Vrijwilligerwerk Afrika

Dag iedereen

Ik ben een 24 jarige Belg die momenteel 2.5 jaar werkt als ergotherapeute in een rusthuis. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging…
Als afrika-freak zou ik graag voor een periode ginder vrijwilligerwerk doen (sociaal-educatieve sector).

Natuurlijk zit ik met héél veel “wat-als” vragen. Zijn er mensen die ervaring hebben met afrikaanse projecten? Andere leeftijdsgenoten die met dezelfde dromen zitten?

Hopelijk krijg ik hier heel wat informatie…

Groetjes
Lore

PS: aan allen een gelukkig nieuwjaar :wink:

Ik ben meegeweest met counterpart travels naar Oeganda. Zeker een aanrader! Oeganda is een fantastisch land! Het was voor mij een geweldige ervaring! Ga zeker eens kijken op counterparttravels.org. Een uitstekende organisatie!

Bedankt voor je reactie! Ondertussen heb ik de site al eens grondig bekeken, Het ziet er inderdaad een goeie organisatie uit die zorgt voor de vrijwilligers. Wat heb jij precies gedaan van werk? Was dit de eerste keer dat je vrijwilligerswerk deed?

Grtjs
Lore

Het was voor mij de eerste keer dat ik vrijwilligerswerk in het buitenland deed, en ook de eerste keer dat ik echt alleen weg was. Ze vangen je zeer goed op, en als er iets is kan je altijd wel bij iemand terecht.
Ik heb er gewerkt als leerkracht in een kleuterschool (3 tot 5 jaar). Ze krijgen in Oeganda al echt les vanaf een zeer jonge leeftijd, en moeten op 3 jaar al leren lezen en schrijven in een taal die ze niet beheersen. Niet steeds gemakkelijk (je verstaat de kinderen niet), maar het verliep voor mij toch heel erg vlot. Hoewel de kinderen de eerste weken erg verlegen waren (het was de eerste keer dat ze echt in contact kwamen met een blanke), waren ze daarna echt fantastisch!
Maar je moet eigenlijk gewoon zeggen aan de organisatie was je wilt doen, en zij zoeken iets dat aansluit bij wat je goed kan. Dat kan dus zowat alles zijn!