Wat de luchtvaartmaatschappij weet maar...jij niet !

Door Inger Hollebeek

In de strijd om meer passagiers, doen vliegmaatschappijen er alles aan om hun imago zo goed mogelijk te houden. Maar dat zij je niet alle ins en outs van de vliegwereld vertellen, maken de onderstaande acht onthullingen wel duidelijk!

  1. De weegschaal zit er wel eens een kilootje naast
    Het is al niet leuk dat je bij teveel bagage flink in de buidel moet tasten, maar als dat ook nog eens ten onrechte is, al helemaal niet. En toch schijnt het vaker voor te komen dan je denkt. Op JFK Airport in New York bijvoorbeeld bleek bij onderzoek dat 14% van de bagageweegschalen niet goed stond afgesteld. De Amerikaanse Association for Airline Passenger Rights adviseert dan ook om van tevoren altijd je bagage thuis te wegen. Is het verschil bij de incheckbalie meer dan een kilo, vraag dan of je bagage op een andere weegschaal gecheckt mag worden. Een andere truc is om te vragen of je zelf op de weegschaal mag gaan staan: je eigen gewicht weet je meestal wel. Maar de kans is niet heel groot dat dat mag, en het is wellicht wat al te confronterend voor jezelf.

  2. De lucht in het vliegtuig is niet al te gezond
    Het enige ongezonde aan de lucht in de vliegtuigcabine, is dat die zo droog is door de airco. Denken we. Helaas blijkt het nog veel ernstiger. Niet alleen vliegen de bacillen van je niezende buurman door de lucht, maar ook heel wat chemische residuen van de olie in de motoren. Bij onderzoek in de VS door de Federal Aviation Administration tussen 1999 en 2008, bleek de lucht op 926 vluchten verontreinigd te zijn. De gevolgen? Passagiers schijnen last kunnen krijgen van bevingen, volgens deskundigen. Maar wat precies het effect is van de verontreiniging aan boord, is door onderzoek nog niet onomstotelijk vastgesteld. De noodzaak om je eigen zuurstoftank mee aan boord te nemen, is er dus nog niet.

  3. Je non-stop vlucht kan zomaar veranderen
    Je bent helemaal blij met je zojuist geboekte non-stop vlucht. Maar wat jij niet weet en wat behoorlijk wat roet in het eten kan gooien, is dat vliegmaatschappijen zomaar een overstap in je vlucht kunnen stoppen zonder verdere uitleg. Opletten geblazen, dus. Zodra je merkt dat je non-stop vlucht gecancelled is, doe je er goed aan te checken of er nog een andere non-stop vlucht mogelijk is. Zo ja, bel de vliegmaatschappij en vraag vriendelijk of je met deze vlucht mee kunt. Geen non-stop vluchten meer over? Dan geven de grote vliegmaatschappijen meestal geld terug als je weigert op een vlucht met één of meerdere overstappen mee te reizen.

  4. Een noodsituatie aan boord gaat compleet langs je heen
    De vraag is of je het zou willen weten als de motoren van het vliegtuig haperen. Voor diegenen die hier positief op antwoorden, is er slecht nieuws. In veel gevallen wacht de crew behoorlijk lang met het informeren van de passagiers en in sommige gevallen vertellen zij zelfs helemaal niets over technische gebreken aan boord of andere noodsituaties. In 2009 kon het zelfs gebeuren dat de passagiers van de vlucht Brussel-Newark het vliegtuig uitstapten zonder te weten dat de piloot onderweg was overleden. ‘Is er een dokter aan boord?’, was de enige boodschap dat er weleens iets ernstigers kon zijn gebeurd dan het flauwvallen van een passagier.

  5. Een stoel uitkiezen doe je soms voor niets
    Wil je graag aan het raam zitten, of juist niet? Tegenwoordig kies je gemakkelijk je stoel vantevoren al uit door online in te checken. Maar let op: wanneer je vlucht wordt omgeboekt, worden alle stoelreserveringen overschreven. Vliegmaatschappijen zijn ook niet verplicht je reservering aan te houden of te honoreren. Je doet er dus verstandig aan om ongeveer 24 uur voor je vertrek pas in te checken. Zo is de kans dat je op een stoel terechtkomt waar je niet wilt zitten, het kleinst.

  6. Vliegtuigen zijn niet altijd zo nieuw als je denkt
    Over de houdbaarheid van vliegtuigen zijn de meningen van de vliegtuigmaatschappijen nogal verdeeld. Terwijl er vaak geklaagd wordt over de basisvoorzieningen op de vluchten van Ryanair, vliegt de airline wel met gemiddeld slechts drie jaar oude vliegtuigen. Vergeleken daarmee lijken de gemiddeld achttien jaar oude MD-80’s van American Airlines antiek. Toch hoeft dit geen risico’s met zich mee te brengen. De Federal Aviation Administration in de VS hanteert ook geen maximum voor de leeftijd van vliegtuigen, mits het onderhoud van de vliegtuigen intensiever wordt naarmate de leeftijd vordert.

  7. De crew is niet altijd even fris en fruitig
    door de immer aanwezige glimlach van de crew aan boord, is hen niet aan te zien dat ze soms compleet vermoeid aan hun dienst beginnen. Lange diensten, verschillende tijdzones tijdens een dienst en gebroken nachten gaan ook hen niet in de koude kleren zitten. Het zijn tenslotte ook maar mensen. Niet vreemd dus dat in de afgelopen zestien jaar bij meer dan 250 vliegtuigongelukken de vermoeidheid van de piloot de oorzaak was.

8.Schijn bedriegt
Denk je een ticket bij Continental Airlines geboekt te hebben, blijk je ineens in een vliegtuig van Chautauqua te zitten. Hoe dit kan? Vliegmaatschappijen verkopen vaak samen met een andere vliegmaatschappij tickets voor dezelfde vlucht. Lijkt het dus alsof je bij de jouw bekende en vertrouwde maatschappij boekt, zit je ineens in een vliegtuig van een ander. Dat hoeft geen probleem te zijn, tenzij je je bagage onderweg verliest en de gegevens van de desbetreffende maatschappij nergens op te sporen zijn.

Bron : e-mail van "Columbus
www.columbusmagazine.nl