Ik zal me even voorstellen… Ik ben Amanda, bijna 27 jaar, en ik woon (nu nog) in Tilburg. Ik ben net afgestudeerd aan de HBO opleiding HRM en wil dolgraag naar Schotland gaan verhuizen om daar te gaan wonen en werken.
Ik ben in januari naar Schotland geweest en sindsdien helemaal verliefd op het land. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen dus vandaar dat ik me hier heb ingeschreven in de hoop adviezen te kunnen krijgen en van anderen te lezen.
Hoi Amanda,welkom op wereldwijzer!
Heb je al het Groot Brittanieforum ontdekt hier op wereldwijzer?
Daar kan je je berichtjes posten alsook de ervaringen lezen van anderen.
Voor vragen betreffende over werken en wonen in het buitenland kan je deze link aanklikken.
In Schotland kun je huizen krijgen via letting agents, maar die zijn vaak nogal duur.
Voorbeelden zijn Dove Davies en Little Johns.
Houdt ook rekening met borg, die kan ook nog wel veel geld kosten! Verder kun je altijd nog in tijdschriften, bijvoorbeeld ‘List’ Magazine kijken om te zien of er nog kamers of huizen via huisbazen worden aangeboden. In principe kun je een huis al snel vinden.
Er wordt dan wel gevraagd naar een referentie van een oud woonbedrijf en een persoonlijke referentie. Natuurlijk weet ik niet of je wilt huren of kopen.
Verder: zorg er ook goed voor dat je op tijd een bank vind! Een bankrekening openen is moeilijker dan in Nederland.
Ook is het belangrijk dat je je laat registreren voor een National Insurance Number zodra je werkt, hierdoor betaal je namelijk minder belasting.
Suc6 nog met je emigratieplannen naar Schotland Amanda!