Dat ik op dit forum zit zegt misschien al wel genoeg.
Ik wil mijn leven heel graag wat nuttiger besteden en ook eens ‘geven’ inplaats van altijd maar ‘nemen’.
Graag zou ik op korte termijn ( met ingang van April) vrijwilligerswerk willen gaan doen in een 3e wereldland en nog liever in een oorlogsgebied.
Gewoon is ervaren hoe het is om het niet altijd zo goed te hebben.
Ik heb mijn Propedeuse voor de PABO en ben nu bezig met mijn 2e graads docente Engels. Dus in de onderwijs sector zou ik me sowieso nuttig kunnen maken. Daarnaast wil ik tot hulp zijn waar nodig.
Ik ben absoluut niet bang aangelegd, dus het werk in oorlogsgebieden (vluchtelingenkampen) spreekt me erg aan!!! Maar ik weet dat je hier niet zomaar ‘inrolt’. Bovendien is dan een HBO-diploma ook gewenst en die heb ik helaas niet. Maar mocht er een mogelijkheid zijn?! Laat dan alstublieft een berichtje achter.
En hebben jullie sowieso nog tips/aanbiedingen? Laat het me weten!!!
Goed dat je hier een bericht hebt gepost, zo kunnen we je één en ander aanraden! Ik kan je niet helpen met vrijwilligerswerk in oorlogsgebied, maar wel in een land waar het zeker niet is zoals in Nederland. Wij zijn gevestigd in Guatemala, waar je zeker kunt zien dat niet iedereen het zo goed heeft als in Nederland, en ik zou je dan ook graag helpen om een geschikte job voor je te vinden. Er zijn hier altijd extra handen nodig, op elk gebied dan ook, en ook Engels docenten zijn hier nodig.
Ik heb wat projecten op onze website staan: Volunteering – Do Guatemala, maar er zijn zeker nog veel meer opties, in Quetzaltenango of Antigua.
Stuur even een privéberichtje met meer informatie over je reis, of mail naar info@do-guatemala.com, dan kunnen we (uiteraard vrijblijvend!) wat ideeën opdoen!
Wat leuk dat je vrijwilligerswerk wilt gaan. Als je graag naar Oeganda wilt, kan ik ICU Volunteering (http://www.icuganda.org/volunteering/content/?lang=en) aanraden. Deze non-profit is een aantal jaar geleden door een NLer opgezet die nu ruim 5 jaar in Oeganda werkt: hij kent zn weg in het land, wat erg prettig is. ICU Volunteering heeft contact met veel soorten projecten. Als je een mailtje stuurt naar volunteering@icuganda.org, dan plan ik een gratis orienterend intake-gesprek met je in via skype. Op die manier kunnen we dan het beste project voor je te vinden. Wellicht in het noorden van Oeganda (voormalig conflict-gebied) of anders een onderwijsproject elders in het land.
Ik woon en werk in Denemarken, Holsted. Hier trainen we vrijwilligers om ontwikkelingswerk te doen in Mozambique en Malawi.
We hebben 2 verschillende programma’s een 24 maandelijks programma en een 18 maandelijks.
Het 18 maandelijkse programma ziet er in het kort zo uit:
6 maanden training aan DRH Holsted in Denemarken. De nodige vaardigheden en kennis opdoen om ontwikkeling te creeren in derde wereld landen. De training bestaat uit zowel theoretische, als praktische training. Je bestudeert de situatie van de Armen grondig. Ook studeer je pedagogiek. Onze pedagogiek kun je vergelijken met kritische pedagogiek van Paulo Freire.
Gedurende de eerste 3 maanden bestudeer je onze hedendaagse wereld, de globalisering en de krachten die er voor zorgen dat zoveel mensen in deze wereld in armoede leven.
Gedurende de maanden 4, 5 & 6, zet je focus op de toekomst van deze wereld: nieuwe technologische ontwikkelingen en hoe dit het leven van velen veranderen kan, globale opwarming en klimaatverandering en hun verwachtte effect. Maar - meest belangrijk! - definieer je in deze period de noodzakelijke stappen, die Jan-met-de pet doen kan, om de levens van velen te verbeteren.
6 maanden ontwikkelingswerk in Afrika met verschillende ontwikkelingsprojekten. Train en onderwijs de lokale gemeenschap, voer campagne tegen de verspreiding van HIV AIDS, Onderwijs in lezen en schrijven, Bomen planten, Roei Malaria uit, Onderwijs leraren, Groente verbouwen, en Partners vinden, etc.
Je werkt in groepen van 3 op een leidinggevend niveau.
Lees hier een ervaring van een deelnemer:
6 maanden. Verzamel en produceer info- en onderwijsmateriaal, om te verspreiden aan het publiek in Europa. Geef presentaties en lezingen over hoe anderen schouder aan schouder met de Armen kunnen strijden.
Je werkt zowel voor en vanuit jezelf, als ook samen met anderen die net als jij de wereld willen verbeteren en met wie je een sterk team verband opbouwt.
Het programma begint in November 2012.
Als je geinteresseerd bent kun je kontakt met me opnemen of kijk op: