Mijn naam is Stefan, ben net 38 geworden en heb het plan om in april voor een half jaar vrijwilligerswerk te gaan doen. Mijn favoriete landen, waar ik tevens ook al eens geweest ben, zijn de Verenigde Staten (met name Alaska), Canada en Australië. Ik zou graag als vrijwilliger in een van de nationale parken in VS/Canada willen werken en zoek via dit forum eigenlijk naar mensen die ervaring hebben en die zoiets voor een periode van een half jaar hebben gedaan.
Ik heb overigens wel al enige reiservaring van meerdere maanden in alle bovenstaande landen, dus op dat gebied zoek ik niet echt naar tips.
Misschien heeft er iemand nuttige tips of recente ervaringen en kan die mij een duw in de goede richting geven?
Of misschien loop je zelf ook met een dergelijk idee, laat het me maar weten. Samen brainstormen is leuker dan alleen…
De VS is niet zo dol op buitenlanders die komen werken. Je zult daar een werkvergunning voor nodig hebben (de parken worden immers door de overheid beheerd, dus je kunt niet zomaar zwartwerken), zelfs vrijwilligerswerk als ik mij niet vergis, en die is verschrikkelijk ingewikkeld om te krijgen.
Voor Canada heb je niet perse een werkvergunning nodig voor vrijwilligerswerk. Informeer eens bij Parks Canada over mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in één van de parken.
Bedankt voor je reactie.
Vrijwillig werken in een van de nationale parken van Amerika wordt denk ik inderdaad een lastige klus. Ik heb een mail gestuurd, maar nog geen reactie ontvangen. Ik lees zojuist dat er in bijvoorbeeld Yosemite NP elk jaar zo’n 4 buitenlandse vrijwilligers worden aangenomen die dan ook meestal een studie volgen of hebben gevolgd in de biologische/cultuurhistorische sector. Ik ben met mijn 38 jaar en niet gestudeerd in deze richting dus niet echt een doelgroep…Ik heb ook een mail met een PDF waarin ik mezelf voorstel gestuurd naar de coördinator vrijwilligerswerk in de Canadese nationale parken. Hopelijk komt daar wat uit.
Je hoopt maar dat er iemand even naar die mail kijkt en dat hij niet in de prullenbak verdwijnt…
Overigens…ben jij werkzaam in Canada omdat ik zie dat jouw lokatie Montréal is?