Vraag betreft visum verlengen

Hallo allemaal,

Ik vertrek in mei naar Indonesië, voor 3 maanden. Ik heb echter een visum voor maar 60 dagen aan kunnen vragen omdat ik geen contacten heb in Indonesië voor een sociaal-cultureel visum.

De dame bij de ambassade vertelde mij dat ik dan heen en weer naar bijvoorbeeld Singapore moet gaan om daar een nieuw visum voor één maand aan te vragen. Na een tijdje op het internet te hebben gezocht heb ik ook gelezen over ‘speciale’ bureautjes die voor een prijs je visum kunnen verlengen (of een nieuw visum voor je regelen) zonder dat je daar het land voor hoeft te verlaten. Het zal ongetwijfeld wel een beetje shady business zijn maar het lijkt me wel een stuk handiger!

Heeft iemand ervaring met zulke bureautjes, of weet iemand hoe lang het duurt om een visum voor Indonesië te regelen in Singapore (of een ander land in de buurt)?

Alvast bedankt!

Als je naar Singapore of Maleisie gaat, dan krijg je automatisch een visum on arrival voor Indonesie op het moment dat je het land weer binnenkomt. Dit kost US$ 25, en je hoeft dus verder niks te regelen.

Als je een visum van 60 dagen wilt, moet je dat halen in den Haag. Kost ongeveer 45 euro. Dit kun je dus verlengen. Als je het door een bureautje laat doen dan hangt de prijs van dat bureautje af. In Bali worden visumverlengingen aangeboden voor 550.000+ rp. Mocht je in Indonesie iemand leren kennen die garant voor je wilt staan, dan kun je zelf verlengen voor ongeveer 250.000 rp.

Mocht je willen verlengen, neem dan even contact op met de luchtvaartmaatschappij of ze dit goed keuren. Officieel voldoe je namelijk niet aan de eisen om Indonesie binnen te komen, wat er toe leidt dat zij het recht hebben om je te weigeren mee te nemen in het vliegtuig. Een duur geintje. Heb dus altijd dergelijke afspraken zwart op wit!

Een Visum on Arrival (VoA) is maximaal 30 dagen geldig (en geen dag langer) en kan je bij een immigratiekantoor met nog eens 30 dagen verlengen (alhoewel op het VoA staat dat verlengen niet mogelijk is). Alternatief is dat je een 60 dagen visum aanvraagt bij de ambassade in Den Haag. Hiervoor moet je 2 afspraken maken (een afspraak voor het aanvragen en een afspraak voor het ophalen). Ook heb ik gehoord dat op sommige vliegvelden (ik dacht Surabaya) meteen een visum voor 60 dagen te regelen is.
Pas op voor schimmige bureautjes want dan kon wel eens heel erg verkeerd (en duur) uitpakken. Immigratie cq douane is niet gemakkelijk dus ze kunnen je het zeer moeilijk maken. Onlangs hoorde ik een verhaal van iemand die een tijd illegaal in Indonesie had gewerkt (met een eigen bedrijfje) en 50.000 euro (!) boete had gekregen. Regel dit soort zaken dus goed!

Bedankt voor de reacties! Ik ben al in het bezit van een visum voor 60 dagen, maar ik dacht dat deze niet te verlengen was. Maar als dit dus blijkbaar wel legaal te doen is (begrijp ik uit de post van jenny) lijkt dat me een stuk voordeliger dan er nog een retourtje Singapore bij te boeken. Ik heb het vliegticket naar Indonesië zelf geboekt (dus buiten een reisbureau om) met een tijd van 84 dagen tussen mijn aankomst en vertrek, dus als ik mijn visum na 60 dagen kan verlengen bij een immigratiekantoor is alles in orde, toch?

Ja wat Jenny schrijft klopt, je kan het verlengen of laten verlengen,legaal welteverstaan!!

Groet Paulana :slight_smile:

Mooi! Dan kan ik met een gerust hart op reis. :slight_smile: Bedankt!

Hallo Frans,
Wij hebben hetzelfde probleem, alhoewel ik wel familie heb wonen in Indonesië.
Wij vertrekken 26 april naar Indonesië en moeten voor 27 juni Indonesië verlaten.
Wij gaan daarom een paar dagen naar Singapore en als we terugvliegen dan kan je op het vliegveld een visum voor 25 dollar kopen.

Met vriendelijke groet,
Jo

Lees de posting van Jenny eens goed.