Ik vertrek de 29ste naar KL ik wil daar de 31 's morgens vertrekken naar de cameron highlands.Als ik de buschema’s bekijk kom ik daar rond 13u30 aan als ik de eerste bus neem.
Ik lees hier op wereldwijzer dat je verschillende wandel routes kan maken vanaf 7 km tot een ganse dag.
Mijn bedoeling was om de dag erna terug de bus te nemen naar Perhintian.
Of is er zoveel te zien dat ik beter een dag langer blijf in de cameron highlands?
Wij zijn er zeg maar 1,5 dag geweest en hebben ons prima kunnen vermaken. Een halve dag lijkt me wel erg weinig, maar dat ligt er natuurlijk aan wat je van plan bent. Om 17 uur gaan al heel wat attracties dicht (theefabriek, farms etc.). Met de eerste bus vanuit KL kom je inderdaad rond 13.30 uur aan.
Wij zijn tweeenhalve dag in de Cameron Highlands geweest en ik had er nog wel een dag langer kunnen blijven. Je hebt veel wandelingen waarmee je rustig een paar dagen kunt vullen. Verder is het ook leuk om te zien hoe de thee gemaakt wordt enzo. Ik zou het zonde vinden om er zo kort te blijven, maar er zijn genoeg anderen die daar ook voor kiezen. Het ligt er denk ik vooral aan of je een wandeltype ben, en wat je andere interesses zijn.
Zou er in ieder geval 1 volle dag blijven. Als je dat niet doet kan je ook geen tours doen die een hele dag duren. Het is zoiezo lekker om daar even bij te komen van de hitte (en drukte).
Nee, ik zeg zonde!
Dan ga ik inderdaad een dagje langer blijven om een dag uitstap te kunnen maken.
Suggesties welke hostel misschien ?
De bedoeling is om erna door te reizen naar Kecil
Heeft iemand ervaring met Kecil? waar te verblijven welke de beste duikschool is ?
Wat zeker te doen daar en wat zeker niet
1 dag Cameron Highlands is inderdaad precies goed, dan kun je een halve of een hele dag-tour maken. Wij hebben in Father’s Guesthouse gezeten (mooie omgeving), maar Daniel’s Lodge schijnt ook erg gezellig te zijn met een echte ‘backpackerssfeer’.
Op Perhentian Kecil is Long Beach een leuke plek om te verblijven. Vanaf daar kun je met een wandeling van ca. 10 minuten naar de andere kant van het eiland, Coral Bay. Overdag kun je daar wat mooier snorkelen, maar 's avonds is Long Beach weer wat gezelliger met barretjes e.d. Accomodatie van tevoren boeken is erg lastig, omdat de meesten dat niet doen, tenzij je in een resort gaat zitten. Als je in een hostel gaat, gewoon proberen een vroege boot naar het eiland te nemen en dan pakken wat je pakken kunt voor de eerste nacht.
Ik stem ook voor Father’s Guesthouse. Van daaruit organiseren ze ook goede en leuke tours. Ze hebben privékamers en ook slaapzalen. Kamers zijn simpel maar netjes. Hebben een algemene ruimte waar ze ook films draaien enzo.
Op Kecil zijn wij in Senja Bay verbleven, op Coral Bay. Eigen hutje, met airco en warm water (hebben lang niet alle accommodaties daar) gelijk aan het strand. Wij konden er zeer goedkoop verblijven omdat het september was, einde seizoen, en ze bijna dicht gingen. We hadden niet van te voren geboekt. Je kan daar ook lekker eten, en ook daar draaien ze films.
Het was op het hele eiland erg rustig. Wij hebben gedoken bij een grote duikschool aan Long Beach. Weet alleen niet meer hoe die heet, gerund door Engelsen geloof ik. Was zeer professioneel en netjes allemaal. Wij liepen gewoon elke dag door de jungle heen en weer (in het donker wel lastig).
Alleen mijn man heeft gedoken overigens. Ik wilde ook, maar had aangevinkt op de formulieren dat ik astma heb. Toen raadde ze me sterk af om te duiken, en legde ook heel goed uit waarom. Heb besloten hun advies maar op te volgen, en kreeg m’n geld terug.
Vond het heel netjes, bewijst wel dat het niet alleen om de centen draait; ze willen geen risico’s nemen.
Ik heb juist inderdaad even gekeken tussen de verschillen van Fathers guesthouse en Daniel’s lodge.
Ik kan fout zijn maar het ziet er precies uit op de foto’s van fathers dat er alleen maar gezinnen komen, omdat ik alleen reis en toch graag in contact kom met andere mensen lijkt me daniel’s lodge beter, of ben ik hier totaal fout in ?
Kwa infrastructuur ziet fathters er echt wel goed uit…op dat vlak geniet het wel mijn voorkeur, hmmmm moeilijk beslissing
Ik moet zeggen dat ik in Father’s Guesthouse geen een gezin gezien heb. Alleen maar backpackers tussen de 20-35 jaar oud, veel stellen en veel mensen alleen. Ze hebben inderdaad kamers en slaapzalen. En ook gezellige ruimtes (binnen en buiten) om anderen te ontmoeten. Het is juist een hostel waar iedereen elkaar op zoekt en nieuwe contacten legt!
Goede keuze Ik heb de eerste dag (dag van aankomst) 's middags de Mossy Forest Tour gedaan. Was erg leuk, en de gids (Frances) heel aardig en sprak erg goed Engels. Je wordt overal in Landrovers heen gereden, wat ook leuk is (en, zoals hij vertelde, heeft de Cameron Highlands de hoogste Landrover-dichtheid ter wereld; je ziet ze echt overal!). je doet op deze tour niet echt wat, alleen door dat mossy forest lopen, maar dat is wel heel bijzonder.
We zijn ook de Rafflesia-bloem gaan zoeken, maar hebben toen 's morgens eerste de theeplantage en fabriek gedaan (weet niet meer precies waarom). Om bij de rafflesia te komen hebben we echt een behoorlijk eind door de jungle moeten hiken, in behoorlijk tempo ook. Maar dat was echt zo leuk! Op de weg terug zijn we onderweg gestopt bij een waterval om even te zwemmen. Het Orang Asli dorp en het blowpipe schieten is alleen niks aan.
De Rafflesia bloeit alleen niet altijd, dus je moet het geluk hebben dat de tour er is (er schijnen andere tour-organisaties te zijn die ze wel altijd aanbieden, en waarbij je dan dus de ‘pech’ heb dat ie niet bloeit). Maar áls ze m aanbieden, zou ik zeker die tour doen!
Ik heb ook de Mossy Forest tour gedaan, een halve dag (van ca. 09.00 tot 13.00). Ik vond deze tour erg mooi, en dus een aanrader. Wij gingen eerst naar het hoogste punt van de CH (super mooi uitzicht!) en zijn onderweg gestopt bij de mooie theevelden. Daarna naar de theefabriek gegaan, waar we uitleg kregen over het hele proces en even pauze hadden om thee te drinken. Vervolgens naar de Butterfly farm gegaan, maar we mochten ook naar de Strawberry farm, dus de chauffeur/gids was erg flexibel.
De countryside tour zou ik afraden, omdat je alleen maar naar farms gaat (bee farm, strawberry farm, butterfly farm etc.), wat allemaal eindigt in een toeristische activiteit zoals honing kopen, aardbeien eten en insecten over je hand laten lopen.
De Orang Asli village toer ken ik niet goed, maar deze heb ik wel gedaan in de Taman Negara (regenwoud) en ook dat vond ik erg toeristisch. Er komen elke dag hele groepen bij die mensen, dus er is niks echts meer aan. Tenzij je het leuk vindt om eens door een blaaspijp te blazen…
Tip: wandel door de hoofdstraat van Tanah Rata en informeer bij de verschillende kantoortjes naar de toertjes. Ze zijn overal even duur, dus prijsvergelijk hoef je niet te doen, en alle toertjes zijn ook overal hetzelfde, maar het scheelt wel in hoe populair ze zijn. Wij hebben ze bij een onopvallend klein kantoortje van 1 man geboekt, waardoor we maar met een groepje van 8 personen de toer gingen doen. Bij de wat grotere en populairdere kantoortjes is een groep al snel gevuld met 20-30 personen…
Succes met het plannen van je reis en veel plezier! (Goede keus dat je naar Father’s Guesthouse gaat!).