Ik ga in juli naar Sri Lanka toe en wil hier langere tijd blijven. Ik zag dat het toeristenvisum voor 30 dagen is. Hoe kan ik het het beste doen als ik langer dan 30 dagen wil blijven? Is er ergens een optie dat je even het land uit kan en dan weer terug kan zonder al teveel moeite (net als je in thailand hebt, even met de boot naar myanmar voor een visum). Ik hoor het graag!
Ik zou dus gewoon langer visum nemen. Ofwel hier in NL ofwel door verlenging als je daar eenmaal bent; kost je een volle dag op Immigration Department in Borella-Colombo. Probleem met die 2e optie is dat wanneer je ticket ook al op die 3 maanden staat sommige airlines moeilijk doen bij check-in zonder visum (alleen ETA voor 30 dagen zul je dan al hebben). Wij hebben in deze situatie een 3-maands ticket genomen dat initieel op 30 dagen stond en na aankomst de datum gewijzigd, maar het ticket was daardoor wel ietsje duurder…
Op dit moment kan je makkelijk je visum laten verlengen, en dit tot een totaal verblijf van 3 zelfs tot 6 maand. Je moet zelf na het aflopen van je dertig dagen naar Colombo department of immigration., Ananda Rajakaruna Mawatha colombo 10. Je hebt foto’s nodig maar die kan je daar nemen. Reken maar op een voormiddag. Soms heb je een enthousiast verhaaltje nodig waarom je in sri lanka wil blijven.
Ja goede aanvulling, je moet ook kunnen ‘aantonen’ dat je minimaal 10 euro per dag ofzo uitgeeft; bijvoorbeeld met een hotelboeking.
En nóg een reden waarom tussentijds weggaan niet effectief is: je moet elke keer een nieuwe ETA van 30 dollar (Internetprijs, on-arrival + 5 dollar) kopen. De ETA geeft een dual-entry toeristenvisum voor 30 dagen na 1e binnenkomst, en is dus niet geldig voor 2e binnenkomst buiten die 30 dagen…
Bedankt voor jullie reacties. Het is me nu alleen niet duidelijk of ik het wel gewoon vanuit Nederland kan doen, omdat Janver stuurt dat ik naar het department of immigration moet. En Erik stuurt dit:
Ik zou dus gewoon langer visum nemen. Ofwel hier in NL ofwel door verlenging als je daar eenmaal bent; kost je een volle dag op Immigration Department in Borella-Colombo.
Ik vind het wel fijn om het van tevoren te regelen. 3 maanden is wel voldoende. Misschien dat ik wel ook een uitstapje naar de Malediven wil, maar ik heb me nog helemaal niet verdiept in het weer daar (wanneer het lekker is). Misschien is dat ook een optie na 30 dagen naar de Malediven en weer terug…
Ik weer niet of je dat vanuit Nederland kan regelen voor meer dan 30 dagen. Waarschijnlijk moet je dan naar de ambassade. Dat het op het adres in Colombo kan weet ik. Vorige week ben ik daar nog geweest met iemand voor een verlenging tot 3 maand. Tot mijn grote verwondering vertelde mij me dat een verlenging tot 6 maand mogelijk was. ALs je gaat, kijk goed rond of iemand je wil aanspreken. soms zijn er mensen die voor een fooi kunnen regelen dat je op minder van een uur weer buiten bent.
Zoals meermalen vermeld: het kan gewoon vantevoren in NL. Ofwel je moet langskomen bij ambassade Den Haag, kost dus minimaal 1 vrije dag, ofwel je kunt alles via aangetekende post doen via een visumbureau. Dat kost je dan wel extra de portokosten plus hun eigen opslag.
Colombo is het goedkoopst, maar kost je dus 1 dag vakantie plus mogelijk enig gesteggel met ticket om de check-in door te komen.
Hierop aansluitend heb ik ook een visum gerelateerde vraag. Na een tijd in Sri Lanka te verblijven (visum regelen we in NL) maken we een uitstapje naar de Malediven. Als wij terug naar NL gaan vliegen we vanuit Male naar Colombo en hebben daar 2uur overstap tijd om op het vliegveld richting Europa te gaan. Wij gaan in die tussentijd niet van de luchthaven af. We hebben op de heenreis naar Male dus een stempel gehad dat wij Sri Lanka verlaten, evenals de retourvlucht van Male naar Colombo. Betekent dit dat wij op de luchthaven van Colombo zogenaamd in ‘Niemandsland’ zijn en dus niet nogmaals een visum voor Sri Lanka hoeven aan te schaffen of heb ik dit verkeerd?
Ik verneem het graag, alvast bedankt!
Ja geen problemen, werkt net zoals op Schiphol; je blijft ‘airside’ oftewel in de transitzone.
Als je het zou willen kun je overigens wel gewoon het land in, een transitvisum (ETA) voor maximaal 48 uur is gratis; maar met jullie tijden zou ik die moeite niet nemen.
Daar ben ik weer…:dag: Kan iemand me vertellen wat nu het beste is voor het 30 dagen visum? Klopt het dat deze 5 dollar duurder is als je 'm on arrival haalt? Kan ik deze het beste van tevoren kopen via internet? Of raden jullie on arrival aan? Ik ben nogal voorzichtig met visa omdat ik een keer een fout heb gemaakt toen ik naar Vietnam ging en m’n visa niet van tevoren had geregeld Ik hoor het graag!
Het klopt inderdaad dat het iets duurder is als je het visum koopt on arrival. Dan ben je meestal ook zeer moe van de vlucht en wil je snel uit de luchthaven. op voorhand kopen lijkt me het best’
Let wel goed op de nummering, ik had alleen letters, bleek de o een 0 maar hij had dezelfde grootte, dus niet te onderscheiden.
Het kwam uiteindelijk wel goed, maar koste enorm veel tijd en geduld, er waren meerdere mensen met hetzelfde probleem
veel plezier