waarom heeft Jamaica een slecht image ?

ik kom er al meer dan 25 jaar . Kingston downtown : wegblijven , daar is het gewoon gevaarlijk net als in de achterbuurten van New York , LA , en zelfs in Amsterdam .

in de rest van Jamaica heb ik nog nooit iets negatiefs meegemaakt . er zullen best zakkenrollers zijn maar die vind je overal .
en toch als je zegt dat je naar Jamaica gaat dan is de eerste reactie : is dat wel veilig met die criminelen ?
I don’t get it , ik ken intussen veel Jamaicanen en dat zijn heel vriendelijke , gewone mensen .

Hi Jo

Ik ben enkele jaren geleden in Jamaica geweest en wil best even mijn visie hierop geven, ik vond het een aparte ervaring. Wij hebben vanaf Ocho Rios met een auto het eiland verkend en hebben vanaf daar elke hoek van het eiland bezocht (Negril, black river, Kingston etc). Sommige plekken vond ik niet heel veilig maar ik had meer moeite met het omgaan met de opdringerigheid van de bevolking, die vond ik vaak nog erger als bijvoorbeeld Tunesie. Ik heb echter ook mensen leren kennen die dit totaal niet opdringerig waren dus je kunt Jamaicanen zeker niet over een kam scheren.
Wat ik jammer vond was dat het eiland niet echt schoon was, regelmatig zie je auto en scheepswrakken en ook langs de weg ligt veel rotzooi dit veranderd dan wel het beeld van de parelwitte stranden.

Ik ben het met je eens dat Jamaica niet onveilig is als je goed weet waar je wel en niet moet komen echter het stereotype beeld van parelwitte stranden en alleen maar relaxte mensen klopt niet helemaal met de werkelijkheid en armoede die je er aantreft

Gr
Stefan

ik ben het helemaal met je eens . Als je rondreist door Jamaica dan zie je de mooie maar ook de minder mooie kanten van het eiland en zijn bewoners . De waarheid ligt zoals altijd in het midden .
Het is zeker geen eiland vol criminelen maar ook niet het aards paradijs .
Door de jaren heen hebben we veel mensen leren kennen die het voor ons de moeite waard maken om steeds terug te gaan , en er zelfs een huis te kopen . Voor ons overheersen de positieve dingen in Jamaica boven de negatieve dingen die je ook ziet , zeker als je je ogen de kost geeft . In Vietnam zijn we ook van de geeffende paden afgeweken om het echte Vietnam te zien , en ook dat was niet mis met veel gehandicapte kinderen ( napalm ) en armoede .
Daarom : Jamaica is een eiland met heel goede en heel slechte dingen , maar welk land is dat niet ?

Jamaica is het enige land waar ik nooit meer naar terug wil. Ik heb alleen door Zuid Amerika gereisd, ben in Azie geweest, en heb me weleens onveilig gevoeld, maar nog nooit zo erg als in Jamaica. Er zijn zat eilanden met mooie witte parelstranden waar de mensen stukken minder opdringerig zijn, ze je minder snel iets proberen aan te naaien en waar het gewoon stukken veiliger is. Of je moet in je resort blijven.
Wij gingen de stad in, waar een grote jamaicaan aanbod ons over de markt rond te leiden. Gezegd dat dit niet nodig is, en dat we dat niet wilden. Die man bleef naast ons mee lopen, pakte af en toe wat fruit en vertelde hier dan over. Een aantal keer gezegd dat hij door kon lopen of weg kon gaan, omdat wij geen gids wilden. Op een gegeven moment gezegd laat ons met rust, wij gaan nu naar vrienden die zitten te wachten (wat niet het geval was). Die man maakte zich groot en eiste 20 dollar. Gezegd dat hij gek was en wilden door lopen, die man pakte me bij mijn arm en begon te knijpen. Uiteindelijk 5 dollar gegeven en laten zien dat we geen geld meer hadden, toen liet hij los en kon ik pislink doorlopen. Lopend naar de bank kwam er een vrouw en vroeg om geld, gezegd dat we geen geld gingen geven. Die vrouw is achter ons aan gelopen en heeft voor de bank staan wachten tot we weer buiten kwamen. Is ons toen achtervolgd tot we bij een restaurantje waren. In het restaurantje was het heerlijk. Tot ik een blanke man zag rennen die achter ons zat. Ik draaide me om en zag zijn vrouw huilen. Ze was net aangerand in de wc door een man uit Jamaica. De mensen die in het hotel werkten, en de taxi chauffeur waren erg aardig. Maar ik ga er nooit meer heen.

Tja , wat moet ik hierover zeggen ? Ik ken alleen mijn eigen ervaringen , en tot nu heb ik iets dergelijks niet meegemaakt .

Ik ben ook naar Jamaica geweest en was ook beetje huiverig. Wat ons verteld werd was; ook niet naar Kingston downtown en niet 's avonds in het donker over straat. Natuurlijk niet te veel geld mee, sieraden aan enz enz… Maar dat je verder best over straat kan… Wij hebben omdat we er voor het eerst kwamen toch vooral excursies gedaan via arke in dit geval. Vonden we toch wel fijn. Dan zie je alleen niet al het echte leven natuurlijk… vooral de mooie en bekende dingen/plekken… een aantal waren ocho rios ingelopen maar hoorde veel verhalen dat ze opdringerig in groepjes naar je toe komen voor geld en of dingen te verkopen. tjaaa heb je wel vaker in arme landen, maar kan ook wel vervelend en soms eng zijn, wij hebben dat toen ook niet gedaan. Maar als we er nog eens heen zouden gaan wil ik toch ook meer het echte leven zien :slight_smile: risico’s jaa die loop je uiteindelijk altijd en overal.

je hebt gelijk dat het soms beangstigend is , maar mijn ervaring is toch dat ze vriendelijk reageren als je aangeeft dat je geen interesse hebt , op een nare ervaring na , van een man die bleef aandringen . beste reactie : pay me some respect , man . I said no !
als je het echte Jamaica wilt zien dan kijk maar even op www.rileytours.biz
Kemrod Riley is een vriend van mij , 100 % betrouwbaar en laat je ook de minder toeristische plaatsen zien bv Blue Hole in Eltham .
verder geeft hij veel uitleg over Jamaica en de mensen .
Als je weer gaat dan laat maar even weten , ik heb nog wel wat tips voor je .

Dankje wel! We zijn er nu net geweest en onze volgende reis wordt afrika hahaha maar als we weer eens terug gaan zal ik dit zeker onthouden! Want het echte leven ga ik nu wel in kenia opzoeken en de volgende keer ook in Jamaica! Dat maakt vakanties net wat specialer naar mijn idee! Groetjes.

Hallo,

Wij gaan binnenkort naar Jamaica een lang gekosterde wens.
Wij willen graag een aantal excursies maken en nu las ik dat je Rileytours erg aanbeveeld.
Wat is de makkelijkste manier om in contact te komen en ik las ook dat je nog tips zou hebben over bv wat het mooiste is om te gaan doen? Wij gaan met 4 volwassenen en willen graag veel beleven.
ps. Is het nu wel of niet aan te raden om zelf een auto te huren op Jamaica? Lees tegenstrijdige berichten.
Hoor het graag.

Hai Xj6 , zie je bericht en wil me graag aanbevelen om je Jamaica te laten zien als geen ander, woon al 19,5 jaar op dit prachtige eiland , werk 9,5 jaar als gids en vindt het heerlijk om met mensen over dit heerlijk eiland te toeren. Neem even contact met me op.

Het slechte image komt door de politieke situatie uit de jaren 80 waarbij veel geweld gebruikt werd. Het komt doordat eenmaal een image gecreëerd het niet makkelijk is dat te veranderen. En ook omdat sommigen baat hebben bij een slecht imago. Bijvoorbeeld all inclusieve hotels bieden tours aan. Daar vertellen ze graag dat Jamaica heel gevaarlijk is en dus ga je eerder met hen op een toer. Tegenwoordig zijn er veel mensen die het echte Jamaica willen ervaring en graag naar de kleine baaien en watervallen willen. Zelf ben ik veel op reis geweest in Jamaica. Zonder oordelen of angsten heb ik hele mooie plaatsen bezocht en lieve mensen ontmoet. Lokaal vervoer en guesthouses of bij mensen thuis overnacht. Kingston downtown op de markt is ook geen probleem. Er zijn wel dingen die ik niet doe. Dat zijn veelal dingen die je nergens doet. Ik ga bijvoorbeeld niet met heel veel goud en glitter de straat op. Als ik buiten ben, laat ik niet mijn telefoon op de bar liggen, sluit ik mijn tas met de rits en loop vol vertrouwen. Ik ga 's avonds laat niet door de getto lopen, zelfs op sommige plekken in Kingston doe ik dat niet in mijn eentje bij daglicht. Kortom ik let goed op mijn spullen en ik weet waar ik wel en niet kan komen. Toeristen worden niet snel lastig gevallen, de botsingen zijn met name tussen de verschillende gangs. Berovingen kunnen wel voor komen met name in de meer toeristische gebieden. Mijn houding is altijd geïnteresseerd, ik praat dus veel op straat met locals. En als mensen opdringerig worden omdat ze geld willen verdienen dan laat ik vriendelijk maar heel beslist weten dat alles ok is en ik dus niets nodig heb. Dat helpt bijna altijd. Een enkele keer moest ik eerst boos worden voordat ik de persoon van me af kon schudden. Als je van de cultuur en natuur houdt op Jamaica en wilt op pad kun je makkelijk met het openbaar vervoer op de meeste plekken komen. In de andere gevallen huur je een auto of neem je een lokale gids, die weet zoveel te vertellen en je te laten zien dat je al snel weer een vakantie boekt naar Jamaica. Rappa Rasta Tours is zo’n organisatie: Explore the Real Jamaica on the Natural Rasta Way. Bless up.

Ben net terug van de Riu in Ochi. Nu lees ik dat pas :roll_eyes: in Ochi willen ze alleen mr geld zien, veel geld zien.