Waar zijn de beste stranden?

aan de “west coast” waar er allemaal hotels staan of de “east coast” baby beach en boca grandi naast de gevangenis?
Want ik zie dat in San Nicolas er zich ook een petroleumraffinaderij bevindt of zoiets. Staat dat mischien hele tijd te dampen en te smoren met al die
luchtvervuilende gassen?Is dat ook waar dat er daar ergens een plaats is waar de riolering rechtstreeks de zee in gaat en alles vloeit gewoon in de zee?
Of ben ik paranoid aan het worden? Nochtans zegt http://www.overheid.aw/index.asp?nmoduleid=19&wgid=6&sc=0&spagetype=21&nPageID=906&nCMSPageType=1 dat er 6% van riolwater rechtstreeks in de zee geloosd wordt. Hopelijk is dat dan op een plek ver weg van de openbare stranden.Graag de bedenkingen van de kenners hierover.

Eagle beach en druif beach zijn beide heerlijke stranden bij low rise hotels en tamelijk rustig. palm beach (bij high rise hotels) is erg druk en nogal toeristisch. Arashi ook oke, minder voorzieningen, komen veel locals maar zeker niet verkeerd. Nikki beach is ook populair, maar ligt vlak bij luchthaven en het huren van strandbedjes is erg duur. Ik persoonlijk ben absoluut geen fan van baby beach en vind het uitzicht daar op de raffinaderij erg deprimerend. Omgeving van raffinaderij is erg vervuild, de zee ook, koraal is daar nagenoeg dood. Baby beach heeft wel de naam dat het zo geweldig is vooral qua snorkelen, maar ik ben er absoluut niet enthousiast over. De raffinaderij is sinds kort gesloten omdat verkoop aan Petrochina mislukt is en zal alleen nog activiteiten uitvoeren inz. op- en overslag. Maar dat kan zomaar weer veranderen en dan zou de raffinaderij weer in vol bedrijf kunnen komen.
De stranden aan de noordkust: dos playa, boca grandi, arashi zijn eigenlijk niet geweldig om te zwemmen. De zee is doorgaans ruw en je moet echt voorzichtig zijn. Maar het is er wel rustig en weinig toeristisch.
Zo genoeg info?

1 like

Het is altijd fijn om van u zoiets te horen: goede bruikbare info.Blijkbaar zijn er hier geen andere mensen die nog zo eens wat komen vertellen aan diegenen die het vragen.En vooral dat stukje over Petrochina klinkt erg intrigerend(want van alles wat ik weet zat Esso vroeger daar en dat is amerikaans zeker?).Zonder alteveel politische gedoe…Maar waarschijnlijk in de nabije toekomst zal ik meer vragen stellen en zo tot op het moment wanneer ik zeker zal weten dat ik naar Aruba niet zal komen.

Esso is heel lang geleden. Daarna hebben we nog een paar andere bedrijven gehad met als laatste (ik schat zo ongeveer 10 jaar tot op heden) Valero, een Amerikaanse maatschappij uit Texas. En jammer genoeg, ondanks het feit dat het een Amerikaanse maatschappij is, waarvan je toch mag hopen dat ze milieu regels enigszins in acht nemen, is het een vieze boel geworden daar. De grond is sterk vervuild na in totaal tientallen jaren raffinage en ook de onderwaterwereld heeft veel schade opgelopen. Petrochina zal dat zeker niet beter maken, Chinezen staan nu niet echt bekend om hun milieubewustzijn. Toch heeft de regering er alles aan gedaan deze overname te bewerkstelligen, maar het is niet gelukt vooralsnog, een mislukking die weer samen hangt met olie uit Venezuela en de weinig bereidwillige houding van Chavez om naar Aruba te exporteren, zo heb ik me laten vertellen. Voor de werkgelegenheid is deze sluiting nu een groot probleem. Er komen zo’n 500 mensen op straat die nieuw werk moeten vinden. Vandaar ook dat werkvergunningen voor niet Arubanen heel mondjesmaat verstrekt worden, hoewel voor medisch personeel is dat natuurlijk geen probleem.
Vraag gerust hoor als de plannen wat duidelijker zijn. Je kunt me ook altijd een persoonlijk bericht sturen als je meer inhoudelijke vragen hebt over arbeidscontract en daarin gestelde voorwaarden. Ik weet daar veel van (heb er zelfs mijn beroep van gemaakt).
Oja, een kleine correctie op mijn vorige mail: ik bedoelde met de tweede vermelding van Arashi Andicuri. Arashi ligt bij Malmok in het westen, Andicuri ligt ook aan de noordkust

Probeer eens MANGEL HALTO in Pos Chiquito ! Heel rustig en vlak naast de ingang van het kleine strandje met mangroven kun je iets drinken/eten in een bar tussen de locals ! Een aanrader !

Over smaak valt niet te twisten. Natuurlijk geniet ik zeker van de “West Coast” stranden. Ik was in mei dit jaar nog op Baby Beach geweest en het was daar als altijd heerlijk om een dipje te nemen. Het is schoon, helder met weinig toeristen en de raffinaderij zie je je nauwelijks. Het is ondiep en fijn voor mensen die niet zo goed kunnen zwemmen, maar erg ondiep om te snorkelen en achter het rif waar het erg ruw is zal ik niet aanraden want daar kan de stroom erg krachtig zijn. Ik zelf vind het wel fijn om in het ruw en diep te snorkelen z.a. de B A beach aan de “East Coast” net voordat je rechtsaf de Lago Collony ingaat waar je afslag rechts naar de raffinaderij kan gaan en verder naar het zuiden en dan links naar Baby Beach kan gaan, maar ook achter het rif waar de grote toeristen schepen binnen komen. Mooie grote vissen kan je daar schieten met je harpoen. Ik snorkel ook altijd zonder een tank.

Ja ik vind het ook fijn om in de ruwe en de “echte” zee te gaan zwemmen alhoewel snorkelen zal waarschijnlijk iets nieuw voor mij worden.
Ik vroeg mij af of het nog te doen is helemaal aan de oostkant tegenover de gevangenis want zo te zien komen al die para-surfers speciaal naar daar omdat blijkbaar is het daar zeer winderig en staan de golven altijd hoog.En eigenlijk als ik wat fotos van op de google-aarde bekijk dan zijn precies niet alle stranden daar aan de “east-coast” met mooi zacht zandje bedekt. Is het de bodem daar hard en gevaarlijk? Alhoewel hopelijk zal ik het binnekort zelf allemaal ontdekken:drugged: :tear:

De noordkust, dus de hele noordelijke lijn van Aruba tot aan de oostpunt is ruw met maar een enkel klein strandje en een harde, hoge golfslag. Jaarlijks verdrinken hier nog steeds mensen, zelfs Arubanen die toch wel weten waar het gevaarlijk is. Zeker als je niet een heel geoefend zwemmer bent moet je daar liever niet gaan zwemmen. De golven zijn enorm krachtig en met wat pech wordt je zo tegen de scherpe koraalrotsen geslagen met alle ellende van dien. De natuur is er prachtig, ruw en onbedorven, maar zeker niet ongevaarlijk.

Ik denk dat, bali is echt zo mooi strand … Waar u genieten van een veel ook met het koele weer … Ik heb ook bezoeken deze plaats verschillende tijd, dus het is mijn persoonlijke mening dat je nooit te vervelen op deze plek …

klik hier voor meer informatie: -barcelona | costa brava