Vrijwilligerswerk Marokko: Gezocht Vrijwilligers

Namens een Marokkaanse organisatie ben ik op woek naar vrijwilligers die deze zomer (juli 2005) willen werken in Marokko. Het gaat om de volgende projecten: het geven van Englese en/of Franse les, het organiseren van activiteiten voor kinderen en het schilderen van scholen. De organisatie zorgt voor onderdak, maaltijden, introductie en air port pick up. Voor meer informatie email: Marjolijn_Wannet@hotmail.com

Waar mag dit dan wel zijn ? De Arabische of de Berberse kant…

Hoe heet de Marokaanse organisatie ??

Marta

Hebben jullie ook een internet-site?

Mail eens naar haar! Ze zal je direct beantwoorden, heeft ze bij mij ook gedaan. Zij heeft namelijk een document met alle informatie!
Groetjes en het is een echte aanrader!

Voor vrijwilligerswerk in Marokko

Kijk ook eens op Http://www.bouworde.nl

ASTVS is de naam van de organisatie. De Engelse website is: http://www.workingabroad.com/organis/astvs.htm
De Franse website is: http://www.astvs.new.fr/

Maar als je meer wil weten kun je het beste Marjolijn Wanning mailen. Dan krijg je alle informatie die je hebben wil.
Ze zijn geloof ik nog steeds op zoek naar vrijwilligers. Voor Engels/Franse les geven, voor activiteiten met kinderen en ik geloof dat ze vooral nog mensen zoeken voor het schilderen/opfleuren van scholen.

Groetjes,

Wendel

weet je wat ik zo raar vind, er staan helemaal geen foto’s op de site van het project waar je gaat werken in Marokko. Ik vertrouw het niet helemaal!
En volgens mij zet Marjolijn zelf die berichtjes op het forum, over “mail haar maar eens” Ik zou toch uitkijken.

Nou sorry hoor Daan,

ik vraag me af waar jij dit op baseert? Heb jij contact gehad met haar? Heb je slechte dingen voer astvs gehoord? Ik niet namelijk.
En ik heb wél informatie aangevraagd en gekregen. Vervolgens heb ik een aantal vragen gesteld aan haar én aan de organisatie in Marokko. Ik heb mijn vriend (die redacteur/journalist bij een bekend dagblad is) laten onderzoeken of het betrouwbaar was en na dit uitgebreide onderzoek besloten me aan te melden. Ik kreeg keurig een bevestiging terug, ondertekend en wel dat ik was aangenomen voor het project.
Verder moet je als je je opgeeft een goede motivatie geven en boven de 18 zijn. Verder zijn er nog een aantal andere voorwaarden. Als er niets van klopte zou jij dan een contract sturen??
Ondertussen is Marjolijn Wanning een ontmoeting aan het regelen voor alle Nederlandse en Belgische Marokkogangers. Zou jij dat doen als je niet betrouwbaar was?
Dus voordat je allemaal beschuldingen in de lucht gooit die nergens op gebaseert zijn zou ik eens even nadenken. Want hoe moet een organisatie als deze anders nog genoeg vrijwilligers krijgen? Geld om te adverteren zoals bij de commerciële organisaties is er niet! Bovendien is dit slechts een kleine organisatie met een beperkt aantal mensen. Er worden hier oproepjes geplaatst om zo nog meer mensen te krijgen voor de projecten, niet omdat ze meedoen aan malafide praktijken. Dus voordat je onnodige schade berokkent aan zo’n kleine organisatie zou ik voortaan maar eens nadenken over wat je zegt vóórdat je zoiets post!

Wendel
P.s. sorry, maar je maakt me echt een beetje boos. Denk je nou echt dat ik zo’n domme naïefe trien bent die zich zo maar overal mee in laat? Zo komt het wel over namelijk en omdat ik het gevoel heb dat je ten onrechte daarmee ook nog deze organisatie in opspraak brengt voelde ik me genoodzaakt hier op te reageren. Ik ben het natuurlijk wel met je eens dat je moet oppassen waar je je mee in laat. Daarom moet je ook altijd éérst op onderzoek uit gaan en dan pas je er mee in laten.

Het klinkt wel leuk allemaal, maar wilde toch wat reacties horen. Maar krijg je geen persoonlijk interview met Marjolijn, ze kunnen toch niet iedereen maar naar Marokko sturen. Bij de meeste organisaties moet je een heel interview afleggen en nemen ze met alleen een schriftelijke motivatie geen genoegen.

Groetjes

Hoi Daan,

ik denk gewoon dat dat helemaal niet kan bij deze organisatie. Marjolijn is slechts een contactpersoon voor de Nederlanders, niet iemand van de organisatie in Nederland. Zij beslist niet of iemand toegelaten word in het programma. Bovendien komen er mensen uit de hele wereld, zie jij maar eens als kleine organisatie overal contactpersonen te vinden die dan voor jou die mensen interviewen. Er komt bijvoorbeeld één meisje uit Canada en één meisje uit Spanje en één meisje uit Duitsland. Verder dus een aantal Nederlanders, veel Fransen en veel Engelsen en een paar Amerikanen. Maar goed, je moet wel een contract tekenen waarin onderandere staat dat als je je niet aan de regels houd je uit het project gezet kunt worden. Ik denk dat dat hun zekerheid is. Ze kunnen dan iniedergeval wat doen.
Vind je het nog steeds onbetrouwbaar klinken of begin je er meer van overtuigd te raken dat het wel vertrouwd is?

Wendel

Hey Wendel,

vergeet de Belgen niet he :wink:

Groetje,
Ruth (en Roel)

Hallo

Ik zelf ben vorig jaar met de Bouworde in Marokko geweest en ten eerste wil ik zeggen dat Marokko een ontzettend mooi land is. Er is echt een ontzettend gastvrije cultuur en ik zou graag nog een keer terug gaan. Deze zomer ga ik echter al naar Ghana. Maar wie weet volgend jaar. En ik zal deze organisatie dan ook zeker in mijn achterhoofd houden.

De bouworde neemt ook geen interviews af en is toch een hele betrouwbare organisatie. Ik ben immers zelf al 7 keer mee geweest, en dat zou ik niet doen als het onbetrouwbaar is. Ik zit nu zelf in de werkgroep werving om nieuwe vrijwilligers te werven. De bouworde besteedt liever het geld aan de projecten als aan dure promotiecampagnes. promotie gaat dus vooral via mond op mond reclame door ex-vrijwilligers.
Maar dat betekend dus niet dat de organisatie niet betrouwbaar is.

Ik heb het idee dat dat met deze organisatie ook zo is. Wat ik lees op die site is het hardstikke leuk.

Als je wat meer over Marokko wilt lezen. Ik heb ook een reisverslag van mijn bouwkamp in Marokko

http://members.chello.nl/j.m.veen

ik heb de website van de organisatie trouwens ook toegevoegd aan mijn linklijst met vrijwilligerswerk.

haha oh sorry, ja en er komen dus ook Belgen! 't word gewoon super leuk en gezellig!

Daan, ik voel me een beetje lastig door je post op de vorige pagina. 't Zit namelijk zo dat ik helemaal niet Marjolijn ben, die de boel hier wil belazeren (om het op z’n Hollands te zeggen). Ik heb me ook tot haar gericht via mail, en ik heb goeie informatie gekregen. Ik was van plan mee te gaan, tot ik een betere job vond in Frankrijk. Met mijn berichtje van: “Mail haar maar” wou ik haar helpen, omdat ik me een beetje lastig voelde, door af te haken voor de reis. Geen gesjoemel dus :stuck_out_tongue: Ik ben overigens Belgisch, en zij is Nederlands…

Groetjes, en veel succes (iedereen)!
Kate x

Marokko is inderdaad een mooi land,maar spijtig genoeg een unfaire land.Ik vind het wel tof dat er hulpgroepen naar Marokko gaan ,maar ik ben er vast en zeker van dat ze hun hulp niet aan de mensen bieden die er het meeste behoefte aan hebben.

Corrigeer mij als ik verkeerd ben,maar zitten alle hulpgroepen niet rond Agadir en omstreken? hoe zit het met de andere kant ,het Noorden van Marokko waar alle hulp echt welkom is en zeker na de devasterende aardbeving van vorig jaar.

Lieve Don-Juan,

deze organisatie zit NIET in Agadir en omstreken maar in Er-rachidia. Niet echt een plaatsje waar je normaal naar toe zou gaan.
Jij noemt het een unfair land maar ik snap niet helemaal waar je dat op baseert. Het is toch niet unfair dat alleen mensen in Agadir dingen organiseren, dáár is het toch ook nodig dat vervallen weeshuizen opgeknapt worden? Verder vind ik dat als die hulp in het noorden zo hard nodig is dan moeten daar gewoon hulporganisaties naar toe om te helpen. Niet dit soort kleine initiatiefjes met vrijwilligers. Om een land opnieuw op te bouwen heb je wel wat meer nodig dan 30 vrijwilligers die een school opknappen.
Verder, ik weet niet of het je opgevallen is, maar er zijn vorig jaar honderden mensen naar Marokko vertrokken om te helpen na de aardbeving! Niet in de laatste plaats Marokaanse mensen uit Nederland. Maar is dat geen goede vrijwillige hulp dan???

Wendel

Ik vind Marokko echt geen unfair land. Waar ik vrijwilligerswerk deed was de hulp dus echt wel nodig.

Het weeshuis in Taroudannt (Taroudannt ligt dan wel vlakbij Agadir, maar is toch nog 2 uur daarvandaan, en niet bepaald toeristisch) had maar 1 wc voor 150 kinderen ! en ook maar 1 douche die het ook amper deed.
Wij hebben toen nieuw sanitair gebouwd. Daarmee bouw je inderdaad niet gelijk het land op, maar alle kleine beetjes helpen. En de kinderen waren er hardstikke blij mee.

De hulporganisatie zit inderdaad rondom Taroudannt wat relatief dichtbij Agadir ligt. Maar ze werken ook veel in de omgeving. Er waren vorig jaar ook 2 projecten in berberdorpjes in de bergen. Dit jaar zijn er ook veel projecten in de bergdorpjes rondom Taroudannt. Niet echt een plek waar je normaal gezien snel kunt komen en waar de mensen naar mijn mening de hulp echt wel nodig hebben.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het in Noord Marokko niet nodig is. Ik denk dat het zowel in het zuiden als in het noorden nodig is. Maar ik denk dat Marokko zelf als land weinig kan beinvloeden waar er zich hulpprojecten opzetten en waar buitenlandse vrijwilligers heengaan.

Originally posted by Wendeltjuh@20-05-2005, 06:56:42
** Lieve Don-Juan,

deze organisatie zit NIET in Agadir en omstreken maar in Er-rachidia. Niet echt een plaatsje waar je normaal naar toe zou gaan.
Jij noemt het een unfair land maar ik snap niet helemaal waar je dat op baseert. Het is toch niet unfair dat alleen mensen in Agadir dingen organiseren, dáár is het toch ook nodig dat vervallen weeshuizen opgeknapt worden? Verder vind ik dat als die hulp in het noorden zo hard nodig is dan moeten daar gewoon hulporganisaties naar toe om te helpen. Niet dit soort kleine initiatiefjes met vrijwilligers. Om een land opnieuw op te bouwen heb je wel wat meer nodig dan 30 vrijwilligers die een school opknappen.
Verder, ik weet niet of het je opgevallen is, maar er zijn vorig jaar honderden mensen naar Marokko vertrokken om te helpen na de aardbeving! Niet in de laatste plaats Marokaanse mensen uit Nederland. Maar is dat geen goede vrijwillige hulp dan???

Wendel **

Errachidia is dezelfde brol.De plaatsen die jij een andere organisaties gaan noemen situeren altijd en ik leg de emphasis op ALTIJD tussen Agadir en Tanger.M.a.w altijd langs de Arabische kant die ook de rijke kant is van Marokko how convinient voor die mensen nietwaar?

Spijtig ken jij het politieke klimaat niet in Marokko .Ga eens een babeltje aan met de Marokkanen in Nederland en ze brengen je wel eventjes up-to-date.daarna zul je beetje bij beetje begrijpen wat ik met unfair land wil bedoelen?ik wil hier geen bladzijden voltypen.

om een land op te bouwen heb je eerder de ‘wil’ van mensen nodig en geen kwantitaire hordes waarover je geen controle hebt.Liever iets traag opbouwen met passie ,dan iets snel dat na zoveel jaren terug in verval raakt.

En wat je laatste opmerking over die aardbeving betreft,antwoord ik gewoon hetzelfde als eerder in de tekst.Praat eens lekker met mensen in Nederland die in de buurt van die aardbeving woonden, dan ga je toch wel eventjes van het gegeven antwoordt schrikken.

Conclusie:Dit zeg ik met alle respect ,maar jij weet ‘squat’ over Marokko!

M.V.G
Donny