Vrije meningsuiting of haatzaaien?

Is het ontkennen van de Holocaust een vorm van “haatzaaien” (en dus strafbaar) of valt het onder de vrijheid van meningsuiting? Waar ligt de grens volgens jullie?

Ik denk zelf dat de contekst waarin zo’n uitspraak wordt gedaan, moet worden meegenomen bij die afweging. Met welk doel zegt men zoiets? Als iemand zomaar in het wilde weg roept dat de Holocaust een verzinsel is, zonder onderbouwing, en met als enig doel de Joden te bestempelen als leugenaars en fantasten, dan moet het naar mijn mening strafbaar blijven. Dan is het haatzaaien. Doet men zo’n uitspraak om - zoals Mark Rutte zegt - de discussie aan te zwengelen, dan moeten er ook redelijke argumenten worden aangedragen om de uitspraak te kunnen bewijzen. Zijn die er niet, maar blijft iemand toch in het openbaar zeggen dat “de Holocaust” nooit heeft bestaan", dan wordt volgens mij de grens overschreden.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groetjes,
Judith

Dag Judith
Ik kan me in jouw standpunt vinden. Is het echter niet slimmer om dergelijke uitspraken te negeren? Mensen, die dat zeggen, krijgen op die manier aandacht en die vind ik niet echt constructief en positief. Wat je aandacht geeft, versterk je …
Hartelijke groeten van Nonny

Alhoewel ik Pro-Israelisch ben vind ik het ontkennen van de Holocaust de Vrijheid van Meningsuiting.
Als mensen Joden bestempelen als leugenaars en fantasten moet er gekeken worden naar de context: zijn zij lid van bijvoorbeeld een Nazi-partij dan is dit haatzaaien, zeggen zij hiervoor expliciet ‘ik vind’ dan is dit de Vrijheid van Meningsuiting.

Wat niet wegneemt dat een Jood dan ook mag zeggen dat moslims leugenaars en fantasten zijn.

Tja, het blijft een moeilijke discussie. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar helaas wordt wel eens van deze vrijheid misbruik gemaakt om allerlei ‘verkeerde’ ideeen de wereld in te sturen. Vrijheid brengt dus ook verantwoordelijkheid met zich mee.

Iemand uitmaken voor leugenaar of fantast valt volgens mij in de vrijheid van meningsuiting. De holocaust ontkennen valt m.i. in een andere categorie. Belangrijk hierbij is inderdaad het motief waarmee iemand dat zegt. Is het motief om haat te zaaien, dan valt het beslist niet onder vrijheid van meningsuiting omdat dit recht dan zwaar misbruikt wordt. Ontkent iemand de holocaust, omdat hij van mening is dat de feiten die geschiedenis hierover meldt niet juist zijn, dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting. Probleem is vaak hoe weet je welk motief iemand heeft.

Met andere woorden, ik ben het eens met Judith.

Ik ook. Maar wil je geluk of gelijk? Wat is wijsheid? Soms om wel te reageren en vooral hoe, en soms niet.
Ik moet denken aan een

Indiaanse Cherokee wijsheid.
Een oude Cherokee indiaan onderwijst zijn kleinzoon
Over het leven:

‘’In mij vindt er een gevecht plaats’’
Zei hij tegen de jongen.
‘’Het is een verschrikkelijk gevecht tussen 2 wolven.

De één is kwaad,
Afgunstig, verdrietig, spijtig,
Hebzuchtig, arrogant,
Vol met zelf-meelij, schuld,
Weerstand en minderwaardigheidsgevoelens,
Liegt, met valse trots, voelt zich superieur,
Kortom: vol met ego.

De andere wolf is goed:
Hij is blij, vredig, liefhebbend,
Hoopvol, sereen,
Bescheiden, vriendelijk, welwillend,
Invoelend, mild, gul,
Eerlijk, betrokken, en vol vertrouwen.

Ditzelfde gevecht vindt in jou plaats,
En ook in elk ander mens.

Zijn kleinzoon dacht er een tijdje over na
En vroeg toen aan zijn grotvader:
‘’Welke wolf zal er winnen?’’

De oude Cherokee antwoordde simpel:
‘’Degene die je voedt …’’

Hartelijke groeten van Nonny

Joden bestempelen als “leugenaars” vind ik uit een heel andere categorie dan zeggen “Holocaust is een verzinsel.”
Het eerste is een mening. Jij kunt dat vinden, ik hoef het er niet mee eens te zijn. Maar de Holocaust ontkennen? Is voor mij een beetje als ontkennen dat Nederland bestaat. Ofzoiets. De feiten liggen er toch? Ik heb nog nooit een overtuigend argument tegen gelezen.

Ik lees te snel (waarom geen editknop?)…
Eens, dus wel.

Jouw berichtje verbaast me. Wat heb ik concreet geschreven, waardoor jij dit denkt??