(origineel bericht op be-more.nl)
Voorbereidingsdag
Gisteren had ik de voorbereidingsdag voor Be More. Omdat Oliva de nacht/ochtend ervoor vertrokken was, heb ik een korte nacht gehad. Toch had ik er erg veel zin in, omdat ik hoopte dat ik op deze manier een concreter beeld van wat me te wachten stond zou krijgen. En dat was ook zo! De training duurde van 10.00 tot 16.00, op het kantoor van Be More in Nijmegen en werd gegeven door een vrijwilliger, Sabine. Ik vond de dag absoluut verheldered; een mooi balans tussen hele pragmatische tips en voorbeelden, en persoonlijke aandacht voor dingen waar mensen zich zorgen over maakten. We waren met ongeveer 15 mensen voor Cambodja en de Fillepijnen, en het viel meteen op dat de grote meerderheid meisjes van mijn leeftijd waren. Sommige dingen die aan bod kwamen, zoals het visum, de geschiedenis van het land, het reizen en het gastverblijf, had ik me al zorgen over zitten maken. Er waren echter ook dingen waar ik totaal niet aan had gedacht, zoals corruptie aan de grens als je een bus neemt, culturele verschillen qua gedrag (geen hand geven, geen “blote” kleding, geen kind op schoot etc.). De dag was zeker een succes want ik voel me nu klaar voor het project, en het een beter beeld van wat ik kan verwachten in mijn hoofd. Ook was het geruststellend om met de andere vrijwilligers te kunnen praten! Er waren twee meisjes uit Utrecht met wie ik hopelijk iets ga drinken voor we weg gaan. Hopelijk komt er nog iemand van Be More bij het project tijdens mijn periode, dat zou qua gevoel wel heel fijn zijn, en eventueel ook leuk als reismaatje!