walvissen

Het seizoen van de walvissen is weer begonnen. De bultrugwalvissen komen uit de zuidpool om langs de kust van Costa Rica te " overwinteren" Hier worden de jonge walvissen geboren en kunnen de eerste twee of drie maanden van hun leven in rust opgroeien zodat ze op later leeftijd met hun moeder mee terug kunnen zwemmen naar de zuidpool.
Walvissen zijn veelal te zien nabij Caño Island en voor de kust van het Nationale Park Marino Ballena, tussen Uvita en Ojochal.

[video]Dropbox - Error

Komende maand kom ik even kijken

Het eerste en tweede weekend van september wordt in Costa Ballena het Festival de Ballenas y Delfines gehouden. Voor 20.000 Colones vaar je dan mee met een van de boten op zoek naar de walvissen. Het is in die periode dat zich de meeste walvissen zich hier voor de kust bevinden. Vaak moeders met hun jong. Het jong kan maar 5 tot 10 minuten onder water blijven en moet dan weer naar boven om adem te halen. Daarom zijn ze zo goed te zien.

Ik ben net in corcovado geweest. En inderdaad, er zijn al een aantal walvissen gespot! Helaas zelf nog niet gezien…

Overigens, Corcovado werkelijk prachtig, één nacht in Sirena station geslapen en te veel om op te noemen gezien. Daarnaast is een aanrader: vanaf Drake Bay met de quad je laten afzetten op een van de voorlaatste stranden voor san pedrillo station. Vanaf daar terug lopen (4,5 uur) langs de mooiste stranden afgewisseld met jungle (en veel toekans/apen/macaws). Onze ecolodge had het geregeld (Jumanji, ook echt aanrader, hutje in het oerwoud precies zoals je het voorstelt met top-service en eten!).

Is de blauwe vinvis ook te zien? En ook in oktober/ november?

Geweldig! Ik ga in september dus hoop ze dan ook te zien.

nee, alleen de bultrugwalvissen zijn te zien. Vanaf nu tot ongeveer medio of eind oktober, waarna ze naar de zuidpool gaan. Daarna pas weer eind december of begin januari tot en met maart. In april gaan ze dan weer naar de noordpool gaan.

Wanneer komen de walvissen gemiddeld terug in december? Ik ben namelijk vanaf 15 december in Costa Rica en wil misschien beginnen in Corcovado (tenminste, als er dan een goede kans is op de aanwezigheid van de walvissen).

Als je de bultrugwalvis wilt zien kun je beter Corcovado op het eind van je vakantie inplannen.
Je hebt meer kans ze te zien in Januari dan in December.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

whale.jpg
Klik op plaatje voor de uitvergroting.
Gisteren kwamen de walvissen uit zich zelf tot op wel drie meter afstand van de boot. Dus konder er prachtige fotos gemaakt worden. Deze foto werd gemaakt door de touroperator.
Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

Wow gaaf. Ik kan niet wachten!!