Interesse om deze zomer vrijwilligerswerk te doen in Kroatië? SIW Internationale vrijwilligersprojecten is een non-profit stichting die elk jaar vrijwilligers uitzend naar zo’n 70 landen overal ter wereld. Een bijzondere gelegenheid om Kroatië op een bijzondere manier te leren kennen. Kijk op www.siw.nl voor meer informatie
Hou er wel rekening mee dat je dan een werkvergunning en visum aan moet vragen. Zonder die documenten kun je worden opgepakt door de politie en verdwijn je zonder pardon achter slot en grendel.
Ik overdrijf niet, dit is al eerder gebeurd, dus zorg voor de juiste papieren.
Beste Papaya,
Bedankt voor de tip. Als je echter korte termijn vrijwilligerswerk gaat doen (2 à 3) weken en hiervoor niet betaald krijgt is dit echter niet nodig. Het moet dan echter wel duidelijk zijn dat het niet een verkapte vorm van betaald werk is; onze zusterorganisatie is als non-profit vrijwilligersorganisatie actief binnen Kroatië zodat enige twijfel bij lokale overheid snel weggenomen kan worden mocht dat nodig zijn.
met vriendelijke groet,
Frank
Frank,
Ik woon en werk in Kroatië en bij ons zijn al twee Nederlanders gearresteerd omdat ze in onze loods liepen en een bezem in de hand hadden. Het waren nota bene de eigenaren uit Nederland die even op bezoek kwamen om hun investering te bekijken.
In totaal hebben ze 2 dagen opgesloten gezeten, dus wanneer je het wilt proberen zonder vergunning dan wens ik je veel succes.
Kroatië is geen EU, heeft eigen regels en werken zonder visum of te zijn aangemeld is simpelweg verboden, iedere buitenlander die hier wil werken (gratis of niet) heeft een vergunning nodig.
Enige manier dat het zou kunnen is indien een Kroatisch bedrijf een Nederlands bedrijf inhuurt om bv een nieuwe machine te installeren, welke dan weer door dat bedrijf is geleverd. Echter, ook dan moet alles worden aangemeld.
Je kunt geluk hebben dat je niet wordt gecontroleerd, doch er hoeft maar iets te gebeuren en je bent de pineut. Een simpele verkeerscontrole, een bezoekje aan het ziekenhuis of een kliniek, een buurtbewoner die kwaad wil, kortom legio mogelijkheden om in de problemen te komen.
Maar goed, wanneer je het zonder wilt proberen dan vind ik het prima, ik waarschuw alleen maar.
Bedankt voor je antwoord. Als reactie wil ik alleen nog even benadrukken dat het gaat om vrijwilligerswerk en daarmee niet gerelateerd aan een bedrijf, betaalde arbeid of bedrijf waarin geinvesteerd is.
We zenden mensen uit overal ter wereld van Groenland, Ghana tot Rusland en problemen met de toestemming voor het doen van vrijwilligerswerk zijn er nooit geweest (bij Rusland is bv. wel een speciaal visum nodig maar dat wordt altijd vooraf keurig geregeld door de organisatie ter plaatse). Dat we daar de afgelopen 56 jaar dat we bestaan geen problemen mee hebben gehad is juist omdat er geen link met bedrijven/betaalde arbeid is (dat is ook een criterium om als vrijwilligersproject aangemerkt te kunnen worden).
met vriendelijke groet,
Frank
Frank,
Hier in Kroatië heeft het helemaal niets te maken met het feit of je wel of niet wordt betaald. Je bent aan het werk en daar heb je een vergunning voor nodig.
Zelfs mensen die werken aan hun eigen huis zijn zo in de problemen gekomen, ik weet dat het dom klinkt, maar zo zijn de Kroaten nu eenmaal.
In dit land mogen toeristen max 3 maanden aan 1 stuk verblijven. Echter, het is mogelijk om op campings seizoen staanplaatsen te huren (april tot oktober). Vorig jaar zijn een aantal Nederlandse toeristen in Medullin, door de politie, van de camping verwijderd, omdat ze langer dan 3 maanden in Kroatië waren als toerist. Ze kregen niet eens de tijd om hun spullen te pakken, dan hebben anderen voor hen moeten doen.
Nogmaals, het is niet overal hetzelfde en waarschijnlijk kun je het nog afkopen ook (ja, de politie is corrupt), maar het is iets waar je gewoon even rekening mee moet houden.
Zorg dat je project netjes is aangemeld en dat je alle vergunningen rond hebt. Stuur niet zomaar vrijwilligers ergens naartoe met het risico dat ze worden opgepakt.