijden.
  • Accommodaties gemiddeld wat minder dan in Oostenrijk.

We zijn ook een keer een weekje naar Fins Lapland geweest. Hier ga je niet heen om een hele week te skiën of boarden, want daarvoor zijn de skigebieden te klein, maar één of twee daagjes de pistes op is wel een unieke ervaring. De rest van de week hoef je je niet te vervelen, want je kan er sneeuwscooter-rijden, hondenslee-rijden, ijscarten, sneeuwschoenwandelen, overnachten in een ijshotel en op zoek gaan naar het noorderlicht (moet je geluk hebben en dat hadden wij helaas niet).

Maar het ging hier over wintersport. Het bijzondere van Lapland is dat in december en januari de zon niet opkomt. Tot 10:00 uur en vanaf 15:00 uur is het donker en van 10:00 tot 15:00 uur is het schemerig. Echt licht wordt het nooit. Door de schemer en het kunstlicht, is er op de pistes een mysterieuze sfeer. Omdat in de winter de temperatuur nooit boven nul komt, zijn de sneeuwcondities perfect en blijft de sneeuw ook mooi op de bomen liggen.

Op zeeniveau komt de zon dus helemaal niet op. Op de top (slechts 500 meter hoog) kun je midden op de dag een klein stukje van de zon zien. Dit is dus de enige zon die we heel de week gezien hebben:

Verder zou ik nog graag een keer op wintersport gaan in Japan. Niet omdat ik denk dat de wintersport daar heel anders zal zijn dan in Europa, maar omdat je elke gelegenheid aan moet grijpen om naar Japan af te reizen. :chin:

Wat een mooie foto’s @Sterko ! Zou ik er een keer eentje voor de Foto vd Week mogen gebruiken?

Natuurlijk mag dat.

Zwitserland!