Vrijwilligerswerk in Buenos Aires

Beste mensen,

Ik ben aan het informeren naar de mogelijkheid om volgend jaar voor 2 maanden in Buenos Aires vrijwilligerswerk te doen. Ik begin in September pas aan mijn Master en wil in de tussentijd wel wat nuttigs doen… Er zijn zoveel prachtige landen die ik zou kunnen opzoeken, maar Argentinie spreekt me toch wel heel erg aan. En ik heb er op deze forum zoveel prachtige dingen over gehoord!
Nu heb ik gekeken naar verschillende Nederlandse organisaties die dit soort dingen regelen, maar sommige hebben niet de beste reputatie, en anderen zijn toch redelijk duur. Daarom heb ik maar zelf geinformeerd naar NGOs in Buenos Aires, en zo heb ik L.I.F.E. (www.lifeargentina.org) gevonden. Ik heb deze organisatie gemaild en ondertussen ook antwoord van ontvangen, maar nu zou ik heel graag aan jullie willen vragen of iemand van deze organisatie heeft gehoord, of ervaring heeft met vrijwilligerswerk bij deze NGO? Ook zou ik willen weten of het kan kloppen dat een gedeelde appartement in Palermo ong. $400-$450 kost?
Als iemand anders mij een NGO in Buenos Aires kan aanraden zou ik het ook zeer waarderen!

Alvast bedankt,

Groetjes, Alexandra.

Hoi Alexandra,

Het kan wel kloppen dat het delen van een appartement in Palermo, één van de leukste wijken van Buenos Aires, rond de 500 Argentijnse pesos per maand kost. Ik baseer dit op het feit dat ik weet dat je op nu voor een 2-kamer appartement in Palermo rond de 1000 - 1200 pesos betaalt. Houdt echter wél rekening met weinig woonruimte voor die 500 pesos, Buenos Aires is een enorme stad met heel veel kleine appartementen waar veel te veel huur voor wordt betaald.

Qua NGO’s heb ik geen idee, maar waarom schrijf je niet enkele grote NGO’s in Nederland aan met het verzoek je tips te geven. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van het initiatief van een Amerikaanse singer/songwriter Richard Shindell, die zich inzet voor het Crecer Con Amor Children’s Center in Buenos Aires (Home - Richard Shindell)

Veel plezier!

groet
Jan

Hey Alexandra!

Ik kom net terug van een reis door Zuid-Amerika en daarvoor heb ik 5 maanden in Buenos Aires gewoond. Ik heb daar ook 2 maanden vrijwilligerswerk gedaan. Ik heb alles ter plekke geregeld (wat vaak geld scheelt) en ik heb uiteindelijk een organisatie gevonden ‘Club Acorn’. Deze organisatie is actief als een communicatie en activiteitencentrum voor kinderen in de wijk La Boca (zie: http://clubacornargentina.blogspot.com/). Er worden verschillende lessen gegeven zoals tekenen, dans, koken, theater en Engelse les etc. Het is altijd na schooltijd, dus ideaal te combineren met Spaanse les of andere activiteiten. Tevens is het een goede manier om de lokale bevolking te leren kennen en natuurlijk heel goed voor je Spaans. Bij Club Acorn zoeken ze altijd wel mensen, dus je zou daar zo aan de slag kunnen.
Er zijn trouwens heel veel mogelijkheden voor vrijwilligerswerk in Buenos Aires, bijvoorbeeld in de sloppenwijken en in een ziekenhuis. Bij een aantal moet je betalen, bij Club Acorn niet.

Wat betreft de prijzen van woonruimte is het moeilijk te zeggen. Het hangt helemaal van de wijk en de grootte van de woonruimte af. Maar voor 400-500 pesos heb je denk ik maar een kleine ruimte. Kijk eens op http://buenosaires.en.craigslist.org/ daar staan veel oproepen over appartementen, huisgenoten gezocht en vrijwilligerswerk.

Succes met zoeken en als je nog vragen hebt, laat het me weten!

Groetjes,

Liselotte

Appartementen voor buitenlanders beginnen ongeveer bij 600 dollar, dus als je minder kan of wil uitgeven moet je een appartement gaan delen maar dan zal onder de 300 dollar ook niet meevallen