Vraagje over visum in Sri Lanka

Hallo,

Ik plan een reisje naar sri lanka :zon02: en zal daar 35 dagen verblijven. Nu lees ik dat ik dus mijn paspoort zal moeten meenemen en daar ter plaatse een visum moet kopen. Dit visum is 30 dagen geldig. Het is mogelijk het visum te verlengen voor 2 maanden. Heeft iemand een idee hoe en waar ik dat het beste zal doen? De aanvraag om het visum te verlengen dus. Alvast bedankt!!

Hoi,

a) Hoort thuis in het aparte WW Sri Lanka forum (wie kan verplaatsen?)

b) Het zou wel eens beter kunnen zijn in NL al visum te kopen. Kosten zijn in principe hetzelfde (ook in Colombo zou je een prijs voor Nederlanders betalen) m.u.v. eventuele handling fee van een visumbureau en portokosten.
Sommige airlines weigeren je in te checken als je ticket voor 35 dagen hebt maar geen visum, het hangt een beetje van de interpretatie van de regels af.
Dus ofwel ticket eerst op minder dan 30 dagen hebben en later gratis terugreisdatum wijzigen, of al in NL visum, of als je de gok wilt wagen in Colombo verlengen. Kost je minimaal een dag (ochtend brengen middag halen).

Sukses,

-Erik> & [Sandya]

Slightly off-topic, omdat het geen antwoord op vraag van TO is, maar meer een vraag van mijzelf…

Sri Lanka heeft toch een visum-on-arrival regeling voor o.a. EU-lidstaten? Althans, voor minder dan 30 dagen?

Ja dát is waar. Maar als je ticket voor 35 dagen hebt en geen visum, dan weet de check-in op Schiphol dat je aldaar voor 30 dagen gaat krijgen. En zou dus wel eens moeilijk kunnen gaan doen. Is ons 2 x op Schiphol gebeurd, gelukkig hadden we het visum voor >1 maand al wel.

Overigens verdwijnt vanaf ‘ergens september-oktober’ de visa on arrival, maar voor <30 dagen hoef je dan nog steeds niet naar ambassade; het wordt een (betaald) e-visum.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Wij gaan 11 juli tot 22 augustus, met de ambasade gebeld en gevraagt of wij een visum nodig hebben voor die periode, ja was het antwoord, U kunt het hier aanvragen, U heeft nodig paspoort + copy van het gedeelte waar de foto op staat(houden zij), 2x kleuren foto’s, ticket + copy, recent bankafschrift + copy en €67 in contanten, dit is inclusief het aangetekend verzenden naar ons huisadres. Het geheel duurt volgens hun 3 werkdagen.
suc6, rafiki

Bedankt iedereen :chin: Ik kan alvast verder. Ik zal een aanvraag doen via de ambassade. Voorts vroeg ik me ook af of ik een doorreisvisum voor India nodig zal hebben. Mijn vlucht maakt namelijk een tussenlanding in Dehli. De tussenstop is 4u.

hi, heb ik toch ook nog een vraag die aansluit. Ik wil vanaf kathmandu , via delhi naar Sri Lanka. Omdat ik twee maanden wil blijven, en nog niet helemaal weet war ik daarna heen ga heb ik een enkele reis. Ik kan toch gewoon bij aankomst mijn visum voor 30 dagen regelen ?

grtz Q

Hi Q,
Alleen als je langer dan 30 dagen in Sri Lanka wilt verblijven heb je een visum nodig, voor Nepal koste een visum “in 2009” 25 $ op de luchthaven.

Grt, rafiki

Hiye, ik heb gebeld naar de ambassade van İndia. Zij zeggen dat een transitvisa niet nodig is als je vliegtuig een tussenlanding maakt. Verder ben ik naar de ambassade van Sri Lanka geweest. Dit om een toeristenvisa aan te vragen. Het kost 25 euro. Na 3 werkdagen ligt het klaar. Het zijn heel vriendelijke en behulpzame mensen. Voor zij die naar Sri Lanka reizen voor een periode niet langer dan 30 dagen kunnen op de luchthaven in Sri L zelf een visa krijgen, beslis je daarna om toch langer te blijven dan kan je het in Colombo laten verlengen tot 2 maanden.

Hmmmm… interessant. Voegt info toe maar het beeld is nog niet kompleet, en wordt dat vermoedelijk pas half december omdat pas per 1-1 de regels wijzigen. Dus
Tot 1-1-2012:
[ul]
[li]Gratis 30 dagen visum bij aankomst[/li][li]Als je langer wilt blijven kan dat vantevoren geregeld worden bij ambassade in NL, 3-maands visum kost nu 60 (!) euro. Of lokaal als je een dag in Colombo ervoor over hebt, dan is het iets van 30 euro.[/li][li]Echter: als je ticket op >30 dagen verblijf staat maar je nog geen visum hebt dan doen sommige airlines moeilijk bij check-in. Dus kan soms nodig zijn om ticket met gratis/goedkope wijzigingen te nemen en dan zodra je in Lanka bent te wijzigen.[/li][/ul]Vanaf 2012:
[ul]
[li]E-visum voor 30 dagen: indien vantevoren aangevraagd 20 dollar. Indien pas ter plekke aangevraagd ‘duurder’, vermoedelijk iets van 30 dollar want de oudere versie van de plannen was 50 dollar vantevoren en 75 dollar ter plekke.[/li][li]Die prijs van 25 euro van de ambassade is dan ‘raar’, lijkt me stug dat een 30-daags visum van hun toegevoegde waarde heeft[/li][li]Situatie voor 3 maands visum onduidelijk. Gaat mogelijk via de website kunnen (scheelt weer ambassadebezoek) en dan kosten de ETA fee (20 dollar dus) voor 1e maand plus de verlengingsfee van rond de 30 euro.[/li][/ul]
Opvullingen en aanmerkingen welkom :wub:

<Erik> & [Sandya]

Hey bedankt erikdr,

Even nog aan toevoegen dat ik de Belgische nationaliteit heb. İk ben naar de ambassade in Brussel geweest. De aanvraagprocedure lijkt me hetzelfde maar blijkbaar krijgen we het visum goedkoper.

De nieuwe visaregeling waarbij je jezelf moet registreren op een goevernementele website (die veelal plat ligt), was aanvankelijk gepland voor begin 2011, dan uitgesteld tot begin oktober 2011, Nu uitgesteld tot begin januari 2012. Maar in een uitzending van “travel clinic” op BBC World werd gezegd dat door problemen om in te loggen op die website, toeristen tot einde maart 2012 nog gewoon naar SL kunnen vliegen.
Dringend verzoek ik om bevestiging van dit laatste nieuws.
Met de “oude regeling” kreeg (krijg) je bij aankomst een 30 day permit (gratis) die te plaatse kon verlengd worden tegenbetaling; de prijs hiervoor was aanzienlijk verschillend naargelang je nationaliteit; Belg, Nederlander, Duitser, Brit