Wij zijn begin augustus aan de oostkust van Sri Lanka. maar naar welk strand/dorp kan je het beste gaan. We vinden het erg leuk om te snorkelen en relaxen maar ook dat het een beetje gezellig is met wat restaurantjes enzo…
Hoi Sandra,
Die kombinatie bestaat helaas nog niet echt, door het oorlogsverleden. Arugam Bay (wat buiten de oorlog viel) heeft evenveel restaurantjes/bars als pakweg Hikkaduwa maar is voor surfers; je kunt wel snorkelen maar dan zijn het boottochtjes die halve-hele dag duren want de riffen liggen ver weg. Trinco/Nilaveli en Passekudah hebben veel betere snorkelopties ook dicht bij het strand. Beiden hebben iets van een restaurant-scene ‘in opbouw’ maar meer dan 4-5 zullen het er niet zijn dus niet gezellig genoeg; meeste toeristen eten in hun hotel.
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Ha Sandra,
Eens met Erik! Beste keus is dan nog Nilaveli, de beste duik/snorkel opties en heb je ook nog eens kans op walvissen en dolfijnen.
Afhankelijk van waar je zit in Nilaveli, best een uitgestrekt stukje, zijn er wel plekken waar iets meer restaurantjes zijn.
Zoek dan in de buurt van hotel Trinco Blu en Anantamaa…
Weet dat het in die periode erg druk is en ik adviseer je om niet te lang te wachten met het vastleggen van je accommodatie.
Passikudah vond ik fantastisch!! Niviali ook prima
Ik mail je vanavond nog ff Sandra!
Wij hadden een leuk hotelletje gevonden in Uppuveli.
Hopelijk is daar ook wat te beleven… (???) :zon02:
Uppuveli is een paar km van Nilaveli, dus een enkel Nilaveli-restaurantje zal op loopafstand zijn en de anderen kunnen per tuktuk.
Sukses,
<Erik> & [Sandy]
Het heeft allemaal zijn charmes. Het strand van Passikuda is echt waanzinnig mooi met 4 en 5 sterren hotels, maar er is in de buurt (1 1/2 uur rijden vindt ik niet in de buurt) echt niks te doen.
Het strand van Trinco (Upavelli & Nillaveli) wordt netjes schoongehouden en is een mooi breed zandstrand. Zijn leuke hotelletjes en een paar restaurantjes. Bij Trinco is wel het één en ander te doen, zoals Pigeon Island, hot-springs, de oudste stupa van Sri Lanka, de Kovul van Trinco, Lovers Leap, het fort, de vismarkt, de groentemarkt en walvis en dolfijn safari’s.
Arugam Bay biedt heel veel verschillende guesthouses en hotelletjes. Echt een surfgebied maar dus wel veel keuze voor eten/slapen maar geen sterren kwaliteit. Maar, je kan daar wel naar Kumana, een schitterend park dat grenst aan Yala en waar heel veel dieren zitten. Nog niet toeristisch, echt een aanrader! En naar de Panamatank, met al zijn krokodillen en schitterende natuur. In de schemering over het strand wandelen naar Crocodile Rock en dan de wilde olifanten naar het strand zien lopen uit de lagune, echt een belevenis (wel veel afstand houden!).
Samengevat: Trinco & Arugam Bay hebben meer dan alleen strand. Passikuda heeft het mooiste strand en dat is het.
Ja dat zijn ook criteria, naast wat je in het water kunt doen (Arugam heeft gewoon geen zwemmen in het seizoen vanwege die surfgolven). Passi heeft minder te doen, niet ‘niks’ al geef ik toe dat de afstanden wat groter zijn dan de populairste dingen bij Trinco en Arugam. Van die site die je via google kunt vinden wat hoogtepunten:
[ul]
[li]Thoppigala [/li]Dit heet Baron’s Cap in Engels en Kudumbimalai in Tamil, en is een natuurpark en uitzichtpunt.
Het gebied is zwaarbevochten tijdens de burgeroorlog, maar is nu weer hersteld in zijn oorspronkelijke glorie: een indrukwekkende rotsheuvel middenin de laagvlakte, omgeven door tropisch bos. Ongeveer 1:30 uur tijden van Passi, dichtbij het dorp Narakamulla. Ga er niet alleen heen voor het bezoekerscentrum en kleine park, dat zou alleen voor historici of biologen de moeite waard zijn; voor de meesten is de klim naar het uitzichtspunt het ‘hoogtepunt’. Ongeveer 100 meter hoog dus de helft van Sigiriya, en een vrij kleine hoed-achtige rots – vandaar de Engelse naam. Het pad is vrij primitief, meer Siri Pada-achtige steen-en-zand paden dan de nette trappen van Sigiriya; reken op 20-30 minuten omhoog en zelfde weer terug. Vermijd het midden van de dag vanwege de hitte.
Dichtbij zijn er veel irrigatie-reservoirs (‘tanks’); de trip kan eventueel worden gekombineerd met een tochtje in een visserskano. Dieren aan de oever kunnen dan soms makkelijker bekeken worden dan vanaf een (lawaaige) jeep.
[li]Batticaloa singing fish[/li]Het staat hoog op de lokaal aangeprezen lijst atrracties, maar is niet bepaald een ‘dag’ trip en moet ook niet al te serieus genomen worden. Bij zonsondergang en de uren erna in de lagunes, speciaal bij de grote brug over Kallady lagune en speciaal bij volle maan, is soms een vreemd hoogfrequent geluid waargenomen. Een mogelijke oorzaak is een bepaalde vissoort samen met het springtij dat bij volle maan optreedt; wetenschappers hebben het geluid bevestigd maar geen oorzaak vastgesteld. Maar ach, lagune boottrips speciaal bij zonsondergang hebben altijd al wat magisch, dus wie weet…
[li]Maya Oya heetwaterbronnen, langs de Batticaloa-Ampara-Badulla weg ongeveer 2 uur van de kust. Zie ‘Kanniya hot springs’ voor de algemene beschrijving. De Maya Oya bronnen zijn de heetste van het eiland; slechts twee bronnen hebben water dat direkt voor (geneeskrachtig) baden geschikt is, de anderen zijn te brandend heet en hun water moet eerst met koud water gemengd worden.[/li][/ul]
Vooral Thoppigala vonden we érg leuk!
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Hallo allemaal,
Ontzettend bedank voor alle reacties!
Ik denk dat we in ieder geval beide stranden maar zeker moeten bezoeken.
Ga ook zeker Thoppigala bezoeken.
Ook ga ik in de buurt van Trinco Blu/Anatamaa een overnachting zoeken.
Heeft iemand ook ervaring met het hotel; Pigeon Island Beach HOTEL? Niet te verwarren met Pigeon Island beach RESORT.
Erik ik ga al je tips opschrijven en het even bekijken
We gaan ook naar Arumgan Bay, lijkt me ook gezellig, maar we willen ook graag snorkelen, dus vandaar Trinco en omgeving.
Nogmaals dank!! Altijd fijn als mensen willen meedenken!
Hoi. Wij zijn net terug van een geweldige vakantie in Trincomalee. Het hotel waar wij zaten heet Trincomalee blu by cinnamon. Voor de deur was een lagune waar we veel geven gesnorkeld ook waren er veel vissermannen die trips aan bieden naar snorkel plekken. Pigeonisland is prachtig om te snorkelen. Veel plezier
Ja hoor die is uitstekend maar wel 4-5 sterren. Iets andere prijsklasse dan waarin Sandra lijkt te zoeken
<Erik> & [Sandya]