Vrijwilligers: zin of onzin?

Een onderwerp om hier eens van gedachten te wisselen.
Het zomerseizoen is er bijna (gelukkig maar).
Op diverse sites van naturistische campings en in advertenties zie je dan ook terug advertenties opduiken: “vrijwilligers gevraagd” voor het seizoen. Om mee te helpen waar nodig: in de bediening, onderhoud, klusjes enz… In ruil voor een slaapplaats of soms ook “kost & inwoon”.
Eigenaardig. Je zou toch mogen verwachten dat een camping een commerciële activiteit is. Waarom dan gebruik maken van vrijwilligers ? Omdat het niets kost ?
Waarschijnlijk wel. En vrijwilligers doen het dan maar uit idealisme (welk idealisme eigenlijk ?).
Wat is jullie mening hierover ? Is dit misbruik maken van naturisten of juist een helpende hand om voor een gratis vakantie te zorgen ?
Al ooit ergens een textielaccomodatie (hotel, camping…) gezien welke vrijwilligers vraagt om op die manier geen personeel te moeten betalen ? Waarom is dit dan wel gebruiklijk “naturisten onder elkaar” ?
En vooral: wie was ooit al eens “onbetaalde medewerker” op een naturistencamping tijdens zijn vakantie. Bleef er eigenlijk nog wel tijd over om te genieten of was het nu juist écht een onbezoldigde werkvakantie ? Voor herhaling vatbaar of … nooit meer !

:dag: Naar mijn mening is het helpen tijdens de zomer op een camping een vorm van invulling van veel tijd. Als je er op let zijn het altijd studerende die rond moeten komen van een klein bedrag en toch langa tijd vrij zijn of mensen die niet meer aan het reguliere werkcirquit meedoen. Denk aan Vutters of gepensoneerden, die nog jong van geest zijn en hun vele vrije tijd anderen graag helpen.

Of ik mezelf zou aangaan melden als vrijwilliger: ik denk het niet. Mijn zomervakanties zijn nu drie weken en dan vind ik dat ik uitgerust weer terug moet komen om me weer volop voor de baas te moeten inzetten.
Zou ik geen baas meer hebben dan zijn er in Europa nog vele plekken die ik wil (her) ontdekken.

Groet Else :vak01: